Prostorová dekorace na obalu zapojuje u zákazníka hmat

Vizuální 3D efekty na obalu lépe prodávají

Obal s produktem je sice sám o sobě prostorovou záležitostí, nicméně jeho dekorace, včetně potisku, většinou plastická nebývá. V případě dražších obalů nebo obalů, které nesou ještě další přídavný reklamní podtext se 3D vjemu využívá mnohem více. Prostorová dekorace na obalu u zákazníka zapojuje další jeho smysl, a to hmat. Existuje řada možností, jak na povrchu obalu vytvořit další dimenzi, která umocní jeho marketingové funkce. Vytvoření plastické struktury, ať již celoplošného nebo pouze parciálního charakteru je možné tiskem, strukturálním lakem, horkou ražbou z fólie, slepotiskem a mnohými dalšími technologiemi.

Další skupinu představuje použití materiálových kombinací.

Novou dimenzi do obalu může vnést i prostorový tvar etikety, např. v podobě pečetě či etikety vytvořené a vytvarované z méně tradičních materiálů (korek, dřevo apod.). Ostatně dalšího prostorového rozšíření lze docílit i etiketou papírovou. Asi k nejvýraznějším počinům patří víceleté etikety – “bookletky“. Tím, že má tato etiketa, která je při své jedné straně pevně spojena s obalem a z druhé strany uzavřena přelepkou z průhledného plastu, v lomech naskládáno více stránek, má samozřejmě mnohem větší prostor na informace či případnou reklamu.

Kromě těchto „reálně“ vytvořených 3D vjemů, existují i vjemy, které prostorově na obalu pouze vizuálně působí. Většinou se jedná o opticky vytvořené zušlechťování za použití holografických či lentikulárních folií. „Catching 3D effect“ může být vytvořen i vlastním strukturálním designem obalu, ev. může být nositelem dalšího reklamního benefitu. Posledně jmenovaný případ se týká především různých dárečků pro dětského spotřebitele, které s obalem nejsou pevně integrovány, ale drží s ním pohromadě např. pomocí smrštitelné (shrink sleeve) etikety, v tomto případě nejde reklamně až tak o vytvoření estetického vjemu v další dimenzi, jako spíše o vytvoření obalu jako nositele dalšího, pro dítě v tu chvíli tajemného, sdělení.

Embossing, debossing nebo strukturální lakování?

Ražba je výrazným prvkem pro zdůraznění komunikace obalu směrem k zákazníkovi. Ražbou na obalu výrobce zdůrazňuje kvalitu. Ražba není jen prvek, se kterým se setkáváme u skládatelných obalů z lepenky v podobě slepotisku či horké, ev. studené ražby z fólie, ale i populární způsob zušlechťování, se kterým se, byť technologicky v trochu jiné podobě, setkáváme i u obalů z dalších typů materiálů. Výrazně působí i u skleněných láhví na nápoje. Ve spojení s vhodnou etiketou spotřebitel vnímá skleněný obal jako prémiový. Podobně výrazně působí embossing, případně debossing u nápojových plechovek.

Prostorového efektu lze dosáhnout i u potahované kartonáže, určené především pro luxusnější produkty ze sortimentu kosmetiky. V poslední době se lze setkat s aplikací třpytek (glitter efekt) ať již jednoho stejného typu či namixováno z různých typů. Efekt glitter je ve skutečnosti tisk s barvami nebo laky s příměsí lesklých kovových částeček, které zajistí vysoký třpyt a odraz na umělém světle i na slunci.

Další technologií, která je ve spojení s papírem méně využívaná, je flocking. Jedná se vlastně o elektrostatické nanášení textilní střiže na nejrůznější povrchy materiálů (vedle papíru to může být textil, dřevo, kov, některé plasty nebo i zdivo), které jsou pokryty lepidlem. Vlákno se v elektrostatickém poli nabíjí a je vystřeleno do lepidla, které zpravidla tvoří druhý pól. Jednotlivá vlákna se v lepidle zakotví, a utvoří tak sametový povrch. Tisk (na bázi sítotisku) je měkký a působí jako samet.

Výjimečnost či luxus jsou pocity, které jsou spojeny i s moderními digitálními technologiemi strukturálního lakování. K nejznámějším novinkám z poslední doby patří izraelská technologie Scodix, která umožňuje na obaly tisknout motivy od vlasových linií až po 3D imitace kapek. S úspěchem lze zařízení používat i pro tisk Braillova písma či u luxusní kartonáže doplnit o aplikaci glitterů atd.

Efektové fólie v hlavní roli

Ražba z fólie může být také v podobě embossingu, ale může i 3D efekt vytvářet jen zdánlivě, tzn. opticky. Nabídka z hlediska designu folií je na trhu velice pestrá – od hladké fólie přes metalizované lakované fólie s rozličnou mírou lesku včetně matných povrchů až po fólie s vizuálními efekty – perleťový lesk, difrakční povrch či holografické fólie.

Jako bezpečnostní, stejně jako estetický prvek se používají holografické fólie. Hologram se aplikuje na substrát pomocí teploty a tlaku, tedy opět horkou ražbou. Z používaných folií lze hologram aplikovat jako samostatný motiv, kde z důvodu aplikace bývá umístěna čtecí značka. Tento druh folií se označuje jako fólie s řízeným hologramem. U fólie s neřízeným hologramem je optický prvek tvořen „nekonečným“ pravidelně se opakujícím a spojitě na sebe navazujícím motivem. Tyto fólie bývají často používány pro zatraktivnění obalu třpytivým a hloubkovým efektem. Holografické fólie jsou obvykle v barvě stříbrné či zlaté a mohou se lišit mírou průhlednosti. Průhledné HRI (high-refractive index) holografické fólie umožňuje čitelnost informací pod fólií. Existují však i fólie poloprůhledného charakteru (jsou částečně metalizované), které umožňují jen částečnou čitelnost informací pod fólií.

Dalším využívaným typem jsou scratch-off fólie – stírací speciální vícevrstvé neprůhledné fólie, které slouží k překrytí důležitých dat. Data se následně zviditelní setřením.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *