Potraviny (nejen) pro zvláštní výživu

Počet zákazníků se neustále zvětšuje

Každoročně celosvětově roste počet lidí, kteří onemocní diabetem nebo trpí celiakií či některou z forem potravinových alergií a musí si tak pečlivě hlídat jídelníček. Pokud jde o Čechy, ti si čím dál častěji pečlivě vybírají, jaké potraviny konzumují.

Trh se speciálními a běžnými, konvenčními potravinami již nelze striktně oddělovat, jako tomu bylo dříve. Neustále totiž narůstá počet spotřebitelů, kteří potraviny určené pro zvláštní výživu zařazují do svého jídelníčku i v případě, že je k tomu nevedou konkrétní zdravotní důvody či obtíže typu alergií na určité složky potravy.

Češi ve výživě čím dál častěji experimentují, rádi zkouší nové „módní“ směry a trendy typu raw food, veganská strava, bezlepková či bezmléčná dieta. A výrobci i obchodníci jim v tom vycházejí vstříc. Potraviny určené pro zvláštní výživu jsou podle vyhlášky Ministerstva zdravotnictví ČR 54/2004 Sb.) všechny potraviny, které se odlišují od potravin pro běžnou spotřebu svým zvláštním složením, nebo zvláštním výrobním postupem.

Patří sem mimo jiné potraviny pro konzumenty s poruchami metabolismu sacharidů (diabetiky), bezlepkové potraviny, potraviny bez laktózy nebo s nízkým obsahem laktózy, produkty pro nízkoenergetickou výživu určenou ke snižování tělesné hmotnosti, potraviny bez fenylalaninu, s nízkým obsahem bílkovin, určené pro sportovce a další (kompletní seznam najdete na www.mzcr.cz a www.sukl.cz).

Češi jsou vzdělanější

„Na tuzemském trhu pociťuji zvýšený zájem o kvalitu potravin. Narostl počet kultivovaných zákazníků, kteří věnují pozornost tomu, co jedí – sledují, z jaké produkce, respektive regionu, daná potravina pochází, co obsahuje, jakými úpravami během zpracování prošla. Ruku v ruce s tím jde i náklonnost k nejrůznějším výživovým směrům, které kladou důraz na čistotu surovin – vedle rawfood to je aktuálně například paleo. To jednoznačně dokreslují prodeje živého jídla Lifefood, které trvale rostou – v celkovém objemu jde meziročně o desítky procent,“ říká Tereza Havrlandová, majitelka české firmy Lifefood.

Nejvýraznější skok v poptávce zaznamenává firma u produktové řady energy tyčinek Lifebar a Lifebar Plus. Jen za loňský rok se jejich prodej v tuzemsku takřka zdvojnásobil. Letos byla řada obohacena o čtyři nové příchutě.

Úspěch slaví Lifefood také s raw čokoládami, dezertními kuličkami Rawmeo, loňskými novinkami, řadou Raw proteinových směsí se superfoods a Crawnchies neboli zeleninovými lupínky v dóze. Nejaktuálnější novinkou je slaný snack Rawsage – první raw veganská klobáska na světě. V kategorii raw pečiva pak vedou konopný a olivový bezlepkový raw chléb, které jsou vyhledávané zejména zákazníky s výživovým omezením – celiakií.

„Vše vyrábíme ručně, šetrným sušením za teplot do 45 °C, čímž v jídle uchováváme maximum vitaminů, minerálů a enzymů. To na trhu není standardem, protože řada výrobců se sice drží zásad raw produkce, ale už nezkoumá původ a kvalitu jednotlivých ingrediencí. A v neposlední řadě se nám daří oslovovat stále více konvenčních strávníků, kteří přistupují k Lifefood jídlu jako k chutnému a zdravému zpestření jídelníčku. Veškeré naše potraviny totiž neobsahují lepek, laktózu ani přidané cukry a mohou být také vhodným doplňkem odlehčující diety,“ vysvětluje Tereza Havrlandová.

Proč superpotraviny?

„Na trhu speciálních potravin se pravidelně objevují novinky, ať už jde o superfruits (acai berry, pitahaya, granátové jablko), superseeds (chia, amarant, goji), raw produkty, alternativní mouky a produkty z ní a tak dále. U českých spotřebitelů vidíme snahu kupovat kvalitní a zdraví prospěšné potraviny, často je pro ně ale náročné zorientovat se v nabídce. Informace se na ně valí ze všech stran a tak pak často váhají, co je vlastně zdravé a zda si kupují ten správný produkt,“ vysvětluje Michaela Klisáková, produktová manažerka společnosti Racio. Během letošního roku plánuje Racio uvést novou produktovou řadu zaměřenou na méně obvyklé zrniny a dále nový druh knäckebrotu.

Vydatná svačina, snack pro sportovce nebo rychlý zdroj energie na výlet, to je ovesná tyčinka FlapJack od Rupy. Uspokojí chuť na sladké, a jelikož jsou její hlavní složkou ovesné vločky, díky vláknině zasytí a podpoří správné zažívání. Oves se řadí mezi tzv. superpotraviny, což jsou potraviny s mimořádně vysokým obsahem cenných živin. V případě ovsa jsou to především bílkoviny, nenasycené mastné kyseliny, vitamíny B1, B6 a E, železo, vápník a fosfor. „Abychom mohli cereálie považovat za kvalitní zdroj vlákniny, měly by být v jedné porci alespoň tři gramy, tedy 10 % doporučené denní dávky. Flapjacky tento předpoklad splňují,“ uvádí Tomáš Šteiner, výživový poradce a lektor České naturopatické společnosti.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním dvojčísle Retail News…

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *