Nanuky a zmrzliny v létě, vaničky celoročně

Duben je prvním měsícem, kdy se v českém maloobchodě prodá za měsíc více než 2,5 tisíc litrů zmrzliny a postupně se prodeje v nejsilnějších letních měsících dostávají až na dvojnásobek. Období květen až září tvoří dvě třetiny celkové spotřeby zmrzlin.

Češi sice rádi zkoušejí novinky, nicméně následně se vracejí ke svým oblíbeným příchutím. Těmi jsou jahoda, vanilka a čokoláda. Důvěřují při tom svým osvědčeným značkám.

Podle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen se celá kategorie balených zmrzlin řadí svými tržbami do 20 největších potravinových kategorií na českém trhu. Teplé léto v roce 2017 přálo vyšší poptávce po zmrzlině – prodalo se jí celkem 34,3 mil. litrů, což je o 372 tis. litrů více než v roce 2016.

Loni se zmrzlinám dařilo

Podle Brand Managera značky Prima zmrzlina společnosti Bidfood Czech Republic Lukáše Dědka je prodej zmrzlin závislý na počasí. Spotřebitele loni neodradilo ani navýšení průměrné ceny za litr zmrzliny o 3 % na téměř 91 Kč. Tento vývoj akceleroval podle dat společnosti Nielsen nárůst tržeb v roce 2017 v porovnání s rokem 2016 o 4 % a maloobchodníci zinkasovali výrazně více, a to až 3,1 mld. Kč.

V roce 2016 byl na vrcholu spotřeby prázdninový měsíc červenec, ale v roce 2017 jím byl trochu nezvykle již červen, který byl nejteplejším měsícem roku.

Táhnou známé značky

Z dat Spotřebitelského panelu GfK vyplývá, že domácnosti s dětmi zanechaly na pokladnách obchodů během jednoho nákupu v průměru o 10 Kč více než domácnosti bez dětí. „Dvě třetiny celkových výdajů domácností při nákupu zmrzliny byly za značkovými výrobky. Podíl výdajů domácností za zmrzliny v promocích byl prakticky shodný s podílem promočních výdajů domácností za zboží celého trhu FMCG,“ popisuje Veronika Némethová, senior konzultantka Spotřebitelského panelu.

„Zákazníci většinou volí tradiční české brandy, které dobře znají. Dlouhodobě nejoblíbenější příchutě jsou u nanuků díky Míšovi tvaroh, vanilka a jahoda,“ dodává Dana Polakovičová, nákupčí mražených potravin ve společnosti Makro Cash & Carry ČR. Češi jsou podle ní poměrně konzervativní, a proto v Makru tradičně nejvíce prodávají nanuky typu Míša, Mrož, Eskymo a Ruská zmrzlina. Nicméně s pozitivní odezvou se loni setkala také raw zmrzlina Rawito.

„Nové příchutě Češi sice zkouší, ale vrací se ke klasice. Pro Čechy je velmi specifická zmrzlina typu Mrož, kdy se do zmrzliny dostane méně vzduchu a zmrzlina je hutnější,“ popisuje Lukáš Dědek.

Touhy spotřebitelů zkoušet novinky využívá firma Unilever ČR, která pro letošní léto inovuje tvarohového Míšu a obohatí jej dvěma novými příchutěmi. První je kombinací tvarohu a českých buchet s mákem a druhou je tvaroh a višeň. Také Veronika Kúšiková, Corporate Communications společnosti Unilever ČR potvrzuje slova Lukáše Dědka, že čeští spotřebitelé se po vyzkoušení novinky rádi vracejí k osvědčené příchutí, nicméně v létě bývá podle ní spotřeba tak vysoká, že má na trhu šanci každá zmrzlina.

Roste rodinné balení

Na celkovém nárůstu spotřeby se však nepodepsaly všechny segmenty. Jediným segmentem, jehož spotřeba se meziročně zvýšila, byla podle auditu společnosti Nielsen rodinná balení, která získávají z roku na rok větší popularitu. Právě tomuto segmentu se daří v porovnání s dalšími druhy také v mimosezónních měsících listopad až leden, kdy tvoří výrazně větší část z koláče zmrzlin jako v létě.

Poptávku ovlivňují vánoční i novoroční oslavy, dovolené, prázdniny, dlouhé večery doma či posezení s rodinou. Mezi zimními měsíci bývá nejsilnější svátečný prosinec, během kterého Češi v roce 2017 v porovnání s prosincem 2016 zkonzumovali o 14 % více litrů rodinných balení a maloobchodníkům přinesl loňský prosinec za tato balení až o čtvrtinu více tržeb. Z dat společnosti Median, Market&Media&Lifestyle ‑ TGI, 3. a 4. kvartál 2017 je patrné, že za posledních dvanáct měsíců zmrzlinu v rodinném balení jedlo 46,6 % dotázaných respondentů.

Nejvíc se kupují jednoporcovky

Spotřebitelé na českém trhu dlouhodobě nakupují nejvíce jednoporcové zmrzliny. Podle dat společnosti Median, Market&Media&Lifestyle ‑ TGI, 3. a 4. kvartál 2017, je za posledních dvanáct měsíců konzumovalo 58,1 % respondentů.

V roce 2017 tvořily podle auditu firmy Nielsen téměř polovinu celkové spotřeby zmrzliny i přesto, že meziročně mírně poklesly v objemu (-0,2 %). Rodinná balení tvoří více než třetinu a v průběhu tří let se jejich důležitost zvýšila hlavně na úkor zmrzlinových dezertů (např. dorty), které naopak mírně ztrácí z podílu celkových prodejů zmrzlin.

Také z koláče tržeb si nejvíce ukrajují jednoporcová balení, jejichž průměrná cena (vzhledem k podstatně menšímu balení) je výrazně vyšší oproti rodinným balením. K nejvýraznějšímu nárůstu ceny došlo u rodinných balení, jejichž cena za litr dosáhla v minulém roce téměř 70 Kč, což je však stále podstatně nižší suma za litr než u jednoporcových balení.

V největším segmentu jednoporcových zmrzlin stále platí, že celkové prodeje vedou nanuky, které si v roce 2017 udržely téměř poloviční podíl z objemu daného segmentu, a kornouty, které se podílejí na celkovém prodeji jednoporcových balení více než jednou pětinou. „Z naší zkušenosti jsou v létě nejžádanější impulzní balení, tedy nanuky a kornouty, v zimě posilují vaničky. Je to dáno počasím a spotřebitelským chováním, protože v létě snědí spotřebitelé nanuk venku, a také promocemi impulzů v létě a vaniček v zimě. Smetanové zmrzliny fungují celoročně, kdežto ovocné a vodové mají jednoznačně hlavní prodejní sezónu v létě,“ popisuje Hana Peabody, obchodní manažerka společnosti J. A. D. Food.

Čechům chutná vanilka a čokoláda

Z hlediska příchutí jednoporcových i rodinných balení preferují čeští spotřebitelé v největší míře podle auditu společnosti Nielsen vanilkovou a čokoládovou zmrzlinu. Třetí příčku v jednoporcových baleních zastává rovným podílem příchuť smetanová a jahodová, v rodinných baleních mix chutí smetanovo-čokoládové.

Dominantním místem nákupu zmrzlin je především moderní trh velkoformátových prodejen nad 400 m2, avšak v porovnání s jinými potravinovými kategoriemi se až čtvrtina této impulzní kategorie stále realizuje na tradičních prodejnách pod 400 m2. Moderní trh meziročně vzrostl v objemovém měřítku o 2 %, k čemuž přispěly hlavně supermarkety, jejichž prodeje v objemu byly minulý rok o 5 % vyšší než v roce 2016.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 5.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *