Přípravy na EET se blíží vrcholu

Doba implementace závisí na velikosti prodejny

V případě EET nejde jen o splnění zákonné normy. Rádi bychom nabídli také přidanou hodnotu pro samotného provozovatele, říká v rozhovoru pro Retail News Ing. Libor Hašpl, jednatel společnosti NOVUM, která je na českém trhu už 25 let stabilním dodavatelem produktů a řešení v oblasti pokladen a pokladních systémů.

Příprava na EET se blíží vrcholu nejen v oblasti gastronomických provozoven, ale také v maloobchodu a velkoobchodu. Mají firmy, na něž se vztahuje povinnost zavést EET v 1. a 2. fázi v této době ještě šanci vše stihnout?

Ano mají. I v tomto případě ale platí, čím dříve tím lépe. S blížícím se koncem rozhodného období se bude snižovat dostupnost řešení, kapacity lidských zdrojů, času pro instalaci a zkušební provoz. Právě s ohledem na tyto faktory by neměli nechávat provozovatelé výběr vhodného řešení na poslední chvíli.

Nejde přece jen o splnění zákonné normy. Rádi bychom nabídli také přidanou hodnotu pro samotného provozovatele.

Vašimi zákazníky z oblasti obchodu jsou firmy všech velikostí. Jak jsou na tom jednotlivé skupiny s přípravou na EET?

Ti co, používají pokročilá řešení v podobě pokladních systémů na bázi PC, jsou vlastně připraveni. V jejich případě se jedná jen o upgrade systému v rámci legislativní změny.

Potom je tu druhá skupina zákazníků, kteří chtějí získat v řešení nějakou přidanou hodnotu. Ty aktuálně své požadavky řeší nebo řešit začínají.

Zbylá „last minute“ skupina nechává i podle dostupných průzkumů řešení na poslední chvíli. V tomto případě asi nemůžeme vůbec mluvit o nějaké přípravě.

Zatímco velcí obchodníci jsou na změny spojené se zavedením EET zpravidla připraveni, ti menší často čekají až do poslední chvíle. Potvrzuje to tedy i Vaše zkušenost?

Potvrzuje to nejenom naše zkušenost, ale i průzkumy, které proběhly nebo které jsme si sami v daných segmentech udělali. Více jak 60 % zákazníků nechává i podle dostupných průzkumů řešení na období posledních osmi týdnů před spuštěním.

S ohledem na již zmiňované limitované kapacity se vystavují riziku, že nezískají v rámci zvoleného řešení žádnou přidanou hodnotu pro další rozvoj svého podnikání. Prostě jen splní požadavky plynoucí ze zákona o EET.

Řada firem stále není rozhodnuta, jaký systém zvolí, jaký pro ně bude nejvhodnější. Organizujete pro své současné a potenciální zákazníky také nějakou vlastní informační kampaň k zavedení EET?

Právě z tohoto důvodu provozujeme webové stránky http://www.elektronickaevidencetrzeb.cz/, kde mají návštěvníci možnost seznámit se nejen s legislativní stránkou zákona EET, případně s nejčastěji diskutovanými tématy, ale také se širokou škálou dostupných řešení od tradičních registračních pokladen až po sofistikovaná systémová řešení.

To vše jsme rozčlenili dle možných segmentů podnikání tak, abychom co nejvíce zjednodušili všem potenciálním zájemců jejich výběr. Zároveň máme připravené linky zákaznické podpory, kde jsme připraveni poskytnout požadované informace nebo rady.

Pro síť stávajících partnerů organizujeme školení, prezentace, webináře a marketingovou podporu vztahující se k problematice řešení EET.

Jaké jsou vůbec nejčastější dotazy obchodníků v souvislosti s EET?

Škála dotazů je velmi široká. Začíná dotazy na základní požadavky zákona EET a končí poptávkou na sofistikované pokladní systémy. Ten rozptyl je naprosto diametrální i přesto, že portály veřejné zprávy nebo weby společností nabízejících řešení pro EET, mezi které se Novum také řadí, začaly s dostatečným předstihem poskytovat kompletní servis a podporu zákazníkům při výběru vhodných technologií a řešení.

Jak dlouho trvá implementace nového pokladního systému?

Principiálně může trvat jeden den. To ale nezahrnuje fázi přípravy, kterou považujeme za klíčovou pro samotný průběh instalace a bezproblémové spuštění.

Třeba standardní samoobsluha má katalog zhruba osmi tisíc živých položek. Připravit kompletní katalog zboží, který zahrnuje veškerá potřebná data pro plné využití funkcionality systému, zabere obchodníkovi dobu v řádech několika týdnů nebo dokonce měsíců. Pro zkrácení tohoto období se nabízí využití katalogu franšízové sítě. Jedná se však o data třetích stran, která nemusí být vždy zcela validní.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *