První Terno po rekonstrukci omládlo

První českobudějovický supermarket Terno v Suchomelské ulici má za sebou kompletní rekonstrukci. Nejzásadnější změny a novinky nám představil Tomáš Rada, generální ředitel Jednoty, spotřební družstvo České Budějovice.

Jednota České Budějovice v roce 2023 zrekonstruovala v regionu 19 supermarketů Terno a Trefa a v letošním roce jich plánuje modernizovat dalších 13. Nedávno navíc otevřela v Dobrovodské ulici i první automatizovanou non-stop prodejnu v Budějovicích, druhou v rámci družstva. Obratově je Jednota, spotřební družstvo, České Budějovice druhým největším družstvem v rámci skupiny COOP.

Příjemné moderní prostředí prodejny zákazníci vždy ocení. Na co jste v nově rekonstruované prodejně Terno nejvíce hrdí?

Průběžná rekonstrukce trvala několik měsíců. Zákazníkům se prodejna naplno otevřela počátkem prosince. Proměna se dotkla interiéru i exteriéru a přinesla řadu novinek. Pro zajímavost: prodejna Terno v Suchomelské ulici se poprvé otevřela v roce 1995, a tak je dnes nejdéle sloužícím supermarketem ve městě. Jedná se o největší prodejnu v síti COOP a jednu z největších prodejen tak zvaného nezávislého trhu. Zákazníkům nabízí zboží na prodejní ploše 4 500 m2.

Snažíme se dále rozvíjet, prodejny modernizovat a být technologicky na výši. Jako první jsme v rámci skupiny COOP i v rámci nezávislého trhu zavedli self-scanning a samoobslužné pokladny.

Ve rekonstruované prodejně jsme kromě jiného pyšní na to, jak se podařil vyřešit problém se skladováním. Protože má prodejna malou plochu pro zásobování, byly dosud sklady nahoře na regálech. Nyní jsou regály nižší, což zákazníkovi prodejnu zpřehlednilo a poskytuje mu při nakupování větší pocit komfortu. Pro zboží byly na prodejní ploše vytvořeny dva skládky, kterým říkáme depoty. Architektonické studio, které na přípravě rekonstrukce pracovalo zhruba rok, začlenilo tyto depoty do prostoru tak, že nenarušují celkový design prodejny.

Designovým prvkem jsou také čela regálů a chladících zařízení, ve kterých se nabízejí například hotová jídla a výrobky z vlastní výrobny Vltavotýnské lahůdky.

Oblíbená je naše dárková služba, která má v prodejně také své místo.

Designovým prvkem jsou také tři sekce s černobílými velkoformátovými fotografiemi nad regály se zbožím po obvodu prodejny. V souladu s filozofií družstva odkazují na Jihočeský region.

Které technologie mohou zákazníci v zrekonstruovaných prodejnách využívat?

Kromě zmiňovaných samoobslužných pokladen a self- scanningu jsme zákazníkům připravili i pomocníka ve formě umělé inteligence. Jako první v republice si mohli vyzkoušet technologickou novinku – váhu vybavenou umělou inteligencí. Ta při samoobslužném nákupu ovoce či zeleniny sama rozpozná jednotlivé druhy, včetně například různých druhů jablek.

Stropní osvětlení má v sobě zabudované navigační prvky, které budou moci využívat zákazníci používající self-scanning.

V prodejně jsou v úsecích ovoce a zeleniny instalovány digitální cenovky a jejich využití se rozšiřuje postupně do dalších úseků.

Jak se vyrovnáváte s konkurencí obchodních řetězců?

V našich zrekonstruovaných prodejnách na zákazníky čeká kromě příjemného prostředí a moderních technologií rozšířená nabídka regionálních produktů. Těch je v nabídce supermarketu téměř dva tisíce a zákazníci je poznají podle označení „Z našeho regionu“.

Žijeme a pracujeme v jižních Čechách, a proto logicky chceme nabízet zákazníkům produkty zdejších farmářů a výrobců potravin. Region bereme opravdu jako region, takže potraviny od lokálních dodavatelů z Českých Budějovic a okolí nenajdete v prodejně Terno v Olomouci nebo v Hradci Králové a naopak.

Sekce s nabídkou regionálních potravin je designově řešena tak, aby působila jako obchod v obchodě.

Nabídku dále rozšiřují bezlepkové a bezlaktózové produkty či produkty se sníženým obsahem cukru nebo biopotraviny. Pro snazší orientaci zákazníků vznikla na prodejní ploše opět speciální sekce věnovaná těmto produktům.

Jak se proměňuje nákupní chování zákazníků ve vašich prodejnách?

Zákazníci se více zajímají o zdravý životní styl. Snažíme se jim vycházet vstříc právě i způsobem nabídky odpovídajících produktů stylem obchod v obchodě. Řada produktů má tak v prodejně dvojí umístění. Nabídkou a stylem prodejem tak zároveň cílíme i na mladší zákazníky, pro které je kvalita stravování velmi důležitá. Zároveň se nejedná o zákazníky tolik citlivé na cenu.

Zájem zůstává o maso, uzeniny, sýry a lahůdky prodávané formou obslužného úseku, který se táhne podél celé jedné strany prodejny.

Do jaké míry pociťujete konkurenci zahraničních řetězců jako zaměstnavatel?

Do určité míry samozřejmě ano. Těžko můžeme držet krok v navyšování mezd. Můžeme nabídnout ale jiné benefity. Velká část našich zaměstnanců u nás pracuje dlouhodobě, jsou pro nás klíčoví. Vědí, že je za dva nebo za tři roky raději nepropustíme, než abychom jim navyšovali mzdu. Umožňujeme zaměstnancům také kariérní růst v rámci firmy.

Jak funguje spolupráce s ostatními družstvy v rámci Skupiny COOP?

Jednota, spotřební družstvo České Budějovice je firma s více než stoletou tradicí v oblasti obchodu, služeb a výroby potravin. Je správcem skupiny českých supermarketů Terno a provozovatelem prodejen Trefa soustředěných v jihočeském regionu. Je držitelem mnoha ocenění, například Odpovědný prodejce 2013 (TOP Odpovědná firma), Best Business Award 2012, Úspěšná firma (Národní cena kvality) nebo Spokojený zákazník Jihočeského kraje. Řada prodejen Jednoty je držitelem certifikátu kvality Q21 – prodejna 21. století. Jednota, která dnes patří mezi největší spotřební družstva v České republice, je členem Svazu českých a moravských spotřebních družstev a nákupní centrály COOP Centrum.

V rámci Skupiny COOP dochází k výměně informací, zkušeností nebo třeba ke spolupráci na privátních značkách. Například hotová jídla z naší výroby vyhrála v minulém roce výběrové řízení pro privátní značku Dle Gusta pro celý COOP.

A jaké plány máte připravené pro rok 2024?

Hned na začátku ledna jsme realizovali rekonstrukci naší prodejny Terno v Hradci Králové. Rekonstrukce trvala od 2. do 11. ledna a již 12. se do prodejny opět mohli vrátit zákazníci. Stejně jako v českobudějovické prodejně Terno, najdou i v hradecké prodejně moderní prostředí, samoobslužné pokladny a možnost samoobslužného skenování nákupu. V úseku ovoce a zeleniny jim usnadní nákup váhy, které pomocí umělé inteligence rozpoznají druhy vážených plodů. Čeká na ně také ještě věší nabídka regionálních potravin nebo nové oddělení informací a dárkovou službu.

Plánujeme také více pracovat s držiteli členských a věrnostních karet. Nákupy na tyto karty totiž dělají úctyhodných zhruba 80 % obratu. Pro zákazníky supermarketů Terno a Trefa bude počátkem letošního roku spuštěna nákupní aplikace.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 1-2.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.