Jak prodávat kvalitu?

Nakupujeme podle ceny, ale stále více vyžadujeme kvalitu. Otázkou k zamyšlení je, zda je „nám“ zákazníkům kvalita dostatečně a správně nabízena. Podle aktuálně zveřejněné studie společnosti Nielsen, zaměřené na trendy ve zdravém stravování, je pro české spotřebitele kvalita a zdravotní přínos jedním z nejdůležitějších faktorů při výběru potravin. Preferují čerstvé přírodní potraviny bez přídavku umělých barviv a příchutí a jsou ochotní si za ně připlatit.

Při nákupu potravin více přemýšlíme o svém zdraví

Pro sedm spotřebitelů z deseti je důležitější kvalita než cena. 78 % českých spotřebitelů věří, že jsou tím, co jedí, a 69 % tvrdí, že kvalita je pro ně při nákupu potravin důležitější než cena, 65 % je ochotno zaplatit vyšší cenu za potraviny prospěšné pro zdraví. Více než polovina spotřebitelů (54 %) dává přednost čerstvým, lokálním, případně bio potravinám. 88 % spotřebitelů si jídlo vaří doma a mají tak kontrolu nad surovinami, které použijí. 61 % si myslí, že průmyslově zpracované potraviny jsou nezdravé.

Při výběru potravin je pro české spotřebitele důležitá celá řada zdravotních atributů. Mezi nejvýše hodnocené patří potraviny bez přidaných barviv – pro 73 % respondentů je to velmi nebo středně důležitá vlastnost. Následují potraviny bez přidaných umělých příchutí (71 %), potraviny vyrobené z ovoce a zeleniny (71 %), geneticky nemodifikované potraviny (61 %) a potraviny s nízkým obsahem cholesterolu (56 %). Za potraviny s uvedenými vlastnostmi jsou také nejčastěji ochotní zaplatit vyšší cenu.

Téměř polovina (48 %) spotřebitelů si čte nutriční hodnoty uvedené na obalech a 41 % důvěřuje informacím, které jsou zde uvedené. Potraviny s přídavkem přísad se zdravotními benefity preferuje velká část z nich. Jako velmi nebo středně důležitý hodnotí přídavek vlákniny (54 %), vitamínů (47 %), vápníku (45 %), ostatních minerálů (45 %) a proteinů (41 %).

Táhnou české a čerstvé potraviny i značky kvality

Český zákazník upřednostňuje české potraviny. Jako hlavní důvod uvádí zájem o podporu českého zemědělství a ekonomiky. Zároveň si tyto potraviny vybírá pro jejich čerstvost. Jak vyplývá z únorového průzkumu společnosti IPSOS pro řetězec Albert, lidé vyhledávají produkty od lokálních výrobců, které se na pulty obchodů dostávají nejkratší cestou.

Lidé se v rámci vyváženého životního stylu čím dál častěji zamýšlejí nad tím, zda jsou potraviny, které konzumují, z kvalitních a čerstvých surovin. Na čerstvost potravin kladou větší důraz ti, kteří se při nákupu rozhodují podle země původu výrobku (77 %).

Zájem Čechů o lokální potraviny potvrzuje i výsledek, že více než tři čtvrtiny nakupujících zná české značky kvality. Takto označené potraviny si vybírají více zákazníci, kteří při nákupu sledují zemi původu (42 %) a ti, kteří preferují české výrobky (38 %).

Z výsledků výzkumů vyplývá, že alespoň některou z ochranných známek zaznamenalo na výrobcích 99,6 % nakupujících. Jednoznačně nejznámější je národní značka kvality potravin Klasa, o které má povědomí 95 % Čechů. Mezi méně známé značky se řadí Regionální potravina a Ekologická produkce ČR, které ale stále zná více jak polovina Čechů.

Jen čtvrtina spotřebitelů někdy slyšela o Chráněném zeměpisném označení a Chráněném označení původu, ačkoli tyto označení fungují v EU již od roku 1992.

Ze zákazníků, kteří se s logem kvality nebo původu při nákupu potravin setkali, je třetina preferuje před nákupem výrobku, který žádnou ochrannou známku nemá a více než polovina spotřebitelů je ochotna si za dané produkty připlatit.

Zklamaný zákazník slibované kvalitě nevěří

Aby zákazník značce dlouhodobě věřil, nesmí ho zklamat. Proto je velmi důležité, aby garant značky kvalitu oceněných produktů hlídal a v případě problémů značku odebral. Není to sice často, ale občas dojde i k tomuto radikálnímu řešení. Posledním příkladem z letošního roku je odebrání značky Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou ČR výrobci medů Včelpo, s. r. o.

Důvodem odebrání značky byla zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) ohledně geografického původu medu. Státní zemědělský intervenční fond na základě stanoviska SZPI zároveň k 10. březnu 2015 rozhodl o odebrání značky kvality Klasa u výrobků Med květový lesní a Med květový.

Nejedná se sice o první případ odebrání značky Klasa výrobku, ale takovýchto krajních situací nastalo od doby udělování značky jen několik.

Komentáře respondentů:

Co si představíte pod slovem kvalitní potravina?

  • Cena nevyjadřuje jakost.
  • Nic zajímavého.
  • Cena ani reklamní foto nevyjadřují závazný příslib kvality. Bohužel, už i dobré jméno pro mnohé ztratilo svůj původní význam.
  • Ani jedna odpověď není ta, kterou bych volila – kvalitní potravina pro mě znamená něco, co je prokazatelně vypěstované za „zdravých“ podmínek nebo něco, co je z takové suroviny vyrobené. Nic šizeného, zbytečně příliš zaéčkovaného, napumpovaného vodou a různými sajrajty atd. To je podle mě kvalitní potravina a nepoznáte to jen podle výrobce (pokud ovšem není ten výrobce znám svou kvalitní produkcí, pak už by se člověk možná mohl spolehnout na „značku“) a už vůbec to nepoznáte podle ceny!
  • Kvalitní potravina je potravina chutná, z hodnotné suroviny, neošizená, neznamená vždy nutně zdravá ani drahá, prostě má obsahovat v rámci své receptury to nejlepší co do surovin i postupu výroby.

Termín konání ankety březen 2015, celkem se účastnilo 369 respondentů.

Pramen: Retail Info Plus

Eva Klánová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *