Pečivo zaujímá původem i inovacemi ve složení

Čtyři pětiny trhu tvoří nebalené pečivo

Není překvapením, že pečivo nakupují všechny české domácnosti. Na rozdíl od některých sousedních zemí je v oblibě hlavně to nebalené, tento segment představuje podle dat GfK víc než čtyři pětiny trhu ve výdajích. Do průměrné domácnosti se kupuje víc než třikrát týdně, zatímco balené jen jednou za 11 dní.

Jde přitom o dvě kategorie, které oslovují zákazníky rozdílně. „V baleném segmentu hrají významnější roli promoční aktivity. Více než třetina veškerých výdajů na balené pečivo směřuje na akční nákupy,“ vysvětluje Hana Paděrová, konzultantka GfK Spotřebitelského panelu.

 

Dodává, že v nebaleném segmentu jde na nákupy v akci jen 15 korun z každé stokoruny.

Odlišné je i místo nákupu. Zatímco balené pečivo se většinou kupuje na moderním trhu, tedy v hypermarketech, supermarketech a diskontech, kde za něj domácnosti podle GfK dají čtyři pětiny z celkových výdajů na balené pečivo, to nebalené se kupuje především v malých a specializovaných prodejnách.

Loňský rok byl především ve zdravotním rytmu

Vedle toho neustává dlouhodobější trend zdravějšího životního stylu. „Pečlivě si vybírají vícezrnné, celozrnné nebo žitné výrobky,“ popisuje chování zákazníků Martin Dolský, marketingový manažer společnosti Penam. Pekárna proto sází na celozrnné chleby z řady Fit den, které mají vyšší obsah vlákniny a prospěšné látky, nebo speciální „bezéčkové“ chleby z řady „Z jádra dobrý“. Ty neobsahují přidané látky, chleby jsou vláčné a nadýchané. „Každý ze čtyř produktů se pyšní vlastní ojedinělou surovinou jako např. bambusovou vlákninou nebo plody goji,“ popisuje Dolský. K nejúspěšnějším novinkám roku 2015 patří Večerní chlebík, který má nízký obsah sacharidů a vysoký obsah bílkovin, takže je vhodný i pro večerní konzumaci. Z druhé strany spektra, která míří na rychlý životní styl, má úspěch řada „amerického pečiva“, tedy hamburgerové bulky a hot-dog žemle.

„Trend celozrnných výrobků a zdravého životního stylu posiluje, zvlášť v období po Vánocích, kdy si lidé dávají různá předsevzetí,“ vysvětluje Tomáš Dudek, vedoucí prodeje Pekárny Kabát. Podle Penamu se dokonce výrazný dopad předsevzetí na prodeje už stírá. „Zatímco dříve byly hlavními sezonami prodejů celozrnných chlebů začátek roku (výčitky po Vánocích) a období před létem (hubnutí do plavek), nyní můžeme konstatovat, že křivka prodejů připomíná spíše konstantní linku,“ vysvětluje Dolský.

Pekárna Kabát proto loni uvedla ryzí chléb, který je mezi jinými ze slunečnicových, lněných či dýňových semen, sojových vloček, rostlinné vlákniny, pufovaného žita či zrna špaldy. K novinkám, které si firma pochvaluje, patří především ořechový chléb, ale i brusinková bageta s dýňovými semínky nebo celozrnný žitánek. „Inovovali jsme chléb olivový a nyní inovujeme žitný chléb,“ vyjmenovává novinky Dudek. V United Bakeries sázejí na v tuzemsku oblíbená chia semínka a uvedli na trh pod názvem Chia hned pět výrobků: krájený chléb, bagetu, uzel, spitz a veku. V posledním roce uvedly pekárny i řadu Delta Linia, což je jemné pečivo, které neobsahuje sacharózu, místo ní je slazeno fruktózou.

Na původu už záleží

Jestli trh něco v posledním roce výrazně změnilo, je to jistě novela zákona o potravinách, která zavedla nutnost uvádět konkrétního výrobce u nebaleného sortimentu. Z pohledu pekařů to byl jednoznačně krok správným směrem.

„V posledních letech se spotřebitelé zajímají o původ potravin čím dál častěji. Chtějí mít jistotu, že konzumují kvalitní výrobky a často jim záleží na původu potravin,“ uvádí Dolský. Podle Jaromíra Dřízala, předsedy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů ČR, byl dřív nebalený chléb a pečivo kupované v obchodech víceméně anonymní. „Zákazníci, kteří vyhledávají chléb či pečivo ‚od svého‘ oblíbeného pekaře v široké nabídce pekařských výrobků, se mohou nyní podle označení výrobce snadněji orientovat,“ vysvětluje. Podle něj si pomohli hlavně pekaři, kteří vyrábí kvalitní výrobky. „Poctivý pekař se totiž za své pečivo nemusí stydět, naopak je hrdý, že je na prodejním pultu uveden název jeho firmy,“ vysvětluje.

Vzor pro ohled na regionální výrobky a lokální pekaře vidí Dřízal také ve farmářských trzích. „Kvalita chleba a pečiva je pro spotřebitele velmi důležitá a roste proto počet těch, kteří jsou ochotni si za ni připlatit. Čím dál větší počet zákazníků míří do pekařských speciálek či nakupuje u regionálních výrobců, aby si na pečivu pochutnali,“ dodává Dřízal. Samozřejmě ale na trhu podle něj zůstává řada těch, kteří se orientují především na cenu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dvojčísle Retail News leden-únor…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *