Podíl F&B se zvyšuje i na čtvrtinu plochy

Do celkového dojmu návštěvníků obchodních center zapadá také nabídka restaurací, kaváren a bister. Podle zahraničních studií podíl segmentu F&B v obchodních centrech nadále stoupá, někde i ke čtvrtině celkové pronajímatelné plochy.

Podle průzkumu mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate ČR remodeling food courtů probíhá nebo se připravuje minimálně v deseti obchodních centrech, včetně Olympie Teplice, OC Letňany, Metropole Zličín, Arkády Pankrác nebo brněnského Králova Pole.

Aktuálně se podíl food & beverage (F&B) v tuzemských centrech pohybuje do 10 %. Jsou však i centra s více než 15% zastoupením food courtu. Ze statistiky se vymyká obchodní centrum Quadrio, kde podíl stravování dosahuje až 40 %. Díky otevření restaurace Vapiano si polepšil také pražský Myslbek, kde jsou kavárny a restaurace na 18,5 % plochy. Minimálně 18 % pronajímatelného prostoru pro kavárny a restaurace vyčlenil rovněž chystaný projekt Savarin v centru Prahy. Nedaleké nákupní centrum Palladium, má aktuálně 15% podíl food & beverage.

Developery a investory motivují k rozšiřování nabídky food & beverage průzkumy mezi návštěvníky. Minimálně ve velkých městech v západní Evropě je prokázáno, že kvalitní nabídka občerstvení zvyšuje tržby a prodlužuje dobu pobytu zákazníků v takovém obchodním centru.

Obrat operátorů F&B rostl dvouciferně

Citlivost zákazníků na kvalitní F&B dokládají také další studie. 40 % veřejnosti si obchodní centrum vybírá právě na základě velikosti a skladby nabídky ve food courtu. Nedávný průzkum developerské společnosti ECE ukázal na to, že rozmanitost výběru a kvalita nabídky je klíčová pro více než tři čtvrtiny návštěvníků obchodních center v západní Evropě.

I v případě obchodních center se stále častěji hovoří o „slow food“. Klidné, inspirativní prostředí, kde si lze vychutnat dobré jídlo a pití, musí jít ruku v ruce s atraktivní skladbou food operátorů. Do toho zapadají komornější posezení, včetně venkovních teras, stejně jako pop-upové koncepty, kdy pokrmy vznikají přímo před strávníky. Například Trinity Kitchen v britském Leedsu kombinuje stálou nabídku s pravidelně se obměňující nabídkou pop-up bister se street foodem a rotací různých food trucků. Nabízí tak zákazníkům autentický zážitek a změnu, za kterou se vyplatí vyrazit.

Studie ECE potvrzuje trend expanze F&B na konkrétních číslech. V posledních několika málo letech se průměrná plocha food courtu v obchodních centrech v Evropě zdvojnásobila. A obrat operátorů F&B alespoň v centrech ECE mezi roky 2010 až 2015 vzrostl o neuvěřitelných 54 %.

Zákazník ocení gastronomický zážitek

V poslední době je rovněž patrná konjunktura zájmu o zdravé, vegetariánské nebo rovnou veganské jídlo. Zákazníci sledují původ potravin i šetrný přístup přípravy. Zkušenost developerů ukazuje, že ryze lokální koncepty a operátoři si co do obchodního úspěchu nezadají s mezinárodní kuchyní a nadnárodními řetězci.

„Zážitek je společným jmenovatelem všech změn, kterými procházejí starší obchodní centra v Evropě, a který stojí za projekty nových. Jídlo v jakékoliv kvalitní podobě láká a stává se akcelerátorem zájmu zákazníků i prostředkem k často skokovému zvýšení návštěvnosti i tržeb,“ doplňuje Lenka Šindelářová, MRICS, vedoucí poradenství a průzkumu trhu v BNP Paribas Real Estate APM ČR. Zároveň upozorňuje, že zvětšení food courtu nemusí být univerzálním návodem pro všechna obchodní centra: „Vždy je třeba brát v potaz lokalitu, umístění, dostupnost a cílovou skupinu. Centra na okrajích měst budou mít větší úspěch s prodejnami čerstvých či trvanlivých potravin, zatímco centra ve středu měst mohou mít vyšší podíl kaváren, restaurací nebo bister.“

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 9.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *