Adidas se dotahuje na Nike

Americká Nike musí na svém domovském trhu odrážet hlavně nápor německého Adidasu, který v USA zřídil vysoce automatizovanou továrnu. O postavení výrobců v globální konkurenci v budoucnu rozhodne Asie.

Adidas je – měřeno meziroční dynamikou tržeb – o poznání úspěšnější než jeho hlavní konkurent Nike. S loňskými výsledky je spokojena také Puma, nejmenší ze sledované trojice výrobců.

Světovou jedničkou na trhu sportovních potřeb podle ročních tržeb zůstává americká společnost Nike Inc.

Na domovském trhu to má Nike stále těžší

Klíčový pro ni zůstává vysoce koupěschopný trh v USA, avšak její postavení na něm se zhoršilo poté, kdy byla nucena z ekonomických důvodů uzavřít některé své prodejny. Negativně se projevil i její odklon od výroby basketbalové obuvi.

V USA se potýká s vysokými skladovými zásobami neprodaného zboží.

Musí se smířit mj. s ochabující poptávkou po teniskách Air Jordan – značce pojmenované po basketbalistovi Michaelu Jordanovi, kterou světu poprvé představila v roce 1984. Naproti tomu jejím prodejním „hitem“ se stala závodní obuv Vapormax nabízená v USA za 190 USD.

O tom, že se Nike nedaří tak, jak by si akcionáři představovali, svědčí její finanční výsledky za devět měsíců jejího nynějšího účetního roku (od začátku loňského června do konce letošního února), které společnost zveřejnila 22. března.

Tržby v meziročním srovnání stouply o 4 % na 26,6 mld. USD (v běžných kurzech). Z toho v Severní Americe, na kterou připadá 41,3 % tržeb (v minulých letech to bylo 46 – 47 %), se prodej snížil o 4 % na 11 mld. USD.

Mnohem lépe se společnosti daří v regionu Evropy, Blízkého východu a Afriky, kde tržby stouply o 13 % na 6,8 mld. USD. Zmíněný region se tak podílí na celkovém ukazateli skoro 26 %.

Region Velká Čína (zahrnující pevninskou ČLR, Hongkong, Tchaj-wan a Macao) zaznamenal meziroční růst dokonce o 16 % na 3,7 mld. USD, což odpovídá skoro 14% podílu na tržbách.

Čistý zisk společnosti Nike se od 1. června 2017 do konce letošního února meziročně snížil o 75 % na 796 mil. USD. Do tohoto poklesu se především promítly účetní změny související se zavedenou daňovou reformou prezidenta Donalda Trumpa. Kromě toho, firma výrazně zvýšila výdaje na podporu prodeje a marketing, investuje do digitalizace. Stouply jí rovněž náklady na administrativu.

Nike za pětileté období (účetní roky 2013 až 2017) zvýšila tržby o 36 % na 34,4 mld. USD a čistý zisk skoro o 72 % na více než 4,2 mld. USD. V účetním roce 2017 v Severní Americe utržila 15,2 mld. USD (44 % veškerých tržeb).

Její předpověď na účetní rok 2019 (od letošního prvního června do konce května 2019) je na rozdíl od německých konkurentů Adidasu a Pumy poněkud „při zemi“. Počítá s růstem tržeb vyjádřeným „středně vysokým až vysokým jednomístným číslem“.

Pověst společnosti poškodila aféra vyvolaná hrubým chováním některých top manažerů vůči podřízeným, mezi kterými byli i cizinci. Rezignaci nedávno ohlásili dva vysoce postavení šéfové: Trevor Edwards, prezident značky Nike, který byl považován za možného nástupce dvaašedesátiletého generálního ředitele Marka Parkera. Edward by měl odejít do důchodu letos v srpnu. Odejít musel také jeho přímý podřízený Jayme Martin.

Adidas loni dosáhl rekordních tržeb

Německý Adidas sídlící stejně jako jeho mnohem menší konkurent Puma v bavorském Herzogenaurachu, je hlavním konkurentem Nike na americkém trhu. Během pětiletého období (2013 – 2017) se mu podařilo zvýšit čisté tržby skoro o polovinu na loňských 21,2 mld. eur, což je rekordní suma v historii firmy.

Meziroční tempo růstu tržeb se přitom loni zrychlilo na skoro 15 % proti 9,5 % v roce 2016. Výraznou měrou k tomu přispěl internetový prodej, který proti roku 2016 stoupl o 57 % (absolutní sumu finanční zpráva za minulý rok neuvádí).

Tržby se v posledních letech daří zvyšovat dvouciferným tempem ve všech regionech s výjimkou Ruska a dalších členů Společenství nezávislých států (SNS).

Čistý zisk Adidasu, který si připisují akcionáři, loni už podruhé přesáhl miliardu eur. Provozní marže se zlepšila o 1,2procentního bodu na 9,8 %. Německý výrobce se tak zase o něco přiblížil americké Nike, která dosáhla 13 %, informuje německý list Handelsblatt.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2018…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *