Čerstvá chuť ze všech koutů světa

Vitamínové bomby nejen pro zimu

Na nabídku čerstvých zeleninových salátů či exotického ovoce si český trh postupně zvyká. Kaki, liči nebo granátové jablko před časem mnoho lidí neznalo a dnes se vozí do České republiky po kamionech, komentuje vývoj Martina Procházková, spolumajitelka společnosti Titbit, která se na tento sortiment specializuje.

Jak se vyvíjí zájem českých zákazníků o méně známé druhy, s jejichž přípravou a konzumací nemají takové zkušenosti?

Český zákazník, zejména ten mladší, už běžně navštěvuje exotické země. To znamená, že hodně exotických ingrediencí zná a na trhu se poměrně dobře orientuje. O tom svědčí také to, že v Titbitu běžně dostáváme dotazy na dostupnost různých méně známých druhů, jako je třeba velmi specifické ovoce durian.

Nicméně velké řetězce tyto speciality nechtějí, protože obrátka je na nich malá a ztráty velké, snad jedině Makro má celkem slušný výběr. Ledacos zajímavého se dá koupit ve vietnamských prodejnách.

Na druhou stranu existuje řada druhů, které dříve byly málo známé a dnes jsou vidět všude a lidé je kupují ve velkém. Jedná se zejména o pomelo, které je mnohem více populární ve střední Evropě než třeba v západní. Rovněž kaki, liči a granátové jablko před časem mnoho lidí neznalo, ani nekonzumovalo a dnes se vozí do České republiky po kamionech.

Trh se vyvíjí. Letos například chystáme s obchodním řetězcem Tesco nabídku dalších dvou méně známých druhů. Jde o longan a čerstvý kokos.

Školíte obchodníky, aby dokázali zákazníkům poradit? A mají obchodníci o školení zájem?

Občas provádíme školení, ale spíše lidí z příjmů řetězců než z prodejen, kde je velká fluktuace a školení by se muselo dělat velmi často. Vzhledem k celorepublikovému působení je to nereálné.

Nicméně, jak jsem avizovala, nových druhů není mnoho, sortiment se rozšiřuje pomalu, a pro odpovědné lidi to tedy není tak složité. Každopádně několik školení jsme historicky dělali i pro prodejny a občas prodejny navštěvujeme.

Jak se vám jako dovozci daří vyrovnávat slabý kurz koruny?

Majorita našich prodejů je v eurech a nákupů rovněž, tedy vliv kurzu není tak významný, ale nárůst hodnoty eura se samozřejmě projevuje na koncových cenách, i když růstem objemů se daří snižovat nákupní ceny, tj. nemusí to být vždy patrné.

 

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *