Mléčné výrobky: Chceme přírodní složení a méně cukru

Zákazník u mléka stále preferuje trvanlivost

Dobrou zprávou je, že spotřeba mléka a mléčných výrobků již několik let po sobě trvale stoupá. Že tvoří důležitou součást naší každodenní stravy, ví dnes asi každý. Jsou cenné zejména pro vysoký obsah bílkovin, vitaminů a minerálních látek. Které jsou spotřebitelsky nejoblíbenější?

O mléku a mléčných výrobcích koluje spousta polopravd, faktem ale je, že jsou nenahraditelným zdrojem vitaminu D a vápníku, tedy látek důležitých pro zdraví kostí a kloubů. Vápník najdeme také v jiných potravinách, ale právě v mléčných produktech je zastoupen ve velmi dobře vstřebatelné formě.

„V našich podmínkách se využívá pro lidskou výživu především kravské mléko. Náš organismus je mu nejvíce přizpůsoben. V podstatně menší míře pro výrobu specialit pak také ovčí a kozí mléko,“ uvádí ing. Jiří Kopáček, CSc., předseda Českomoravského svazu mlékárenského. „Naprosto nedostižné je mléko především díky jedinečné kombinaci a zastoupení mikronutrientů. Jedná se celkem o 14 cenných minerálních látek – zejména pak vápníku – a důležitých vitaminů (A, D, E, K, F a skupina B). Důležitá je především vysoká disponibilita živin, tedy schopnost našeho organismu je využít,“ říká dále Jiří Kopáček.

Jsou kysané zdravější?

Kysané neboli fermentované mléčné výrobky patří mezi jedny z nejstarších mléčných výrobků vůbec. Řadíme mezi ně všechny produkty, do kterých byly přidány kysací bakteriální kultury (bakterie mléčného kvašení). Jde zejména o jogurty, acidofilní, kefírová nebo jogurtová mléka, kysanou smetanu, podmáslí, mléčný zákys a podobně. V současnosti se využívají zejména probiotické bakterie rodu Lactobacillus a Bifidobacterium. Kysané mléčné výrobky mohou obsahovat živé mikroorganizmy, k dostání jsou ale i výrobky bez živých kultur – termizované a pasterizované.

Kysané mléčné výrobky mají relativně nízkou energetickou hodnotu, jsou bohatým zdrojem bílkovin, vápníku, fosforu a vitaminů skupiny B. Jsou lehce stravitelné a obsahují méně laktózy než klasické mléko, z toho důvodu jsou velmi vhodnou potravinou pro osoby trpící lehčí formou laktózové intolerance.

Čerstvé versus trvanlivé

Podle zkušeností obchodníků dává při výběru český zákazník stále přednost mléku trvanlivému, v nákupních košících se pak objevuje hlavně mléko polotučné. Roste ale obliba čerstvého plnotučného a farmářského mléka. Právě v otázce čerstvého a trvanlivého mléka panuje i dnes řada mýtů. Řada vědecky podložených testů ukazuje, že obsah důležitých látek, jako jsou proteiny, vitaminy a minerální látky, se u čerstvého a trvanlivého mléka téměř neliší.

Jak uvádí Českomoravský svaz mlékárenský, při výrobě trvanlivého mléka se žádné přídatné látky nepoužívají. Trvanlivost je dosažena výlučně díky tepelnému ošetření – v případě trvanlivého mléka pomocí metody UHT a pak také díky speciálnímu složení obalu, který zabraňuje přístupu světla a vzduchu. Ani v případě výroby čerstvého pasterovaného mléka nejsou používány žádné konzervanty. Kratší doba udržitelnosti je dána pouze nižší teplotou ošetření.

Pozor na náhražky

Na trhu se objevuje stále více náhražek mlékárenských výrobků, jejichž označování a pojmenovávání je zavádějící, klamavé a velmi často v rozporu s potravinářskou legislativou. Jak se konkrétně odlišují? „Především je v nich mléčný tuk nahrazován tukem rostlinným, ale může se týkat náhrady i jiných komponent,“ upozorňuje Ing. Jiří Kopáček, CSc.

Hlavním důvodem výroby těchto náhražek je jejich cena. Záměna původní složky mléka jinou, levnější, např. záměna mléčného tuku tukem rostlinným, zlevňuje výrobek. Takovéto produkty se samozřejmě mohou vyrábět i prodávat, jelikož nejsou zdravotně závadné, nesmějí být ale označovány jako mléčné výrobky, což se často stává.

Chytrý spotřebitel si vybírá

I do této oblasti trhu se promítá poměrně výrazný trend zdravé výživy. Spotřebitelé vyhledávají zdravější varianty výrobků, chtějí méně tuku a cukru, žádný škrob a podobně.

„Dlouhodobě sledujeme příklon zákazníků ke kvalitě a chuti. Jedná se zejména o segment mléčných dezertů, když tato kategorie se jeví jako dynamicky rostoucí. Zaznamenáváme také zvýšenou poptávku po formách balení, která usnadňují konzumaci a celkově zapadají do naší uspěchané doby. Právě z toho důvodu jsme nedávno představili ovocné jogurty Almighurt v sáčku, který umožnuje snadnou konzumaci,“ uvedl Vlastimil Chyla, Country Manager CZ/SK společnosti Ehrmann Praha.

Společnost Ehrmann vrátila v loňském roce na trh důvěrně známou značku Pacholík ve formě řady dětských dezertů v oblíbených příchutích čokoláda a vanilka, dále uvedla inovaci pudinku Grand Dessert balení 200 g. Poslední horkou novinkou je příchuť mák-marcipán.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dubnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *