Obaly s emočním nábojem

Úspěšnost produktu na trhu je dána emocionální komplexitou, do „hry o koupi“ se tedy zapojuje i obal, způsob balení, případně zážitkové rozbalování a další formy podpory prodeje.

Ve vnímání emocí hrají velkou roli lidské smysly: zrak, hmat, čich, chuť a sluch. Tyto smysly v různé míře podporují i prodej produktu a je logické, že dobrý marketér se je snaží při prodeji využít, co nejvíce.

Obecně lze funkci emocí ve spojení s produktem zjednodušit na fakt, že pokud výrobek rezonuje s postoji spotřebitelů, vyvolá i pozitivní emoce. Pokud naopak výrobek s postoji nakupujícího nesouzní, může vyvolat emocionální reakci negativní, v nejhorším případě i v podobě znechucení, či dokonce odporu. Pozitivní emoce se stávají součástí i případných dalších koupí, loajálnosti ke značce, potvrzení splněných očekávání či přání apod. Celý článek

Inovační dilema

Úspěšných a skutečně průlomových inovací je v potravinářském průmyslu velmi málo. Možná tak balená pitná voda, dehydratované bujóny, proteinové tyčinky nebo energetické nápoje.

Drtivá většina inovací jsou v podstatě spíše výrobkové renovace (např. organické výrobky) nebo jde o rozšiřování produktové kategorie o nové příchutě a jiná balení. Tento problém není nový.

Marketingoví profesionálové v oboru již léta hovoří o potřebě inovovat méně, ale přijít se skutečně výraznými inovacemi, které by zásadně re-segmentovaly existující nabídku nebo vytvořily úplně nové trhy. V anglické marketingové terminologii se tento přístup označuje jako FBI (Fewer Bigger Innovations), tj. méně inovací, zato však větších a významnějších. Konkurenční závody mezi velkými potravinářskými firmami a značkami o dosažení tohoto marketingového jackpotu jsou v plném proudu. Celý článek

Co stojí za vysokými zisky?

Výrobci potravin a dalšího rychloobrátkového zboží loni výrazně zdražili a díky tomu jim výrazně stouply nejenom tržby, ale i zisky.

Politici, ekonomové a spotřebitelské organizace výrobce často kritizují, že šli s cenami výš, než skutečně s ohledem na růst nákladů museli. Kladou jim také za vinu, že jejich „lačnost po zisku“ se značnou měrou podepsala na vysoké inflaci, jež oslabila kupní sílu spotřebitelů.

Kritikou mířící na výrobce potravin a dalšího zboží pro spotřebitelský trh nešetřil například šéf německého potravinářského řetězce Edeka Markus Mosa otevřeně mluvící o „nenasytnosti“ výrobců. I prezidentka Evropské centrální banky Christine Lagardeová se loni v létě nechala slyšet, že jednotlivé firmy to ve své cenové politice poněkud přehnaly.

Také mnozí investoři držící akcie těchto spotřebních koncernů si kladou otázku, zda se přece jenom nezdražovalo „až příliš“. Experti nyní doporučují, aby se výrobci více soustředili na marketing a produktové inovace s ohledem na to, že inflace domácnostem citelně ukrojila od příjmů (které reálně klesly). Jedním z důsledků je odklon od značkových produktů k levnějším privátním značkám. Celý článek

Při nákupu nealka rozhoduje chuť i složení

Zajímají se čeští spotřebitelé o to, co pijí? A po kterých nápojích sáhnou nejčastěji? Podle některých výrobců a obchodníků se mění nákupní strategie, lidé využívají více promoční nabídky, dokáží si na ně počkat a nákupy nápojů více plánují.

Na trhu je k dispozici celá řada nealkoholických nápojů různého složení. Jedná se, kromě minerálních a pramenitých vod, o ovocné a zeleninové šťávy, ovocné a zeleninové nektary, nápoje obsahující pravý čaj (tzv. brewed tea) nebo ledové čaje (ice tea), ochucené ovocné nebo zeleninové nápoje, limonády, minerální vody ochucené, pitné vody ochucené a pramenité vody ochucené.

„Nealko nápoje vstoupily s novým rokem do vyšší sazby DPH, což v některých kategoriích minimálně zpomalilo jejich objemovou spotřebu. Vzhledem k obecně se zlepšující ekonomické situaci ale nebude mít vyšší sazba DPH dlouhodobě významný dopad. Se spuštěním systému zálohování PET lahví se pak dá očekávat, že zákazníci přejdou na varianty balení tohoto typu,“ říká Petr Souček, nákupčí kategorie nápojů z online supermarketu Košík.cz. Celý článek

Cesta k zákaznické dokonalosti v českém retailu

Téměř polovina retailových zákazníků nezažila nic, co by stálo za zapamatování, ukázala studie Mastering CX, kterou zpracovala společnost Ipsos.

Studie přináší komplexní pohled na zákaznickou zkušenost ve 4 sektorech: bankovnictví, retail, online obchody a streamovací služby. Studie srovnává úroveň zákaznického zážitku mezi sektory i jednotlivými značkami, odhaluje best practices top značek a ukazuje příležitosti pro další rozvoj péče o zákazníka nejen v základním servisu, ale i v oblasti emočního zážitku, zaměstnanecké zkušenosti nebo ESG. Celý článek

APIR – nově založená asociace v retailu

Oblast technologických řešení, která podporují digitalizaci a automatizaci retailu, se velmi dynamicky rozvíjí a v České republice často zasahuje do nového fenoménu zvaného „Autonomní prodejna 24/7“. Jednotlivá řešení na sebe často navazují a vytvářejí ucelený ekosystém pro provoz a řízení nového modelu obchodních jednotek.

V tomto kontextu vzniklo na začátku roku 2024 nové profesní sdružení firem s názvem APIR (Asociace pro inovace v retailu). Celý článek

Outsourcing pomáhá firmám zaměřit se na jejich core-business

„Každá služba slouží zcela odlišnému účelu, ale zároveň jsou všechny nezbytné pro správné fungování celku, to je naše komplexnost, o které hovoříme a na kterou jsme hrdí,“ říká Petr Nejedlý CEO společnosti NAUT GROUP.

NAUT je původně z latiny námořník, v té době to byl hlavně člověk – objevitel, který se plavil na lodi do nepoznaných krajů. Později, když si člověk začal podmaňovat i prostor nad námi, začal se plavit na vzducholodích, stal se z něj aeroNAUT, a teprve mnohem později, když se dostal, na kosmické lodi do vesmíru, stal se z něj astroNAUT. Vždy to ale byl člověk odvážný, který se nebál jako první vykročit za něčím novým, nepoznaným. Celý článek