„Mlčící“ stojan už nestačí

Jak přesvědčit zákazníka, že právě váš produkt je ten jedinečný a z konkurenční nabídky pro něho nejvíce vhodný? Marketingových nástrojů podpory prodeje je mnoho. K nejvíce účinným a přitom oproti jiným typům reklamy cenově přijatelným patří POS displeje.

Masivněji se první reklamní stojany objevily již v 19. století. Dnes se s POS (Point od Sales) stojany setkáváme jak v prodejně, tak i na méně tradičních místech (např. multikina, upoutávky na koncerty apod.).

V prodejně atraktivní a výrobně kvalitní provedení displeje dotváří i samotnou celkovou atmosféru. Aby tuto atmosféru zákazník pozitivně vnímal, je nutné dodržování vizuálního stylu a značky v místě prodeje. Vlastní vývoj a výroba displeje je nesmírně náročným procesem.

Designér musí řešit jak užitné vlastnosti produktu (namáhání, materiál, konstrukci s ohledem na technologická, výrobní i rozměrová omezení, montáž apod.), tak vlastnosti vizuální (zapojení grafiky, brand, prvky k přitahování pozornosti, vytváření tématu/příběhu atd.). To vše s ohledem na ekonomiku řešení.

Podle způsobu využití se POS (či POP – Point of Purchase) nejčastěji rozdělují na podlahové (stojany, modely výrobku, poutače, podlahová grafika, reklamní brány), regálové (tray, držáky vzorku, infolišty či držáky vzorků a letáků, stoppery, woblery, podavače apod.) či nástěnné prostředky (světelné reklamy, plakáty). Mezi podlahové POP prostředky patří i populární koncepty shop in shop.

Vlastní displeje mohou být vyrobeny z lepenky, plastů, kovů, dřeva i dalších materiálů. Dražší typy displejů bývají často i z různých materiálových kombinací.

Čím více zapojeného smyslového vnímání, tím lépe

Dnešní výrobci displejů již dávno nenabízí jen „mlčící“ atraktivní stojan. S masivním rozvojem různých technologií, došlo i k výrazné modernizaci stojanů. A zdaleka se nejedná jen o možnosti tisku, který je dnes na velmi vysoké úrovní. Setkat se lze s řadou zušlechťovacích procesů, především lakováním (včetně efektových i strukturálních laků), laminací, ražbou i metalizací.

Především u potravin se snaží někteří vývojáři zapojit i naše další smysly, především chuť a čich. Chuť lze zapojit zaintegrováním drobné ochutnávky přímo na místě prodeje, ať již volně na displeji, stánku či u pultu. Vzhledem k současným možnostem vývoje chemických aromat, lze zakomponovat příslušnou vůni v laku či skrytém zásobníku i do stojanu. Po stisknutí příslušného prvku, např. symbolu ovoce či parfému, se příslušná vůně začne šířit prostorem.

Vizuální vjem lze umocnit i světelnými efekty či dalšími optickými prvky. Snaha výrobců je však zapojit do interakce s displejem nejen zrak. Zvláště pro displeje, které jsou propagačním či nosným prvkem pro dětské produkty je vhodné zapojit i hmat. Příkladem je zakomponování plyšové hračky přímo do displeje. Pokud je navíc ještě i ozvučena, dojem na malého zákazníka určitě udělá.

Totéž platí i u potravin. Příkladem může být velmi úspěšný displej s interaktivním regálovým čelem, který vznikl ve spojení společností Mondelez a Dago. Plyšová kráva Milka na regálovém čele láká děti k pohlazení a zároveň na sebe upozorňuje zabučením a melodií z reklamy. Obojí se ozve, když kolem stojanu projde zákazník. Stojan získal řadu ocenění u nás (tři ocenění v českém národním kole POPAI CE Awards) i ve světě (POPAI Global Awards).

Stojan pro Milku není pro společnost Dago jediným takto úspěšným počinem. Kdo byl na letošním veletrhu Reklama & Polygraf mohl vidět některé oceněné stojany této společnosti přímo na výstavní ploše. Vedle legendární Milky zde nechyběl ani světelný Endcup stojan Jägermeister, kterému dominují světelné LED-diodové prvky.

Důraz byl kladen na speciálně vyvinuté plexi evokující námrazu (led ve spodní části) a čisté prosvětlené linie 2 m vysoké lahve. Celkový dojem dotváří instalovaná mraznička se zařízením na podávání chlazeného nápoje přímo v prodejně při promoakcích.

Jak rozšířit skutečnou realitu virtuálně?

