Spotřebitelské trendy

Nákupy na internetu ovlivňuje roční období i počasí

Lidé nakupují on-line za nepříznivého počasí o 20 % více než za slunečného počasí. V létě musí e-shopaři vynaložit větší úsilí, aby své zboží dobře prodali, v této době využívají zákazníci o přibližně 15 % častěji, než je roční průměr, možnost nákupů přes mobilní zařízení. Rozložení nákupů během celého roku funguje podle zaběhnutých schémat.

Hlavní sezónou jsou vánoční nákupy a novoroční výprodeje. „Od poloviny září do konce ledna proběhne 55 % objednávek. Kdy přesně začínají vánoční nákupy, ovlivňují i počasí. Například minulý rok to bylo vzhledem k téměř tropickým zářijovým teplotám posunuto o téměř tři týdny v porovnání s předchozími lety,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. Nejnižší prodeje jsou v únoru, dochází k poklesu o 6 % oproti ročnímu průměru a o 40 % vůči období vánočních nákupů.

Jaro je klidnějším obdobím a v létě musí k oslovení zákazníků vynaložit obchodníci větší úsilí. Lidé v tomto období nakupují přes mobilní zařízení v 55 % případů a toto procento bude i nadále stoupat. Nejvíce nákupů proběhne v dopoledních hodinách mezi 10. a 12. hodinou, další vlna je pak kolem 20. hodiny. Nákupy obecně ovlivňují i mimořádné náklady spojené např. s placením DPH nebo daní. Lidé nejvíce utrácejí po 10. dni v měsíci, tedy po výplatě.

Spotřeba biopotravin vrostla meziročně o 11,4 %

Celkový obrat s biopotravinami českých subjektů včetně vývozu činil v roce 2015 přibližně 3,73 mld. Kč, meziročně tak vzrostl o 17 %, jak uvádí v květnu zveřejněná Zpráva o trhu s biopotravinami v ČR v roce 2015, kterou pro Ministerstvo zemědělství vypracoval Ústav zemědělské ekonomiky a informací (ÚZEI).

Spotřeba biopotravin v České republice dosáhla 2,25 mld. Kč a oproti předešlému roku vzrostla o 11,4 %, což je nejvyšší hodnota růstu od roku 2008. Podle ÚZEI činí podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů v ČR 0,81 %, každý tak v průměru utratí za biopotraviny 213 Kč za rok.

Nejvíce lidé dlouhodobě nakupují v bio kvalitě mléko a mléčné výrobky, ostatní zpracované potraviny (zejména dětskou výživu, kávu a čaj), ovoce a zeleninu. Téměř polovinu všech bio výrobků (46,2 %) nakupují čeští spotřebitelé v supermarketech a hypermarketech, dále drogeriích, specializovaných obchodech se zdravou výživou apod. Za pozitivní lze podle Ministerstva zemědělství považovat 17% meziroční nárůst faremního a ostatního přímého prodeje.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v červnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *