Trend: vína tuzemská, lihoviny prémiové

O růžová vína je již zájem celoročně

Zatímco maloobchodní prodej vín a sektů má výrazně vzestupný trend, trh lihovin v poslední době spíše stagnuje s výjimkou mírného nárůstu poptávky po prémiových značkách s vyšším obsahem alkoholu.

Většina českých spotřebitelů preferuje moravská vína, především suché bílé odrůdy, přičemž hlavně v letních měsících roste zájem o rosé a lehké šumivé prosecco. Z dovezených vín jsou oblíbenější červená.

Stále větší poptávka po tuzemských vínech přiměla české a moravské vinohradníky požádat o povolení k novým výsadbám v rámci pravidel EU.

Vítězem letošního 7. ročníku soutěže Vinařství roku v kategorii produkce nad 250 tis. litrů se stalo Zámecké vinařství Bzenec, které zároveň získalo i titul Absolutní vítěz, udělovaný prostřednictvím internetu laickou veřejností, tedy spotřebiteli-milovníky vína. Hlavním pořadatelem soutěže je Svaz vinařů společně s Národním vinařským centrem. První místo v kategorii Střední vinařství (do 250 tis. litrů) získal Sonberk a v kategorii Malé vinařství (do 50 tis. litrů) Víno Jan Stávek.

Vítězem letošního 9. ročníku TOP Víno Slovácka 2016 je Rulandské bílé, produkt malého rodinného vinařství Drobilovo víno z Polešovic. Do soutěže bylo přihlášeno 112 regionálních vín, vyrobených z hroznů sklizených loni na území Zlínského kraje.

Rosé na vzestupu

Současné trendy na trhu potvrzuje Pavla Hobíková z Globusu: „Zákazníci preferují spíše tuzemská vína, zároveň ale roste prodej zahraničních růžových vín, což mimo jiné připisujeme velké marketingové podpoře ze strany Vinařského fondu. Růžová vína jsou v poslední době trendovou záležitostí již nejen pro horké letní dny, ale celoročně. Vinaři se snaží pružně reagovat na rostoucí poptávku po rosé a navyšují produkci. Z mnoha hroznů modrých moštových odrůd nakonec vznikají lahodná růžová.“

Růžové víno se rovněž stává stále oblíbenější součástí různých koktejlů a osvěžujících drinků – například kombinace růžového portského s tonikem a ledem. Globus proto nabízí aktuální ročníky tuzemských i zahraničních rosé z různých odrůd a s různou výší zbytkového cukru. Řetězec zásobují malá i velká vinařství.

Demi-sec i pravé champagne

Podle Pavly Hobíkové díky širší osvětě a informovanosti přibývá náročnějších zákazníků, kteří vyhledávají kvalitnější vína, zajímají se o jejich původ, případně medailové ocenění v prestižních soutěžích. Pro tyto zákazníky připravuje Globus ve svých hypermarketech pravidelné semináře spojené s degustací za účasti předních sommeliérů. Vybraná kvalitní tuzemská vína prodávají hypermarkety Globus za speciální cenu v rámci akce „Víno měsíce“. Někteří zákazníci si ale naopak rádi kupují levnější vína v litrovém až pětilitrovém balení.

Pokud jde o sekty, nadále zůstává nejoblíbenější demi-sec a v poslední době se mírně zvyšuje i zájem o pravé champagne.

Prémiové rumy, whisky a jahodovice

„U lihovin se postupně mění preference a napříč kategoriemi zákazníci začínají dávat přednost prémiovým produktům. Sortiment alkoholických nápojů proto neustále měníme a rozšiřujeme podle aktuální poptávky a trendů na trhu. Evidujeme nárůst prodeje whisky, bourbonů a prémiových rumů. Během prvního pololetí se meziročně zvýšil prodej těchto lihovin o více než dvacet procent. Roste poptávka po lihovinách s vyšším obsahem alkoholu jako je například velmi oblíbená irská whisky Tullamore Dew, kubánský rum Havana Club, venezuelský Pampero Aniversario či Legendario Elixir. Ze skotských značek zaznamenala meziročně největší nárůst prodeje whisky Johnnie Walker Red Label.

Naopak ochabl zájem o levnější druhy vodek a tuzemáků. Dlouhodobě lze sledovat pokles poptávky po lihovinách s nižším obsahem alkoholu, různých likérech i ovocných destilátech. Ani novinky v kategorii hořko-bylinných likérů zákazníky příliš neoslovily,“ konstatovala tisková mluvčí Globusu.

Vzhledem k nižší úrodě ovoce ze stromů poškozených jarními mrazy, směřuje letos do palíren v porovnání s loňskem asi o 30-50 procent méně tradiční suroviny. Palírny ale vyrábějí alkohol i z jiných druhů ovoce. Letos hojně zpracovávají především jahody a zákazníkům nabízejí lahodnou jahodovici.

Dovoz oblíbených skotských whisek na český trh v dohledné době zřejmě nijak neohrozí ani takzvaný brexit. „Vzhledem k tomu, že rozvodové řízení s Velkou Británií bude trvat nejméně dva roky, nečekáme v krátkém horizontu žádné razantní změny, a to ani, když to vezmeme z hlediska oslabení britské libry, neboť v České republice tvoří cenu alkoholu z velké části spotřební daň a DPH, proto je méně citlivá na výkyvy cizích měn,“ vysvětluje Jaroslav Burkart, výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin.

Moravské bílé, francouzské červené  

Billa meziročně zaznamenala nárůst prodeje jak u vín, tak u lihovin. I v tomto řetězci vítězí moravská bílá vína, přičemž velmi oblíbená jsou také červená i bílá vína z Francie. V teplém ročním období výrazně roste poptávka po perlivých vínech, stále žádanější je zejména Prosecco a Frizzante. „V Bille si potrpíme na kvalitu, čemuž odpovídá nabídka vín střední a vyšší cenové kategorie. Z lihovin si naši zákazníci oblíbili hořké bylinné likéry, jako jsou ochucené Fernety nebo Jägermeister, a to spíše v menším balení. Velmi populární je míchaný alkoholický nápoj Aperol Spritz, k jehož přípravě se používá oblíbené Prosecco,“ sdělila Lucie Borovičková.

Sommeliérka společnosti Tesco Eva Svobodová potvrzuje největší oblibu moravských vín, růst poptávky po vínech suchých šumivých a sektech, v létě po rosé. U lokálních vín jsou favoritem bílé odrůdy, u zahraničních spíše modré.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *