Komerční článek

Šperkařský průmysl v roce 2020

Šperkařství se dle výzkumu společnosti McKinsey blýská na zlaté časy. Celosvětové prodeje od dob globální finanční krize stoupají o 5 až 6 % ročně a v roce 2020 by dle předpovědi měly dosáhnout celkové částky 250 mld. eur.

Dynamický růst samozřejmě následují změny v chování spotřebitelů i samotných zlatníků a klenotníků. Nestačí přijít na trh s dobrým výrobkem a očekávat úspěch, podnikatelé musí pozorně sledovat nové trendy a reagovat na ně, jinak riskují ztrátu náskoku před svými soupeři a krach.

Průzkum dokazuje, že šperkařský průmysl ovlivňovaly v předchozích 30 letech dále uvedené trendy podobně jako oděvnictví, ale mnohem rychleji: internacionalizace a konsolidace, rostoucí zájem o značkové produkty, proměna prodejních mechanizmů, „smíšená“ spotřeba a rychle se měnící móda. Pokud chcete vědět, jak McKinsey vidí budoucnost šperkařských společností a co jim radí, čtěte dál.

Internacionalizace značek a konsolidace odvětví

Dosud je šperkařský průmysl primárně lokální. Deset největších klenotnických společností pokrývá pouze12 % světového trhu a jen Cartier a Tiffany & Co. se vyšplhaly do celosvětového žebříčku 100 nejznámějších značek.

Předpokládá se však, že do roku 2020 do řad světoznámých brandů pronikne pouze hrstka prospívajících národních nebo regionálních klenotnictví – jako často citovaný příklad lze uvést Swarovského.

Některé lokální dílny budou mít možnost se proslavit prostřednictvím konsolidace, kdy mezinárodní maloobchodní firmy skoupí drobné živnostníky a prodejce. Očekává se, že deset klenotnických lídrů d konce desetiletí zdvojnásobí svůj podíl na trhu právě ovládnutím a akvizicí místních šperkařství.

Růst zájmu o značkové šperky

Značkové hodinky tvoří už téměř 60 % celkových prodejů, kdežto značkové šperky pouze 20 %, ačkoliv jejich podíl se od roku 2003 téměř dvojnásobně zvýšil. Většina prognostiků uvádí, že během následujících 4 let se číslo vyhoupne na 30 až 40 %.

O značkové šperky stojí tři hlavní skupiny kupujících:

  • nově zbohatnuvší spotřebitelé, jež klenotem od slavného brandu chtějí předvést nabyté peníze (na rozdíl od těch, kteří šperky dědí po generace a pro něž jsou součástí rozsáhlého majetku);
  • spotřebitelé ze zemí s rozvíjejícím se trhem, pro něž zavedené značky znamenají důvěryhodnost a známku vylepšení životního stylu;
  • mladí zákazníci, pro něž značkový šperk reprezentuje vyjádření jejich osobnosti a vkusu.

Každá šperkařská firma by měla usilovat o posílení a odlišení svého brandu od ostatních výjimečnými a osobitými designy. Šířící se trend zaměření se na značkové produkty tvrdě dopadne hlavně na drobné umělce, kteří nebudou mít dostatečné prostředky pro marketingové aktivity.

Proměna prodejních kanálů Podle analýz společnosti McKinsey tvoří dnes online prodej klenotů odvisle od regionů, značek a typu zhruba 4 až 5 %. Předpokládá se, že tento způsob odbytu dosáhne svého 10% maxima kolem roku 2020 a už výrazně neporoste. Účastníci výzkumu věří, že zákazníci upřednostňují koupi drahých předmětů a exkluzivních klenotů v kamenných obchodech, kde si je mohou osahat – smyslová zkušenost ztělesňuje pro kupující klíčový faktor. Navíc jsou klasické obchody stále vnímány jako spolehlivější a důvěryhodnější.

Výrobcům klenotů se vyplatí využívat digitální média jako platformu pro sdílení informací, budování jména značky a vytváření dobrých vztahů se zákazníky. Podle McKinsey tvrdí 2/3 nakupujících, kteří si pořizují luxusní zboží, že před vlastním nákupem podniknou rozsáhlý internetový průzkum a srovnání. Zhruba 1/3 až 2/3 z nich poznamenávají, že se často v diskuzích na sociálních médiích obracejí o radu a informace v těchto otázkách.

Polarizace a hybridní kombinace

Šperkařský průmysl zaplavují důkazy míchání drahých klenotů s řetězcovou módou. V některých částech světa se neostýchají prodat standardní jednokarátový diamantový zásnubní prsten a za pěti- až šestimístnou částku pořídit diamant dvou-, tří- či čtyřkarátový.

Na druhém konci spektra sváděj obchodní domy a maloobchodníci cenové války a tlačí ceny uměle dolů.

Jako skvělý příklad těchto paradoxů lze uvést herečku Helen Hunt, která na předávání Oscarů v roce 2013 vynesla šperky od Martina Katze v hodnotě 700 000 dolarů v kombinaci s šaty z řetězce H&M.

Ve světle tohoto směru mohou drobní zlatníci zvažovat zavedení nové řady produktů za dostupné ceny, jimiž osloví mladší nebo méně movité publikum, které pak zpropaguje jejich značku. Alternativou tohoto vývoje je rozhodnutí šperkařů prezentovat svůj brand jako něco exkluzivního a na toto pojetí se zaměřit i v reklamách, zařízení a obsluze kamenných obchodů a nabízených zákaznických službách.

Rok 2020 ukáže šperkařský průmysl jako dynamické, plně globalizované a nesmírně soutěživé odvětví. Prosadí se především společnosti, které dokáží předvídat vyvíjející se trendy a které se jim budou umět nejrychleji přizpůsobit.

Článek připravilo klenotnictví EppiSledujeme nejnovější šperkařské trendy a přinášíme je na český a slovenský trh. Naší hlavní vizí je nabídnout zákazníkům novou filozofii online nakupování šperků založenou na naprosté transparentnosti, přístupu k detailním informacím a jedinečném zákaznickém servisu, a přispět tak k revoluci v místním šperkařském průmyslu.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *