Centrum Chodov: stovky obchodů a nové značky

Úspěšné obchodní centrum musí v současnosti nabízet víc než jen na trhu etablované značky.

Podle společnosti Cushman & Wakefield se měly letos prodejní plochy v centrech rozrůst o 78 tis. m2, což je více, než bylo postaveno za rok 2015 i 2016 dohromady. Největším projektem bylo rozšíření pražského Centra Chodov, které se zákazníkům otevřelo 11. října.

V České republice funguje v současné době na 120 velkých obchodních center s celkovou plochou 2,5 mil. m2 a zhruba 190 nákupních parků s prodejní plochou přibližně 800 tis. m2.

Podle průzkumu Shopping Centre Index provedeného společností CBRE se průměrný obrat zaznamenaný Indexem meziročně zvýšil o 7,7 %, a to již druhým rokem po sobě. Poprvé po pěti letech roste i nájemné, a to o 0,5 %. CBRE Shopping Centre Index zaznamenal meziroční zvýšení návštěvnosti obchodních center o 3,3 %. Neobsazenost obchodní center meziročně klesla na 4,7 %.

V pronájmech maloobchodních jednotek jednoznačně dominuje Móda s 37 %. Speciální maloobchod pokrývá 15 % z toho Zdraví & Krása tvoří 40 %. Třetím největším sektorem je Sport s 13 %.

Inovativní koncepty a značky

Společnost Unibail-Rodamco, které Centrum Chodov patří, investovala do tříleté rekonstrukce obchodního centra otevřeného v roce 2005 a jeho rozšíření 170 mil. eur (4,4 mld. Kč). Nákupní centrum tak nyní nabízí 300 obchodních jednotek na ploše větší než 100 tis. m2 a řadí se tak mezi největší v České republice. V průběhu úprav se Centrum Chodov rozrostlo z necelých 61 000 m2 na 102 266 m2, což ho řadí mezi největší obchodní centra v zemi. Z hlediska rozmanitosti a počtu jednotek, kterých je pod jednou střechou více než 300, patří na úplný vrchol. Z toho rozšířená část centra nabízí přes 100 nových jednotek.

Vedle etablovaných značek zde naleznou zákazníci také ty, které zde odstartovaly své působení na českém trhu. Jedná se např. o Zara Home, Oysho, AX (Armani Exchange), Yamamay, Boux Avenue, AW Lab a další.

Exkluzivní součástí centra je inovativní koncept The Designer Gallery, ve kterém se prezentují přední zahraniční i lokální značky. Jejím srdcem je Concept Store Czech Labels & Friends, který nabízí desítky českých značek a autorských kolekcí návrhářů.

„Nové Centrum Chodov je koncipováno tak, aby uspokojilo každého zákazníka. Nechybí zde tedy žádná z populárních značek hlavního proudu, ale ani nabídka The Designer Gallery s luxusním zbožím,“ říká Marcela Hrdličková, ředitelka Centra Chodov a dodává: „Velký důraz klademe také na příjemnou atmosféru, individuální péči a rozmanitý doprovodný program.“

Sázka na designové prvky

Design exteriérů pochází z dílny britského studia Benoy, za interiéry stojí firma Saguez & Partners. Projekt s podtitulem Festival Palace si dal za cíl, aby zákazník vnímal návštěvu v centru všemi smysly. Ve čtyřech podlažích jsou vytvořeny čtyři různé atmosféry s pomocí různobarevnosti použitých materiálů a umístění konkrétních prodejních ploch.

Designéři pracovali s tlumenými barvami, dominantním ušlechtilým materiálem byl zvolen mramor v různých odstínech. Jako kontrastní materiál je nejčastěji používána mosaz, která je nadčasová. Tento materiál nalezl široké použití v interiéru, jako oživení v podobě třpytících se linek v podlaze nebo pásku v podhledu, na zábradlích, v nábytku nebo jako osvětlení. Podobný kontrast v interiéru vytváří i dřevo nebo lesklé materiály.

Mezi pasážemi s obchody se nachází několik náměstí, která fungují jako rozcestí.

Každé podlaží je navrženo tak, aby napovědělo, jaké zboží se v něm prodává. Jiné materiály se tak použily do patra s hypermarketem a jiné pro sekci s prémiovými značkami.

Nové prostory obohacují unikátní designové prvky jako například lustr nesoucí název Neverending Glory od českého výrobce Lasvit. Pětimetrová instalace složená z 69 menších dílčích svítidel je inspirovaná siluetami historických osvětlení z nejslavnějších světových divadel a operních domů. Celá plastika je dynamicky nasvícená a dokáže reagovat na hudbu, která v prostoru zní. Návštěvníci jej mohou ovládat pomocí digitálního totemu.

Neméně zajímavá je 14 m vysoká interaktivní instalace od holandského studia Drift složená z textilních květin, která nese název Meadow. Dvacet tři mechanických květin se otevírá a zavírá v reakci na pohyb lidí sedících na lehátkách pod plastikou. Neustávající pohyby připomínají měnící se roční období a procesy přírodního růstu.

Spolu se zprovozněním nové části centra byl zpřístupněn i vchod A od bytových domů, před nímž se nachází zákoutí s venkovním hřištěm a fontánou. Ta je doplněna světelnými a hudebními efekty a umožňuje naprogramování nespočtu „představení“.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *