Biopotraviny kupujeme více, ale stále málo…

Češi utratili za biopotraviny v roce 2020 v průměru 562 Kč na osobu a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů byl na úrovni 1,77 %.

Maloobchodní tržby za biopotraviny vzrostly v Evropské unii v roce 2020 na působivých 44,7 mld. eur, ale plocha ekologicky obhospodařované zemědělské půdy vzrostla jen o 5,3 %.

Poslední údaje publikované v ročence The World of Organic Agriculture – Statistics & Emerging Trends 2022, kterou vydává FiBL & IFOAM – Organics International, že ekologicky obhospodařovaná zemědělská půda v Evropě dosáhla přibližně 17,1 mil. ha, (EU: 14,9 mil. ha) nebo podíl kolem 3,4 % (EU: 9,2 %). Zatímco Rakousko dosáhlo v roce 2020 podílu ekologicky obhospodařované zemědělské půdy 26,5 %, Estonsko a Švédsko 22,3 a 20,4 %, řada členských zemí EU má stále méně než 10 %. Aby ekologické zemědělství EU dosáhlo do roku 2030 plánovaných 25 %, bude zapotřebí silnější roční růst než v roce 2020. Celý článek

Automatizace hotovosti – nové možnosti pro segment čerpacích stanic

Potřeba adaptace čerpacích stanic na měnící se tržní podmínky je dnešní realitou.

„V některých ohledech dramatické změny, ke kterým došlo v roce 2020, kdy se každodenní život výrazně změnil, poskytly prodejcům pohonných hmot náhled na pravděpodobný dopad energetické transformace v nadcházejících letech.“ McKinsey & Company: Fuel retail in the age of new mobility 2021.

Náročné ekonomické prostředí pro čerpací stanice

Snižující se ziskové marže a zvyšující se konkurence v oblasti nemovitostí znamená, že se čerpací stanice nemohou uživit jen prodejem pohonných hmot. Potenciální ekonomický útlum nebo dokonce recese může poptávku po pohonných hmotách navíc snížit. Nezapomínejme také na rostoucí globální snahu o přechod na uhlíkově neutrální ekonomiku. Celý článek

Komentář: Ševče, drž se svého kopyta!

To, že se nacházíme na nelichotivém čtvrtém místě v žebříčku zdražování potravin v EU, je fakt. To, že tempo růstu cen zemědělských produktů je vyšší než 40 %, zatímco potraviny zdražují o méně než 20 %, je taky fakt. To, že jde o oficiální čísla autority v této oblasti nejvyšší, tedy Českého statistického úřadu, je… Taky fakt.

Co mi ale hlava nebere, je, proč se jeden z ředitelů této ctihodné instituce nedrží toho, čemu rozumí, tedy faktů, ale komentuje něco, čemu rozumět opravdu nemůže, a tudíž mu to ani nepřísluší. Celý článek

Výroba i obchod musí být udržitelné

Jak surovinové, tak lidské zdroje nejsou nevyčerpatelné, a proto je třeba myslet na to, abychom s nimi vystačili nejen my, ale i budoucí generace.

Seminář Udržitelnost pro výrobu a obchod, který pod odbornou garancí Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR uspořádala společnost Press21 na počátku června, ukázal, že je nezbytné hledat alternativy produktů, šetrné výrobní postupy i odpovědné chování k lidem a zvířatům. Celý článek

Privátky si obchodníci hýčkají

Privátní značky berou zákazníci jako samozřejmost a pro obchodníky představují příležitost pro inovace v recepturách, obalech i tolik žádaném udržitelném přístupu.

Růst privátních značek je způsoben řadou faktorů: stejná nebo lepší kvalita, cenová dostupnost, zdravější možnosti, přijetí spotřebiteli a segmentace portfolia až do prémiového prostoru.

Na seminářích při mezinárodním odborném veletrhu privátních značek PLMA, který se konal na přelomu května a června v Amsterodamu, řečníci předpovídali pro nadcházející roky růst privátních značek. Celý článek

Na cestě ke klimatické neutralitě

Přístupy k udržitelnosti a klimatické neutralitě jsou ve firmách někdy natolik rozdílné, že vedou k nejistotě při stanovování priorit. Za témata spojená s udržitelností navíc časti zodpovídají různá oddělení.

Aktuální studie „Klimatická neutralita v maloobchodě a pro ostatní společnosti“, kterou společně realizovaly EHI a Microsoft, ukazuje status quo iniciativ v oblasti klimatu a poskytuje přehled nejdůležitějších doporučení pro opatření v oblasti digitalizace, energetiky, dodavatelských řetězců, výroby, budovy a oběhové hospodářství. Celý článek

Oděvní řetězce zvyšují ceny a hodlají ještě přitlačit

Evropští prodejci oděvů a doplňků ohlásili povzbudivé ekonomické výsledky, neboť zákazníci se vracejí do kamenných obchodů. Z největších řetězců předložil horší čísla jen německý internetový obchodník Zalando.

Zákazníci přicházející do kamenných obchodů zjišťují, že ceny stouply, neboť prodejci se snaží přenášet vyšší náklady na spotřebitele a v této praxi hodlají pokračovat. Podle expertů je ale otázka, jak dlouho jim tato obchodní taktika vydrží, neboť pádivá inflace značně oslabuje příjmy lidí. Celý článek