Pestrý svět obalů na džusy, šťávy i minerální vody

U obalů na nealko nápoje nelze jednoznačně říci, které se těší největší oblibě.

Svět balení nealko nápojů je mimořádně pestrý z hlediska materiálů, konstrukcí i grafického ztvárnění obalů, které může být vyjádřeno etiketou či přímým potiskem na obalu. Vedle pevných obalů, ať již v podobě láhve či plechovky, se těší velké popularitě zvláště i flexibilní stojací sáčky.

Spotřebitelé dlouhodobě z hlediska kultury obalu hodnotí jako prémiové obaly skleněné láhve, které jsou u nealko nápojů v současné podobě upřednostňovány spíše v menších spotřebitelských balení a setkáváme se s nimi především v gastronomii.

Při nákupu v řetězcích dává spotřebitel přednost nápojům v PET láhvích. Dalším typem obalu, tentokrát s 100% bariérou, jsou nápojové plechovky. U tohoto sortimentu je však pravdou, že mnohem více než klasické nealko nápoje plechovky atakují svět piva a energy drinků. Menší objemová balení jsou vhodná pro flexibilní stojací sáčky (doypack). Tento typ obalů je vzhledem ke své velikosti, hmotnosti a často i řešením uzávěru předurčen především dětem.

Zatímco všude, kde budeme hovořit o šťávách, limonádách minerálních i stolních vodách si jako zjednodušené synonymum pro obal představíme nejčastěji láhev, u džusů je situace poněkud jiná. Podobně jako u balení trvanlivého mléka, jsou i u nápojářů tohoto typu nesmírně populárním produktem nápojové kartony.

Proč je nápojový karton ve spojení s džusy tak populární?

Nápojové kartony se nejčastěji používají pro balení mléka a džusů (omezeněji i na balení vína, dressingů a další produkce). Díky možnosti potisku na všechny čtyři plochy tohoto kompozitního obalu plní i marketingové funkce. Tvar je navíc velmi příznivý i z hlediska všech logistických operací. Spotřebitel oceňuje nízkou hmotnost, atraktivitu designu i prodlouženou trvanlivost, kterou obal, díky svému složení ve spojení s plnící technologií produktu, poskytuje. Vysoce hygienický typ obalu šetří i náklady na energie, nápoj není potřeba skladovat v chladnicích.

Základem obalů je skládačková lepenka (tvoří 75 % i více hmotnosti celého obalu). Obaly mohou být v aseptickém (obvyklá skladba obalu PE/karton/PE/Al/PE/PE) či neaseptickém (bez hliníkové vrstvy) provedení. Všichni tři hlavní výrobci nápojových kartonů dbají i na udržitelnost svých produktů. Spotřebitel se na obalech může setkat s označovacím logem FSC (Forest Stewardship Council), které je obvykle udělováno pěstitelům, výrobcům a zpracovatelům díky jejich šetrnému zpracování dřevního vlákna. Označení FSC pro zákazníka znamená záruku, že svým nákupem nepřispívá k devastaci lesů či pralesů ani nepodporuje nezákonnou těžbu dřeva.

Sklo v roli prémiového materiálu

Sklo je ceněným materiálem pro mnoho vlastností. K těm nejdůležitějším patří odolnost vůči teplotám, chemikáliím, tvrdost a pevnost v tlaku i celková inertnost materiálu. Ceněná je i dobrá recyklovatelnost. Naopak k negativním vlastnostem vedle energeticky náročné výroby patří především větší hmotnost a křehkost. Ve spotřebitelském sortimentu nápojových láhví na nealko nápoje se dnes láhve vyrábějí především menších objemů, jsou obvykle určeny pro prodej v gastronomických zařízeních.

Trendy záležitostí je snižování spotřeby skloviny, která s sebou nese snižování hmotnosti láhve.

PET je stálice

Plastové obaly, nejčastěji z PET, jsou nejobvyklejším obalem na nealko nápoje. Výhodou plastových láhví je nízká hmotnost, snadná manipulovatelnost i možnost výroby do řady tvarů. Na rozdíl od skla zde nehrozí zranění při případném rozbití láhve. PET láhve se vyrábí procesem vstřikovyfukování. V první fázi se na vstřikolisech vyrobí pevná preforma se závitem, která se následně na plnící lince vyfukuje do formy, kde získává svůj finální tvar. Vzhledem k technologii výroby se řada producentů v současnosti snaží odlišit tvarem, setkat se můžeme i s PET láhvemi vyfukovanými do varu kvádru či krychle, které jsou sice výrobně dražší, ale pro klienta jsou poutavější.

Kromě tvaru často moderní PET láhve zaujmou i sofistikovaným uzávěrem. Společnost ISOline před časem uvedla na trh řešení, které slouží k zajištění celodenního pitného režimu díky unikátnímu dávkovacímu uzávěru Isoline 3d Top. Patentovaný uzávěr je složen ze tří pístků. V každém z nich je směs s určitým nápojem. Tu po odstranění pojistky zmáčknutím pístku spotřebitel vsype do lahve naplněné pitnou vodou. Po vypití spotřebitel odšroubuje uzávěr, láhev naplní vodou a zmáčknutím 2. pístu může vytvořit další typ nápoje. Tento krok lze zopakovat později i pro třetí píst. Díky tomuto unikátnímu systému, zákazník šetří i životní prostředí – místo 3 PET láhví, použije jen jednu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dubnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *