Chasing the Dragon

Problematice řešení vedoucího ke zlepšení spokojenosti zákazníků a optimalizaci maloobchodních operací se věnuje Donal Mac Daid, Vice President Marketing Supply Chain, společnosti Symphony EYC. Příznačně svou prezentaci nazval „Chasing the Dragon“, což je termín, který popisuje neustálou snahu dosáhnout cíl, jenž je však stále vzdálen kvůli průběžnému vývoji a změnám na trhu.

Podtitulem prezentace je „Realita dostupnosti zboží v omni-channelu“ odkazující na problematiku propojení kamenných prodejen s on-line prodejními kanály. Společnost Symphony EYC je globálním hráčem s více než 25ti letou tradicí na trhu dodavatelů systémových řešení pro obchod a distribuci, který svými řešeními orientovanými na zákazníky pomáhá obchodníkům a výrobcům transformovat svůj byznys k efektivnějším výsledkům.

Proto zná problematiku maloobchodních procesů a využití dat v tomto procesu velmi důvěrně. Samotná data jsou pouze částí nutných předpokladů pro úspěšné a efektivní ovládnutí prodejního procesu. V poslední době nabývá na významu propojení např. dat o zboží, jako jsou ceny, stav skladu, umístění či prezentační data s daty o zákaznících v podobě transakčních dat, údajích o návštěvnosti, konverzi či loajalitě do jednoho celku tak, aby bylo možné je snadno vyhodnotit a využít.

Alshaya: využití synergií při nákupu

Jako první příklad je uvedena společnost Alshaya, kde je oblast správy kmenových dat základním stavebním kamenem jejího fungování. Alshaya je obchodní společnost původem z Blízkého východu, která svůj model postavila na franšízách světových značek.

V současnosti provozuje v 19ti zemích více než 2600 prodejen 70 značkových sítí obchodů v různých odvětvích, např. oděvy a obuv, potraviny a občerstvení, parfumerie, nábytek, optika, lékárny atd. Vzhledem k velké různorodosti portfolia jak z pohledu modelů prodeje či zásobování, provozování prodejen vlastními silami či s pomocí franšízových partnerů, správy promocí a věrnostních programů nebo rozvoje sítě bylo nutné toto obrovské množství dat o zboží a zákaznících uspořádat a spravovat tak, aby bylo možné využít synergií při nákupu, automatickém generování objednávek nebo manažerské správě jednotlivých značek.

Mercator: projekt Click&Collect

Druhým příkladem propojení a využití dat je projekt Click&Collect společnosti Mercator. Skupina Mercator je jeden z největších obchodníků ve Slovinsku a jihovýchodní Evropě a rozhodl se zavést koncept Click&Collect, který umožňuje zákazníkům objednat on-line sortiment hypermarketu a vyzvednout jej na lokální prodejně. Vzhledem k tomu, že vychystávání probíhá přímo na prodejní ploše, přináší s sebou tento přístup mimo jiné problematiku aktuálních stavů zboží v regálu.

Pokud zákazník provede objednávku on-line, nemusí být v době vychystávání objednávky zboží již v regálu, protože jej jiný zákazník, právě se nacházející v prodejně, mezitím vzal do košíku.

Společnost Symphony proto navrhla a implementovala systém pro synchronizované doplňování zásob na prodejně. Pomocí nástroje pro makro plánování dostal každý produkt na prodejní ploše své přesně definované místo a tak se z pohledu vychystávání celý hypermarket proměnil v řízený sklad.

Dalším údajem u každého produktu je jeho způsob vystavení, optimální zásoba a aktuální zásoba při zohlednění prodejů jak on-line, tak přes pokladny. Pomocí mobilní aplikace a systému kontrolních mechanismů se tak dosáhlo velmi přesných informací o stavech skladu jednotlivých artiklů.

Následně bylo možné zautomatizovat proces objednávání z distribučního centra do prodejen pomocí systémem generovaných objednávek a současně i proces doplňování ze skladu prodejny do regálů v reálném čase pomocí upozornění a výstrah.

Celé toto řešení umožnilo snížení chybějících položek o více než 75 % již během prvních dvou měsíců provozu a výrazně tak navýšit servisní úroveň pro zákazníky on-line i na prodejnách. Dalšími kroky v Mercatoru bude těsnější propojení stávajících dat s daty o zákaznících a zavedení předpovídání prodejů a aplikací umožňujících zákazníkům získávat informace o umístění produktů a jejich skutečné dostupnosti.

V České republice nabízí řešení a produkty společnosti Symphony EYC výhradní distributor společnost U&Sluno, který úspěšně implementuje softwarová řešení této společnosti již od 90. let. Mezi české zákazníky využívající řešení Symphony EYC patří z velkých hráčů například Ahold Czech Republic, Tesco Stores ČR, Datart International, U.T.C. a další.

 

 

Daniel Mašek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *