Obchod na investiční vlně

Rok 2017 bude v českém retailu ve znamení EET, růstu internetového prodeje, vylepšování kamenných obchodů a jejich vzájemné synergii v podobě multichannel prodeje.

Z pohledu investic je v České republice rok 2017 označován jako rok retailu. „Momentálně je rozpracovaných přibližně 10 transakcí. Z toho pět největších reprezentuje dohromady zhruba miliardu euro. Z pohledu segmentu, do kterého investice směřují, lze rok 2016 označit za kancelářský a rok 2017 se rýsuje jako retailový rok,“ uvedla Katarína Brydone, Head of Retail společnosti CBRE v rozhovoru pro prosincový Retail News (http://archiv.press21.cz/retailnews/2016/12/).

Indikátor důvěry v podnikatelském sektoru odvětví obchodu podle ČSÚ od počátku roku 2016 kolísal kolem průměrné dlouhodobé hodnoty, tedy průměru roku 2005. Od závěru roku 2014 byl v porovnání s náladami v průmyslu, stavebnictví a vybraných službách vůbec nejvýše. Obchod může těžit z vysoké poptávky spotřebitelů, což důvěru v tomto odvětví posiluje. Výše uvedeným makro trendům odpovídá také investiční nálada jednotlivých obchodníků.

Řetězce se předhánějí v investicích

Společnost Lidl zahájila v roce 2015 výstavbu prodejen nového typu a remodeling stávajících prodejen. Oznámená investice 9 mld. Kč je rozložena na tři roky. Kaufland za rok 2016 investoval do rekonstrukce prodejen více než 3 mld. Kč a v průběhu následujících tří let jsou připraveny investice v hodnotě dalších 10 miliard. Oba řetězce patřící do skupiny Schwarz Group intenzivně investují také v ostatních zemích, kde působí.

Společnost Penny Market představila v létě minulého roku první prodejnu v novém konceptu – Penny Lehovec v Kolbenově ulici v Praze.

Billa v loňském roce pokračovala ve výstavbě nových supermarketů a modernizaci stávajících prodejen.

Hypermarket Globus oslavil loni 20 let od vstupu na český trh a při té příležitosti oznámil rozšiřování digitálního systému nakupování, koncept malých prodejen v centrech měst, rekonstrukci a modernizace vybraných hypermarketů a nový e-shop. Chystané investice čítají 4 mld. Kč a firma s jejich realizací počítá během tří let.

Společnost Ahold Delhaize v roce 2016 dokončila fúzi a stala se jednou z největších maloobchodních skupin na světě.

Tesco představilo v České republice svůj inovativní způsob nakupování Scan&Shop a Scan&Shop mobile. Na technologie vsadilo i Tchibo, které otevřelo v pražské Metropoli Zličín svůj obchod budoucnosti. Zákazníci si zde mohou vyzkoušet řadu moderních technologií, jako např. chytrou převlékací kabinku. Prodejna si zároveň zachovává koncept 3v1, který zahrnuje kávový bar s občerstvením a možností posezení a každý týden novou tematickou kolekci spotřebního zboží.

Krok v investicích a remodelingu drželi i prodejci nábytku a hobbymarkety. Ikea nabídla zákazníkům službu „Klikni a vyzvedni“. Zahájení provozu e-shopu Ikea je v ČR plánováno na přelom let 2018 a 2019.

V Praze u Centra Černý Most přivítala v květnu 2016 své první zákazníky nová pobočka řetězce XXXLutz. Do remodelingu svých prodejen investuje řetězec Kika.

Hornbach otevřel v pražské Velké Chuchli v březnu svůj desátý hobbymarket v České republice. Na prodejní ploše 20 tis. m2 nabízí kutilům a řemeslníkům přes 120 tis. produktů pro stavbu a renovaci, dílnu a zahradu. Zákazníci mohou využít i e-shop řetězce.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v čísle Retail News 01-02.2017…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *