Diamantová liga kvality ocenila nejlepší prodejny

Druhý ročník prestižní soutěže Diamantová liga kvality 2017 zná své absolutní vítěze. Jsou jimi prodejna LIDL Mnichovo Hradiště v segmentu FOOD a prodejny AUTO BABIŠ Mnichovice a SIKO KOUPELNY Zlín v segmentu NON-FOOD, které získaly maximální počet ocenění.

Zástupci těchto tří prodejen převzali na slavnostním galavečeru certifikát Držitel ocenění Diamantové ligy kvality, Zvláštní cenu prezidentky SOCR ČR a Cenu za vynikající kvalitu České společnosti pro jakost.

Slavnostní vyhlášení výsledků se uskutečnilo pod záštitou předsedy vlády Andreje Babiše. Ceny v jednotlivých kategoriích spolu se zástupci SOCR ČR a České společnosti pro jakost předávali Richard Brabec (místopředseda vlády a ministr životního prostředí), Alena Schillerová (ministryně financí), Jaroslava Němcová (ministryně práce a sociálních věcí), Tomáš Hüner (ministr průmyslu a obchodu) a další.

„Na základě pozitivních ohlasů po prvním ročníku Diamantové ligy kvality jsme se rozhodli soutěž rozšířit a zavést kromě kategorie FOOD nově také kategorii NON-FOOD. Do tohoto celorepublikového klání chceme postupně zapojit co největší množství prodejen, aby mohly ukázat, jak na tom jsou s kvalitou poskytovaných služeb, šíří sortimentu a vstřícností k zákazníkům,“ sdělila Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Diamantová liga kvality v loňském roce hodnotila jak malo- a velkoobchodní prodejny s převahou sortimentu potravin, tak i prodejny s nepotravinovým sortimentem. Do finální fáze soutěže bylo nominováno celkem 41 prodejen. Certifikát Držitel ocenění Diamantové ligy kvality a právo používat ochrannou známku po dobu dvou let získalo 36 z nich. Celkem 15 z těchto prodejen (9 v segmentu FOOD a 6 v segmentu NON-FOOD) navíc obdrželo Zvláštní cenu prezidentky SOCR ČR a nejlepší z nich – prodejny AUTO BABIŠ v Mnichovicích, SIKO KOUPELNY ve Zlíně a LIDL Mnichovo Hradiště – si pak odnesly i Cenu za vynikající kvalitu České společnosti pro jakost.

„Prodejny byly důkladně hodnoceny nezávislými auditory na základě celé škály parametrů, ať už šlo o legislativní pravidla, hygienické podmínky nebo kulturu prodeje. Ověřenou a úspěšně použitou metodiku pro hodnocení potravinových prodejen v roce 2016 jsme využili i pro hodnocení nepotravinových obchodů,“ konstatoval Pavel Mikoška, viceprezident SOCR ČR pro obchod.

Metodika hodnocení byla založena na posuzování prodejen prostřednictvím „neznámého zákazníka“ (Consumer Quality Index). To znamená, že neznámý zákazník při své návštěvě na prodejně hodnotil tři základní kritéria zákaznické spokojenosti. Těmi byla v případě prodejen s potravinami úroveň celkového vzhledu prodejny i jednotlivých úseků, kvalita zboží a úroveň služby zákazníkovi. U nepotravinových prodejen se jednalo o úroveň celkového vzhledu prodejny i jednotlivých úseků, sortimentní nabídku a kvalifikovanost personálu.

Následný neohlášený audit prováděný dvojicí nezávislých hodnotitelů se zaměřil na dodržování legislativních pravidel, komplexnost doplňkových služeb, hygienickou dokonalost prodeje potravin a na úroveň nastavení a dodržování vlastních firemních pravidel.

Součástí přihlášky byl také sebehodnotící dotazník. V něm každá prodejna mimo jiné uvedla své hlavní důvody (např. realizované inovace, důvěra zákazníků, péče o místní komunitu apod.), jimiž se odlišuje od konkurence a které ji nominují do soutěže k získání značky.

„Cena za vynikající kvalitu jako speciální ocenění České společnosti za jakost akcentuje vynikající úroveň a naprosto výjimečnou kvalitu ve všech hodnocených kritériích. Prodejna AUTO BABIŠ obdržela 198 bodů z 200 možných, SIKO KOUPELNY Zlín a LIDL Mnichovo Hradiště pak získaly jen o tři body méně,“ uvedl Miroslav Jedlička, čestný předseda České společnosti pro jakost.

Do budoucna by se hodnocení v rámci Diamantové ligy kvality mělo rozšířit i na další subjekty a podnikatele, ať už jde o oblast hotelů, restaurací a dalších služeb v oblasti cestovního ruchu (například cestovní kanceláře a agentury, ski areály a další).

Diamantová liga kvality je společným projektem SOCR ČR a Ministerstva průmyslu a obchodu, který byl na podzim 2015 zařazen do Programu Česká kvalita. Tento program podporuje vláda České republiky a je součástí Národní politiky kvality.

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky

Praha, 26. ledna 2018