Mražená jídla jako alternativa k chlazeným

Z mrazených produktů mají Češi v oblibě kromě zmrzlin zeleninu, ryby, drůbež, hotová jídla a zejména pizzu. Díky tomuto způsobu konzervace mohou své oblíbené jídlo připravit velmi rychle a prakticky kdykoliv.

Mražení je jedním z konzervačních způsobů, jehož hlavním benefitem je možnost relativně dlouho potraviny skladovat. Nejvíce mražených potravin se prodá v hypermarketech a diskontech, přičemž největší podíl zaujímají privátní značky.

Podle Spotřebitelského panelu GfK Czech nakupovala mražené potraviny v období od ledna 2016 do prosince 2017 prakticky každá česká domácnost.

V průměru se ocitly v nákupních košících třikrát za měsíc. Kromě zmrzlin do této kategorie patří mražené maso (zejména drůbež, ryby a mořské plody) a dále mražená pizza, zelenina, hotová jídla, výrobky z brambor, mražená těsta, pečivo, ovoce a polévky.

Dobře si vedou pizzy

Z celého mraženého sortimentu loni zaplatily české domácnosti nejvíc za zmrzlinu, dále pak za mraženou drůbež, ryby a pizzy. „Součet výdajů za tento sortiment tvořil kolem dvou třetin celkových výdajů domácností za mražené potraviny,“ upřesňuje Veronika Némethová, Senior konzultantka Spotřebitelského panelu. Mražená pizza se v průměru objevovala v nákupním košíku u více jak poloviny českých domácností.

Při pohledu na meziročním srovnání je možné konstatovat, že počet domácností, které tento sortiment nakupují, mírně rostl. „Není asi překvapením, že nadprůměrnou roční útratu za mraženou pizzu měly v loňském roce v porovnání s domácnostmi bez dětí domácnosti s dětmi,“ dodává Veronika Némethová.

Roste obliba směsí

Za mraženou zeleninu měly domácnosti podle Spotřebitelského panelu nejvyšší výdaje během začátku loňského roku, kdy ji také v porovnání s ostatními měsíci v roce nakupovalo nejvíc domácností. Co se výběru druhu zeleniny týká, prakticky stejný počet domácností nakupuje jak zeleninové směsi, tak jednodruhovou mraženou zeleninu. U jednodruhové zeleniny měly domácnosti nejvyšší výdaje za špenát, hrášek a fazolové lusky.

„Nejpodstatnější část našeho mraženého sortimentu tvoří odbyt mraženého špenátu a hrášku, což jsou universální suroviny využitelné na mnoho způsobů. Dlouhodobě ale rostou také zeleninové směsi, které jsou ideální pro přípravu polévek a hotových jídel,“ dokládá situaci Petr Kopáček, PR manažer společnosti Hamé, pod jejíž křídla loni přešel výrobce mražené zeleniny a dalších mražených jídel Agrimex Vestec.

Jak potvrzují data společnosti Median, mražená zelenina je naprosto běžnou součástí české kuchyně. V průzkumu Median, Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. kvartál 2017 a 4. kvartál 2017 uvedlo 76,2 % respondentů, že ji za posledních dvanáct měsíců použilo. Největší skupinu z nich (37,6 %) tvoří ti, kteří ji použili 2–3× měsíčně. Hned za nimi jsou ovšem respondenti, kteří ji používají 1× týdně (22,7 %).

V mrazáku nechybí ryby

Podobně jako mraženou zeleninu mají Češi v oblibě i mražené ryby. Z výše jmenovaného průzkum společnosti Median je patrné, že je za posledních dvanáct měsíců v domácnosti použily téměř dvě třetiny (60,6 %) dotázaných. Stejně jako u mražené zeleniny tvoří největší skupinu ti, kteří je použili 2–3× měsíčně, a to 35,7 %. Druhé místo však zaujali respondenti (29 %), kteří udávají, že mražené ryby k přípravě pokrmů používají 1× měsíčně a na třetí pozici zaujala skupina (21,4 %), která deklaruje, že je používá méně než jedenkrát měsíčně. Nicméně jedenkrát týdně v kuchyni mražené ryby použije 12,8 % respondentů.

Nejvíc prodávají hypermarkety

Nejvíce výdajů nechávaly domácnosti podle Spotřebitelského panelu GfK za mražené výrobky v hypermarketech, dalším významným prodejním místem byly diskontní prodejny. Nejvyšších podílů výdajů domácností za promoční sortiment měly domácnosti při nákupech mražené drůbeže a pizzy. U obou zmíněných kategorií se tento podíl za promoční sortiment pohyboval kolem dvou třetin celkových ročních výdajů domácností. V případě nákupů mraženého pečiva, bramborových výrobků a ovoce zaplatily domácnosti za privátní značky více jak polovinu všech výdajů za tento mražený sortiment.

Mražené místo chlazeného

Podle Lukáše Moravce, Senior Category Managera Frozen & Own Brands ve společnosti Alimpex food stojí za oblibou mražených výrobků skutečnost, že se k nám opět vrací rychlá kuchyně, která využívá polotovary. „Dále si myslím, že zmrazené potraviny mají již větší renomé a jsou brány jako vhodná alternativa k chlazeným,“ říká Lukáš Moravec. Na základě průzkumu trhu a znalosti chutí českého zákazníka se proto firma rozhodla nabídnout spotřebitelům řadu zmrazených knedlíků pod značkou Dobrá kuchyně. Ta nabízí pět variant knedlíků, a to tvarohové ovocné (s jahodami, borůvkami, či meruňkami), nugátové a bramborové s uzeným masem. „Plánujeme také řadu hotových jídel v balení dvě stě padesát až tři sta gramů,“ naznačuje Lukáš Moravec.

„Zmrazená zelenina nebo ovoce jsou přímo ideální pro domácí vaření, protože jsou to vlastně úplně čerstvé suroviny, které se mrazem zakonzervovaly při zpracování ihned po sklizni v době nejvyšší zralosti, takže si ponechávají všechny živiny a vitamíny. Doma je stačí rychle rozmrazit a využít,“ přidává se Petr Kopáček.

Cení se tradiční chutě

Jak vyplývá z dat Spotřebitelského panelu GfK, nejvíce Češi v oblasti mražených produktů vydávají za privátní značky. Tento trend je patrný několik posledních let, nicméně jak upozorňuje Petr Kopáček, spolu s rostoucí životní úrovní se i toto chování začíná pozvolna měnit. „V tomto segmentu jsou tradičně silné privátní značky, nicméně my jsme zaznamenali pozitivní trend. Jak spotřebitelé v Česku obecně bohatnou, začínají stále více dávat přednost osvědčeným tradičním českým značkám, jako je třeba naše Dione,“ konstatuje Petr Kopáček.

Podle Lukáše Moravce by obliba privátních značek mohla souviset s ústupem tradičních značek, ke kterému došlo v minulosti, nicméně čeští spotřebitelé velmi oceňují tradiční chutě, které nabízejí. „V této souvislosti bych rád zmínil naši řadu zeleniny Krajanka, která má jak tradiční produkty, například Polévková, Brokolicová nebo Jemná, tak se také věnuje trendovým inovacím. Zde bych zmínil například produkt Zelenina na gril nebo Máslová,“ říká Lukáš Moravec.

Novinky naslouchají trendům

Trendy velice pečlivě sleduje také Hamé, takže v jejím sortimentu nově nemůže chybět také Zelenina na gril a ani do kuchyně vracející se máslo. „V současnosti uvádíme na trh nové výrobky, které náš zmrazený sortiment rozšíří. Jde o Zeleninu na gril a mexickou zeleninovou směs Sombrero. Chystáme i novou prémiovou řadu se zaměřením na mladé a část zmrazeného sortimentu zastřešíme pod novou značkou. Nedávno jsme pod značkou Dione uvedli na trh i zeleninovou směs Na másle, která kromě zeleniny, jako je mrkev, hrášek, kukuřice a květák, obsahuje také ochucené máslo. Balení v exkluzivní krabičce obsahuje i recept. Na trh jsme nově uvedli také ovocné a zeleninové směsi pro smoothies, ke kterým stačí přidat vodu, jogurt nebo džus a pečlivě namixovat,“ popisuje Petr Kopáček.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *