V Praze funguje 608 prodejen řetězců a aliancí

Mezi prodejnami nadnárodních řetězců mají v Praze nejvíce prodejen Albert supermarket a Žabka. Mezi prodejnami lokálních aliancí vede síť prodejen Bala.

Po několika letech jsme pro vás ve spolupráci se společností GfK-NIQ opět připravili exkluzivní přehled obchodní sítě v jednotlivých krajích České republiky. Čtrnáctidílný seriál zahajují potravinářské řetězce a nákupní aliance v Praze.

Výzkum společnosti GfK-NIQ ukázal, že v Praze bylo v provozu na počátku roku 2025 celkem 608 řetězených prodejen potravin, ať už se jednalo o nadnárodní řetězce či o prodejny sdružené v lokálních řetězcích či aliancích. Z tohoto počtu bylo 62 % prodejen nadnárodních řetězců a 38 % prodejen lokálních řetězců a aliancí. Nejvíce řetězených prodejen potravin bylo rozmístěno ve velkých městských obvodech Praha 4 a Praha 5, nejméně v centrálních částech Prahy (Praha 1 a Praha 7). Celý článek

I klasický recept lze udělat znova a lépe

Těstu u nás dáváme na čas, zaslouží si to, říká Ondřej Kuchař, jeden ze spolumajitelů pekárny Zrno Zrnko. Zrno Zrnko založili dva kamarádi, kterým se zamlouvala představa, že výsledek své práce budou moct vzít do ruky a potěší jím sebe i ostatní. Přáli si vybudovat pekárnu, která bude nabízet řemeslný chleba a pečivo, a tak „covidovou“ dobu strávili pekařským sebevzděláváním. Během pár let svou firmu vyladili k dokonalosti.

Můžete představit vaši pekárnu, její historii, a zavzpomínat, jaké byly před pěti lety vaše začátky?

V roce 2018 jsme prodali naši minulou firmu, konkrétně Jazykovou školu James Cook Languages, a věděli jsme, že chceme s mým společníkem Jakubem Štefečkem podnikat i nadále společně. Analyzovali jsme spoustu trendů v různých oborech, a také samozřejmě vyhodnocovali naše možnosti. Pomyslný trychtýř se stále zužoval a zužoval, a nakonec nám z toho vypadla řemeslná pekárna. Celý článek

Praha je domovem mnoha inspirativních podniků

Přesto, že čelí silné konkurenci větších hráčů a mezinárodních korporátů, mají v Praze i menší firmy jedinečné obchodní příležitosti.

Na mapování obchodní sítě, které pro Retail News připravuje společnost GfK-NIQ, bude vždy navazovat i „návštěva“ zajímavých firem na straně výroby a dodatelů.

Autenticita, kreativní myšlení, flexibilita a přidaná hodnota v podobě kvalitních a originálních produktů, to nabízejí menší firmy. Mají mnohdy specifické spektrum zákazníků, musí se umět rychle přizpůsobovat požadavkům trhu, i aktuálním trendům v poptávce. Na území hlavního města Prahy existuje takových podniků celá řada. Jsou schopny poskytovat osobní přístup a budovat pevné vazby se svými zákazníky, což je v dnešní době velkou konkurenční výhodou. Tyto firmy pomáhají vytvářet rozmanitější ekonomické prostředí v daném regionu. Celý článek

Novinek v legislativě čeká na firmy i letos hodně

„V poslední době firmy řeší zejména ochranu osobních údajů, ošetření sběru dat o zákaznících a zajištění vysoké kybernetické ochrany,“ říká JUDr. Adam Felix, LL.M., Ph.D., advokát Felix a spol. advokátní kanceláře, s.r.o. v Praze.

Advokátní kancelář Felix a spol. poskytuje právní služby od roku 1991. Klientům tak může nabídnout podrobnou znalost českého právního prostředí. Jako člen mezinárodních sítí advokátních kanceláří Legalink a INBLF s celosvětovou působností a NOMOS působící především v EU je zapojena do systému mezinárodní odborné spolupráce. Celý článek

Benefity: Tajná zbraň zaměstnavatelů nebo standardní výbava?

Benefity už nejsou jen třešničkou na dortu, ale spíše celým dortem, který musí být dokonale upečený podle chutí všech generací.

Studie Ipsos Zaměstnanci 2024 mapuje spokojenost a angažovanost zaměstnanců, zaměřuje se na zhodnocení benefitů a motivátory pro hledání nového zaměstnání, sleduje také trendy jako využívání AI v rámci zaměstnání nebo možnost home office. Studie byla realizovaná na reprezentativním vzorku populace ČR o velikost 1000 respondentů v říjnu 2024.

Současný trh práce se potýká s významnými změnami v chování a očekávání zaměstnanců. Velmi nízká nezaměstnanost a možnost snadno změnit zaměstnavatele poskytuje zaměstnancům dostatečnou možnost volby, a tedy i klade vyšší nároky na ty současné. Výzkumy Ipsos ukazují, že spokojenost se zaměstnavatelem klesá, a to meziročně ze 73 % na 67 %. Práce je pro každého desátého zaměstnance zklamáním, a v důsledku toho sledujeme i pokles zájmu o setrvání ve firmě v příštích dvou letech (ze 67 % na 61 %). Celý článek

Spotřeba klesá, daň roste

Prodeje výrobců lihovin v Česku klesly za první pololetí 2024 v porovnání se stejným obdobím loni o 51,3 %, vyplývá z údajů Unie výrobců a dovozců lihovin (UVDL).

Česká republika plánuje v následujících dvou letech postupné navyšování spotřební daně na lihoviny. Zatímco v roce 2024 činí spotřební daň 35 500 korun za hektolitr, v následujících dvou letech se má zvýšit nejprve na 37 250 korun a následně na 39 112,50 korun za hektolitr.

Ministerstvo financí ani přes negativní trend konzumace nehodlá zrušit plánované zvyšování spotřební daně z lihu v nadcházejících dvou letech. Daň má kromě fiskálního efektu pro státní rozpočet i odrazovat spotřebitele od konzumace škodlivých výrobků. Zvýšení spotřební daně z lihu přinesl vládní konsolidační balíček, odehraje se ve třech krocích. Letos se daň zvýšila o 10 %, stejný nárůst bude v příštím roce a v roce 2026 vzroste o 5 %. Opatření by letos mělo přinést do státního rozpočtu navíc půl miliardy korun, v roce 2025 dalších 0,9 mld. Kč. Celý článek

Co bude požadovat rok 2025 v segmentu POS?

Jak je připraven technický segment POS a co se od něho očekává v roce 2025? Obecně lze zkratce POS (Point of Sales) rozumět jak v kombinaci s pokladnami, tak v kombinaci s marketingem, kde je podpora prodeje zajišťována pomocí displejů, bannerů a dalších prvků. Ať tak či onak segment POS v roce 2025 změny očekává a je na ně připraven.

Pojem POS je trochu zavádějící, neboť je využíván jak ve smyslu marketingovém, tak i ve smyslu technickém. Místo prodeje je v podstatě celá plocha prodejny, v tom nejužším slova smyslu se pak jedná o pokladnu, kde je tento prodej realizován. Nicméně vedle tohoto smyslu k podpoře prodeje významně přispívají různé marketingové nástroje, včetně designu samotných obalů. Velkou skupinu podpůrných elementů tvoří různé displeje, bannery, stopery, woblery a další formy 2D i 3D sděleních, které mají za úkol přesvědčit zákazníka o koupi. Oba tyto hlavní segmenty se s vývojem technologií různě vyvíjí a modernizují, i když každý jinak, cíl však zůstává stejný. Celý článek