Velké možnosti rozšířené interakce nabízí i prezentace PC her. Zde se často vyskytují především lepenkové či plastové displeje s přidanou hodnotou v podobě zakomponování PC obrazovky s herní konzolí apod. Další variantou, která se zvolna začíná také úspěšně uplatňovat v reklamě a propagaci je rozšířená realita.

05-004Rozšířená realita (AR – augmented reality) je označení používané pro reálný obraz světa doplněný počítačem vytvořenými objekty. Kamera, která je připojená k počítači nebo je součástí mobilního telefonu, snímá obraz reality. Speciální SW aplikace umístí do obrazu projektovaného na displej počítače či telefonu doplňující informace (text, 2D či 3D objekty – i animované, obrázky, filmové klipy či zvuky), které byly vytvořeny již dříve.

Aby k tomuto propojení na obrazovce došlo, využívá se speciální AR kód (marker). Ten je ve tvaru speciálního typu piktogramu, po jeho sejmutí chytrým telefonem příslušnou aplikací nebo web kamerou z PC dojde k detekci obrazu na displej a spuštění příslušné předem naprogramované 3D animace.

V reálném čase se pak zákazník může vidět na displeji obrazovky, jak si hladí živého tygra či podává ruku třeba s mimozemšťanem. AR lze využít jak ve spojení s displeji, tak i obaly či jinými prvky.

Mezi prvními, kdo využil AR kód na našem trhu k zesílené propagaci, bylo Lego. Dětský zákazník mohl na displeji obrazovky vidět sám sebe nejen s krabicí, kterou měl v ruce, ale i se složeným 3D modelem stavebnice. AR oceňují zákazníci i v prodejnách nábytku. Je to logické, pouze za pomoci chytrého telefonu s aplikací si mohou vyzkoušet rozmístění nábytku, než si ho zakoupí.

Svět světla, LCD a diod

Světlo je možné zakomponovat jak do nosných, tak i pouze propagačních stojanů. Osvětlením se displeji dostává rázem vyšší kvality. V současnosti se v reklamě využívá řady různých poznatků z optiky, elektrotechniky a SW aplikací.

Pražská společnost Moris design je výhradním zástupcem, dovozcem a distributorem značky LED Lenser. Kromě výroby špičkově řešených svítilen, LED Lenser pracuje i s nejmodernější LED technologií.

K výrobě světelných reklam společnost Moris design používá kromě již zmiňovaných LED diod i trubice a neony, plexisklo, hliník, plasty, dibond atd. Konstrukce je ve většině případů z hliníku, případně z nerezu, oceli i jiných kovů. Povrchovou úpravu lze dodat v eloxu nebo s práškovým lakem.

Ani firma GSP Sign & Design není ve světě světelné reklamy nováčkem. K atraktivním způsobům jak zapojit do reklamy světlo patří i LED stěny s možností přehrání flash animace, obrázků či textu videa o velikosti 3,6 x 2,9 metrů či světelné presentační paravány. Tyto mobilní paravány jsou určené např. pro výstavy. Benefitem je snadná výměna tisku. Prosvícení paravánu je opět pomocí LED technologií.

Holografické video není jen futuristickou vizí

05--005Holografická projekce využívá principu záznamu obrazu zaznamenávající jeho trojrozměrnou strukturu. Na rozdíl od hologramu jako ochranného prvku, je zde obraz tvořen jako filmový záznam. Paprsek laseru rychle vykresluje obraz znovu a znovu, výsledkem je, že lidské oko vnímá vznášející se obraz v prostoru.

Již před časem jsme mohli využití holografické prezentace zaznamenat v 3D displeji Dreamoc. Stojan byl navržen, zrealizován a využit pro podporu prodeje nové čokolády Milka Caramel. Spojením reálné čokolády a 3D animace vznikl poutavý výsledek s eye catching efektem.

Progresivní technologie dánského výrobce Dreamoc v ČR využívá i firma Screenrental. V nabídkovém portfoliu lze novou produktovou řadu „Dreamoc Scandinavia“, která obsahuje dva typy produktů. Dreamoc Scandinavia 180 je trojstranný holografický displej, který umožňuje kombinaci fyzického objektu s 3D holografickým video obsahem. Je navržen pro menší předměty jako klenoty, parfémy, hodinky, hračky, mobilní telefony apod.

Dreamoc Scandinavia 360 je první čtyřstranný holografický 3D displej od Realfiction. Je navržen pro instalaci ve volném prostoru tak, aby se publikum mohlo pohybovat okolo něho, celých 360°. Stejně jako u ostatních digital signage displejů Dreamoc je možné vložit reálný produkt přímo do displeje. V kombinaci s 3D holografickým videem lze pak výrazně podpořit tento propagovaný produkt.

 

 

 

Ing. Jana Žižková,

obalový specialista a lektor

Číst tento a další články v časopise Retail News…

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *