Pivovarnické skupiny míří na rozvíjející se trhy

Největší světové pivovary se snaží kompenzovat stagnující, či dokonce klesající odbyt ve vyspělých zemích tím, že pronikají na rozvíjející se trhy. Nabízejí tam především levná piva, pro jejichž výrobu mohou využívat lokální suroviny.

Prodej piva v Rusku by mohlo letos povzbudit fotbalové mistrovství světa, jež se v zemi koná od 8. června do 8. července. Vláda již sdělila, že prodej piva na stadionech bude povolen.

Největší pivovarnická skupina světa Anheuser-Busch InBev (AB InBev) loni zvýšila tržby meziročně o 5,1 % na 56,4 mld. USD a zisk, který náleží akcionářům skoro o dvě třetiny na 8 mld. USD. Koncernu k lepším výsledkům pomohla hlavně Brazílie, jež se vymanila z hospodářské recese. Pro AB InBev představuje druhé největší odbytiště.

Tím největším zůstávají USA, kde se však společnosti – podobně jako na dalších vyspělých trzích – tolik nedaří.

Mnozí Američané dávají stále více přednost vínu a lihovinám. Pokud jde o pivo, více jim chutná produkce řemeslných pivovarů. To je důvod, proč koncernu v USA od roku 2008 klesl odbyt přibližně o 15 %. Loni ve Státech prodal 113,5 mil. hl piva, meziročně o 3,3 % méně. V Jižní Americe odbyt stoupl o 1,6 % na 110,6 mil. hl, vyplývá z výroční zprávy společnosti.

Společnost v říjnu 2016 dokončila převzetí konkurenční skupiny SAB Miller v hodnotě 107 mld. USD. Je to další důkaz toho, že konsolidace ve světovém pivovarnictví pokračuje.

AB InBev letos v březnu dokončil převzetí ruských a ukrajinských pivovarů od turecké Anadolu Efes. Stalo se tak poté, kdy Belgičané převzetím SAB Millera v tureckém podniku získali 24% podíl.

K dobrým výsledkům přispěly úspory na nákladech, které přineslo zmíněné spojení. Kromě toho se zlepšila odbytová situace v Brazílii, jednom z klíčových trhů AB InBev. Brazílie spolu se Spojenými státy vytvořily 47 % provozního zisku. „Všechny klíčové trhy společnosti zaznamenaly růst s výjimkou Jižní Afriky,“ komentuje v listu Financial Times Eddy Hargreaves, analytik firmy Investec. Výrazně stoupl zisk v Číně, kde se prodalo více dražších značek, včetně Corony a Hoegaardenu.

Generální ředitel Carlos Brito vidí podle britského listu Financial Times letošek optimisticky. Bez ohledu na výkyvy v některých zemích očekává výrazný vzestup tržeb i provozního zisku (EBITDA).

Heineken

Nizozemský Heineken, po spojení AB Inbev se SAB Millerem světová pivovarnická dvojka, v minulém roce zvýšil tržby ve srovnání s rokem 2016 o 5 % na 21,9 mld. eur (organicky, tedy bez provedených akvizic). Hrubý zisk vzrostl o pětinu na 2,9 mld. eur.

Odbyt piva stoupl ve všech regionech. Zvlášť povzbudivých výsledků bylo dosaženo na rozvíjejících se trzích (emerging markets), které přinesly zhruba polovinu tržeb a 55 % provozního zisku. Ten nejvíce stoupl v regionu Afrika, Blízký východ a východní Evropa, a to o 34 %. Nizozemcům se na rozdíl od dánského Carlsbergu dobře vede v Rusku.

Pro Heineken je stále nejdůležitější Evropa, kde loňské výsledky mírně zaostaly za očekáváním. Provozní zisk v Asii stoupl o 9,5 % především zásluhou Vietnamu, kde objem prodeje nadále roste dvouciferným tempem. Stejné dynamiky Nizozemci dosahují také v Kambodži a lidnaté Indonésii.

Výsledky mohly být mnohem lepší nebýt nepříznivého vývoje směnných kurzů.

„Také letos počítáme s tím, že naše trhy budou rozkolísané, takže vyhlídky jsou obestřeny nejistotou,“ uvádí opatrně Jean-Francois van Boxmeer, šéf Heinekenu. Předpokládá, že růst společnosti letos potáhnou hlavně mezinárodní značky (Heineken, Sol a Amstel), ale stejně tak pivo z minipivovarů, které Heineken kontroluje. Dobré odbytové vyhlídky mají rovněž nealkoholická piva a piva s nízkým obsahem alkoholu i cider.

Heineken během uplynulých 12 let provedl ve světě nejméně 65 akvizic, díky nimž posílil pozici na rozvíjejících se trzích.

Tempo růstu zisku by se mělo letos ve srovnání s loňskem zmírnit hlavně pod vlivem akvizice ztrátového brazilského byznysu japonského pivovaru Kirin, jež byla dokončena loňského května. Nizozemci za filiálku Brasil Kirin zaplatili kolem 700 mil. USD. Heineken díky uvedené akvizici hodlá v Brazílii čelit dominantnímu postavení AB InBev.

Brazilský trh piva je podle společnosti Canadean třetí největší na světě se spotřebou kolem 139 mil. hl. ročně.

Carlsberg stále strádá v Rusku

Dánský Carlsberg, třetí největší pivovarnická skupina na světě, loni prodala 112,4 mil. hl piva proti 117 mil. o rok dříve. Hrubý zisk jí klesl o více než polovinu na 3,52 mld. dánských korun, když tržby klesly o 2,3 % na 61,8 mld. DKK.

Společnost nemá důvod ke spokojenosti v Rusku. Problémy tam nastaly krátce poté, kdy Dánové převzali kontrolu nad tamními největšími pivovary Baltika. Ruská vláda postupně zpřísňovala regulaci trhu s pivem, například omezením reklamy, zvyšováním daní, nebo zákazem prodávat tento nápoj ve větších plastových lahvích. Právě přetrvávající potíže v Rusku způsobily, že Carlsbergu se loni meziročně propadl čistý zisk o více než 80 % na 1,26 mld. dánských korun, což v přepočtu odpovídá 210 mil. USD.

„Tempo, jímž nám klesá v Rusku prodej, se zrychluje,“ uvádí firmy Cees´t Hart. Podle expertů to může být částečně způsobeno i tím, že Dánové kladou důraz na prémiové značky, takže v letech 2016 – 2017 v Rusku zdražovali, zatímco jejich konkurenti se snažili jít s cenami dolů. „Ruský trh je volatilní, ale letos už s dalšími vládními zásahy na trhu nepočítáme,“ podotýká Hart.

Carlsberg se podle něj nechce nechat zatáhnout do „cenové války“ na ruském trhu. Někteří experti tvrdí, že prodej piva v Rusku letos povzbudí fotbalové mistrovství světa. Ale mohou to být plané naděje. Jako příklad lze uvést Brazílii, kde odbyt piva v roce 2016 nepodpořily ani letní olympijské hry. Carlsberg nyní v Rusku generuje 16 % provozního zisku, když během několika let po převzetí Baltiky to byla skoro polovina.

Společnosti se naproti tomu daří na Ukrajině, kde úspěšně spolupracuje mj. s pivovarem Lvivske. Dvouciferným tempem jí roste prodej v Kazachstánu i Ázerbájdžánu.

Loni ve východní Evropě prodala 29,8 mil. hl piva, což představuje meziroční pokles o 8 %. Koncern se musel v uplynulém roce smířit s poklesem odbytu nejenom ve východní, ale také v západní Evropě. Zato se mu nadále daří v Asii, hlavně Číně, kde se hodnota prodeje v roce 2017 zvýšila o 16 % a jeho objem o 9 %. Čína nyní představuje jeho největší odbytiště podle objemu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 6.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *