Klíčové slovo: zákaznický zážitek

Co člověk to názor, co zákazník to jiná emoční výbava a představa o ideálním místě nákupu.

Tuzemští zákazníci jsou optimističtější, nebojí se více utrácet a cena už není základním faktorem pro rozhodování o nákupu. Tato pozitivní spotřebitelská nálada s sebou pro obchodníky nese mnoho šancí, ale i požadavků na vybavení prodejen, personál, ale i kvalitu sortimentu.

V souvislosti s trendy v maloobchodu se stále více hovoří o zážitcích a o emocích. Vnímání pojmu zákaznický zážitek se mění s typem a velikostí prodejny, sortimentem i cílovou skupinou.

Jedno pojítko je však společné pro všechny formáty: spokojený zákazník, který ve vaší prodejně rád nakupuje – a v lepším případě ho nákup dokonce baví – a pomáhá vytvářet loajalitu k vaší značce.

Certifikace, vzdělávání, modernizace

Na to, jak vnímají zákaznický zážitek a jaké pro zákazníky vytvářejí podmínky, jsme se zeptali obchodníků zastupujících různé prodejní formáty.

Využíváte při své komunikaci k zákazníkům v prodejnách tyto marketingové nástroje? Jak konkrétně? 

Miloš Škrdlík, jednatel Maloobchodní sítě Brněnka:

„Nasvícení, hudba, vůně, vystavení zboží, POP materiály, příjemný personál – to vše (a další) vyvolává zážitky a emoce našich zákazníků. A na tradičním trhu k tomu všemu přidáváme i marketing českých regionálních firem či živnostníků a jejich produktů. A navíc – prodejny (dnes již 70), které získaly od naší Asociace českého tradičního obchodu prestižní certifikační ocenění Tradiční český obchod – Certifikováno, marketingově komunikují i tuto značku, která pro zákazníky vyjadřuje záruku kvality a čerstvosti zboží, kvalitních služeb a personálu, kvalitního interiéru a exteriéru, ale i většího podílu českého sortimentu v prodejně. Zákazníkovi současně sděluje, že tyto prodejny jsou zde (většinou) tradičně a historicky, tedy již dlouhodobě – doma,“ vyjmenovává aktivity a marketingové nástroje Miloš Škrdlík, jednatel Maloobchodní sítě Brněnka.

David Kukla, zakladatel Sklizeno:

„Samozřejmě, že děláme vše proto, aby měl zákazník návštěvu našich prodejen a nákup spojený jen s pozitivními emocemi. Aktuálně spouštíme velký vnitrofiremní projekt Sklizeno Akademie, ve kterém budeme zaměstnance učit, jak udělat zákazníkům u nás z nakupování radost, potěšení. Nákupy podle nás totiž nemají být jen nudná součást dne, ale chceme, aby k nám zákazníci chodili i pro radost z objevování novinek, pro ochutnávání neznámého a třeba se i něco naučili. Zkrátka, aby si od nás odnášeli pozitivní zážitek. I proto jsou v prodejnách vždy k dispozici ochutnávky, připravujeme nový koncept vaření podle receptů, kuchařskou školu a spoustu dalšího,“ vysvětluje David Kukla, zakladatel Sklizeno.

Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl:

„Zážitky a pozitivní emoce spojujeme v našich aktivitách spíše s charitativními a sponzorskými projekty jako je například výstavba Rákosníčkových hřišť ve městech, kde máme naše prodejny. V prodejnách zmiňované marketingové nástroje nepoužíváme, klademe hlavně důraz na příjemný zážitek z nakupování. To je také jeden z důvodů rozsáhlých modernizací, v rámci kterých rozšiřujeme v prodejnách uličky, instalujeme LED osvětlení, či nově nabízíme čerstvě mletou certifikovanou kávu Lidl to go z kávomatu, navrženého speciálně pro nás. Z marketingových aktivit můžeme zmínit jen nepravidelné sběratelské akce, během kterých zákazníci sbírají body za nákup na určitou částku. Odměnou jsou pak buď výrobky pro děti (figurky STIKEEZ, plyšáci), nebo kuchyňské potřeby (např. vysoce kvalitní kuchyňský nůž).“

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *