Fenomén doby – e-commerce

Obal by měl být odolný, praktický – i umět potěšit

Elektronické obchodování je velkou výzvou i pro obaláře. Trendem jsou v současnosti multifunkční či vícerozměrné krabice, které lze používat univerzálněji než pouze na jeden typ zboží.

Mezi běžné elektronické prostředky, které e- commerce využívá, patří elektronická pošta, e- bankovnictvím, web stránky v podobě e-shopu či sociální sítě. Výhodou internetu je, že jeho prostřednictvím lze prodávat jak fyzické zboží, tak digitální služby a informace.

Obecně jsou v systému e-komerce zastoupeny především segmenty zákaznické (C – consumer), obchodní (B – business) i státní správy (G – government).

Obaly pro e-commerce

Nákupy přes internet zažívají stále vzrůstající boom. I když je u nás populace trochu konzervativnější (e-shopy zatím u nás tvoří jen cca 8 % z celkového počtu maloobchodního prodeje) než v některých sousedních zemích, přesto je z různých statistik patrné, že si Češi nákupy přes internet zamilovali. Celkový obrat českých e-shopů za rok 2015 byl 81 mld. Kč, což je o 20 % více než v roce 2014. Mezi největší české internetové obchodníky patří především společnost Alza.cz, Mall.cz a Datart.

Menším obchodníkům se zajímavým sortimentem významně pomáhají internetové vyhledávače a srovnávače cen či zboží. Z hlediska obalů se používají jak obaly z pevných, tak i flexibilních materiálů. K nejčastěji využívaným patří standardní i různě upravované konstrukce z katalogu FEFCO. Materiálově tedy boom e-commerce „nahrává“ výrobcům obalů z vlnitých lepenek. Vedle tohoto materiálu, který se vyznačuje nízkou hmotností, výbornou zpracovatelností i excelentními vlastnosti nejen z hlediska vlastního obalu, ale i fixace, se v e-zásilkových obchodech používá i lepenka hladká.

Z flexibilních materiálů má největší uplatnění papír a plastové folie, která je v případě větší ochrany proti nárazu využívána i ve formě folie bublinkové. Výběr vhodného materiálu i konečného obalu je odvislý od typu baleného produktu. Pro zasílání hmotnostně i objemově lehčího zboží se osvědčily různé typy neprůhledných obálek a sáčků, které mohou využívat i zušlechtěných materiálů (např. hydrofobní úprava, potisk atd.). Problém u těchto typů obalů je, že jsou někdy používány i na pro ně nevhodný typ zboží a neposkytují pak dostatečnou ochranu.

Velkou roli při výběru konstrukce obalu hraje i rychlost skládání či kompletace balení. Pro online obchod jsou ideální konstrukce, které umožňují opětovné použití daného obalu i pro zaslání zpět. Stále větší roli hraje i odlišení se od konkurence kvalitním potiskem, který podpoří zvýraznění značky. To, že značka a obal jsou spolu nerozlučně spojené, si velice dobře uvědomuje i výrobce displejů a obalů STI Česko. Proto ani v rámci internetového prodeje nepodceňuje sílu expedičního obalu.

Pro řadu zákazníků je pak vybalování zboží objednaného online doslova oslavou. Tím se expediční obal stává nejen účelovým objektem, nýbrž patří k produktu stejně jako zajímavý prodejní obal. Ke zpříjemnění zážitku spojeného s vybalováním lze použít i různé proložky, vnitřní potisk nebo i kreativně tvarované obaly.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v červnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *