Na Vánoce vyhrávají tradice

Nejvíce lidé nesnáší přeplněné obchody.

Říjen předznamenává období předvánočních nákupů a s nimi prudkého nárůstu tržeb. Co zákazník od obchodníků očekává, co ho nejvíce obtěžuje a na co by se měli obchodníci připravit?

Z vánočních zvyků, které lidé dodržují nejvíce, jsou to především návštěva příbuzných, zdobení vánočního stromečku, ale i zpívání vánočních koled. Podle průzkumu společnosti GfK z listopadu 2016 lidé plánovali nejčastěji utratit za vánoční dárky 5 000 Kč až 10 000 Kč.

Vánoce v Čechách slaví 95 % lidí, 3 % lidí deklaruje jen občasné slavení tohoto svátku a pouhá 2 % populace je neslaví vůbec. Lidé, kteří Vánoce neslaví, jsou z kategorie rozvedený, nebo vdovec, a to z převážné většiny z Prahy ve věku od 60 – 69 let.

Proč se lidé těší na Vánoce…

Pokud lidé uváděli důvody, proč se těší na Vánoce, nejvíce byl zmiňován čas strávený s rodinou, nebo přáteli (73 %). Druhým nejčastěji zmiňovaným důvodem byla příjemná atmosféra, kterou Vánoce díky vánoční výzdobě, písním a vánočním programům vysílaných v televizi vytvářejí. Více než polovina lidí zmiňovala jídlo a téměř polovina respondentů se raduje z volna, odpočinku a také z dárků. 39 % lidí uvádělo, že je těší příchod vánočního času a s tím i spojený fakt, že jsou lidé k sobě milejší.

Více se na svátky strávené s rodinou těší ženy než muži (79 % resp. 66 %). Jen 3 % lidí se v průzkumu GfK vyjádřila, že se netěší vůbec na nic.

… a co jim nejvíce vadí

Na Vánocích lidem nejvíce vadí přeplněné obchody. Nejčastější důvody, proč se lidé netěší na Vánoce, jsou dále stres z jejich přípravy, komerce, finanční náročnost a nakupování vánočních dárků.

V první desítce nelásky k Vánocům lidé uvádějí i přírůstek hmotnosti během svátků, a to, že je vánoční výzdoba příliš brzy na očích. Podíváme-li se na věkové rozdělení, nejméně se těší na čas strávený s nejbližšími příbuznými během vánočního času věková skupina od 15 do 19 let.

Štědrovečerní večeře nejčastěji ve čtyřech lidech

„Štědrovečerní večeře je slavnostní událostí, kdy se někdy schází i více generací pohromadě, aby oslavily vánoční svátky a pohodu u rodinného krbu. Podle výzkumu GfK 17 procent lidí tráví Vánoce ve více než pěti lidech. Vánoce ve čtyřech lidech si hodlalo užít 27 procent lidí. Romantika u vánoční večeře ve dvou připadala pro 17 procent Čechů, a jenom 4 procenta lidí plánovala oslavit svátky sama,“ komentovala výsledky průzkumu za rok 2016 Andrea Patočková, marketingová manažerka GfK.

Tři čtvrtiny Čechů mají na Štědrý večer jako hlavní chod smaženého kapra, který dominuje před smaženým řízkem. Největšími konzumenty smaženého kapra jsou lidé mezi 40 a 49 lety (81 %). Nejvíce „řízkový“ je Liberecký kraj. Nejvíce konzumentů kapra najdeme v kraji Vysočina a Jihomoravském.

Nedílnou součástí štědrovečerní večeře je bramborový salát, který se objevuje na talířích 94 % lidí.

K Vánocům patří i alkohol, 31 % Čechů přiznává jeho konzumaci ve větším množství než během roku. Při pohledu na naše kraje si nejvíce alkoholu během vánočního času dopřávají v Plzeňském a Libereckém kraji.

Vánoce jsou synonymem hojnosti, která se většinou promítne do dobrého jídla, a proto musí třetina z nás po Vánocích shazovat přebytečná kila.

Vánoce voní jehličím, vanilkou a skořicí

Jak voní Vánoce? Jehličí, vánočka a ryby. Tak Čechům podle průzkumu agentury Ipsos z prosince 2016 nejvíce voní či chutnají Vánoce. Oblibu koření a ryb v době vánoční sezóny potvrzují i prodejní data obchodníků. V předvánočním období významně roste např. poptávka po skořici nebo vanilkovém cukru, kdy se prodá téměř polovina celoročního objemu.

Nejvýraznějším symbolem Vánoc se podle průzkumu agentury Ipsos realizovaného v prosinci 2016 pro řetězce Albert stala vůně jehličí (70 % respondentů). Bez vánočky si svátky neumí představit přes 60 % Čechů, na třetím místě se pak umístily ryby (46,8 %). Téměř výlučně prosincovou záležitostí je z hlediska poptávky kapr. Jak uvedla Renata Veselá, manažerka nákupu čerstvých ryb v obchodním řetězci Albert, stoupá i popularita jiných druhů ryb jako je losos, pstruh, štika, sumec nebo tolstolobik. V době adventu a Vánoc si zákazníci rádi dopřejí to, co jim chutná, a jsou ochotni více utrácet a zkoušet něco nového. „Poptávají tak například i mořské plody, jako třeba krevety a další,“ doplnila Renata Veselá.

Pro Čechy jsou s Vánocemi neodmyslitelně spjaté i různé druhy koření. Nejpopulárnějším z nich je skořice (27,1 % respondentů). Druhým „nejvánočnějším“ kořením je podle téměř čtvrtiny respondentů průzkumu vanilka. „Poptávka po skořici i vanilkovém cukru je u našich zákazníků v poslední části roku pravidelně nejvyšší. V předvánoční době se v našich obchodech prodá téměř 50 procent celoročních objemů,“ potvrdila trend Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert.

Mezi další typické chutě a vůně Vánoc označili Češi citrusové plody, nejvíce mandarinky a pomeranče.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *