Dětskou výživu ovládly praktické kapsičky

Pro maloobchodníky s dětskou stravou byl minulý rok příznivý. Podle dat společnosti Nielsen přesáhly tržby za tyto produkty v České republice poprvé hranici 2 mld. Kč. Při porovnání s rokem 2016 utratili zákazníci o 120,5 mil. Kč víc (+6 %).

Ve stravě pro své děti maminky požadují poctivé ovoce a zeleninu, přičemž v ní hlídají obsah cukru. Naprostým hitem se pro svoji praktičnost staly kapsičky, jejichž obsah je možné snadno konzumovat i mimo domov a které lze znovu uzavřít.

Na pozitivním vývoji růstu tržeb za dětskou stravu se podle dat společnosti Nielsen ve zvýšené míře podílel nárůst spotřeby (+4 %), nicméně také navýšení průměrné ceny (+2 %). Spotřebitelé loni nakoupili v celkovém objemu až 14 mil. kg dětské stavy, přičemž za kilogram průměrně zaplatili 150 Kč.

Prim hraje hotová strava

Více než tři čtvrtiny z objemového koláče dětské stravy dlouhodobě zaujímá dětská hotová výživa (přesnídávky, příkrmy, polévky a jiné), která také představuje nejdůležitější segment z hlediska tržeb. Ty činí až polovinu tržeb za veškerou dětskou stravu. Přestože loni hotová dětská strava meziročně výrazně zdražila (+4 %), stále se s průměrnou cenou 98 Kč za kilogram v oblasti dětské stravy řadí mezi její levnější segmenty.

Podle dat společnosti Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. kvartál 2017 a 4. kvartál 2017) přesnídávky a další dětské výživy v jejich domácnostech za posledních dvanáct měsíců použila více než pětina českých respondentů (21,9 %). Z těch, kteří je použili, největší skupinu (38,8 %) tvoří ti, kteří ji použili méně než jedenkrát týdně, další dvě významné skupiny (shodně 16,5 %) představují ti, kteří tímto typem stravy krmili děti jedenkrát týdně a 2× až 3× týdně. Jednou denně přesnídávkami děti krmí 12,3 % z těch, kteří je používají.

Druhá jsou mléka

Mezi nejdražší produkty dětské stravy patří dětská mléka bez příchutě, jako jsou sušené a tekuté náhrady mateřského mléka. „Ta generují až třetinu tržeb a z pohledu objemu zaujímají druhou příčku. Jejich průměrná cena se loni pohybovala okolo tří set šedesáti korun za kilogram, nicméně meziročně mírně zlevnila,“ popisuje Lucia Pavlinská, Client Consultant společnosti Nielsen. Dražším a zároveň menšinovým segmentem jsou již jen dětská ochucená mléka.

Podle studie Median, Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. kvartál 2017 a 4. kvartál 2017, použilo kojenecká mléka za posledních dvanáct měsíců 5,1 % všech dotázaných respondentů. Z těch, kteří je použili, jen největší skupina (35,6 %) použila jednou denně, celá čtvrtina pak 2× až 3× denně. Častěji (4× denně) je použilo 15, 3 % z těch, kteří je používají.

Dětem chutnají i kaše

Trojici nejobjemnějších segmentů doplňuje dětská suchá strava (instantní kaše apod.), které podle dat firmy Nielsen tvoří 7 % v objemu a 13 % v tržbách. Ze studie Median, Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. kvartál 2017 a 4. kvartál 2017 vyplývá, že kaše se nejčastěji používají ke krmení dětí méně než jedenkrát týdně. Z těch, kteří je za posledních dvanáct měsíců použili, jimi v této frekvenci dokrmuje děti 35,1 %. Necelá pětina (18,2 %) kaše používá jedenkrát denně. Že kaše za poslední roku použili, uvádí 12,2 % všech respondentů.

Nejmenší tržby podle Nielsenu naopak generují dětské hotové nápoje (ovocné, zeleninové „baby“ nápoje a další) a ostatní dětské nápoje (nápojové koncentráty, sirupy a práškové nápoje rozpustné ve vodě).

Roste důležitost drogerií

Stále platí, že se většina nákupů dětské stravy realizuje v prodejnách s potravinami a smíšeným zbožím. Z hlediska významu prodejních kanálů se však postupně stále víc nákupů i tržeb přesouvá do drogerií (meziročně 2017 vs. 2016 o +3 p. b.).

Loni v těchto obchodech nakoupili čeští spotřebitelé v porovnání s předešlým rokem o 17 % více v objemu a o 15 % více v hodnotě. V drogeriích se tak loni prodala víc než čtvrtina z celkového objemového koláče dětské stravy a na tržbách měly 38% podíl.

Hitem jsou kapsičky

Jako velká priorita českých zákazníků se jeví praktičnost balení. Významné místo si proto na trhu vydobyly kapsičky, které nabízejí malý (často jednoporcový) objem. Pokud jej děti přesto nezkonzumují naráz, je možné je díky praktickému uzávěru znovu zavřít. Společnost Linea Nivnice v nich za poslední rok na trhu uvedla ovocné přesnídávky ve 100g balení z řady Hello, a to ovocnou přesnídávku s malinami, která zároveň dočkala také 190g varianty ve skleničce. Ve stejných baleních český trh obohatily přesnídávky s višněmi a pomeranči. Do 100g kapsiček pak firma pro děti zabalila ovocně-zeleninovou přesnídávku s mrkví. Výhledově společnost plánuje vypustit na trh také XXL 200g kapičky, v kterých bude distribuovat ovocnou přesnídávku s broskvemi a přesnídávku s jablky.

Podle Stanislava Kotka, Marketing Managera této firmy, maminky upřednostňují balení v kapičkách, a to i přesto, že jsou oproti balení ve skle dražší. „Je to dáno tím, že upřednostňují pohodlí a praktičnost před cenou. Navíc stále častěji cestují a na výletech chtějí mít svou oblíbenou značku u sebe,“ dodává. Protože maminky zajímá také čím dál více obsah cukru, nabízí firma jim firma také variantu přesnídávek ve 100g kapsičkách bez jeho přídavku Hello 100 % CUUC.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *