Trh práce na křižovatce

Komplexní retailový byznys model může prodávat i myšlenky (thinks), ale nemůže se vyhnout prodeji materiálních věcí (things).

Výkonnost retailu bude vždy přímo záviset na kvalitě zaměstnanců, kteří práci s materiálním zbožím zajišťují. Robotizace, automatizace a digitalizace, jakkoli jsou dnes často skloňované, můžou tento fenomén pouze ulehčit, nikoli však z gruntu změnit.

Frekventované úsloví „nejsou lidi“ je dnes vlastní všem vyspělým ekonomikám. Jako každá generalizace i tato však pokulhává. Meziroční rotace personálu pod 10 % se má obecně za prospěšnou a zdravou, ale dnes u mnoha firem dosahuje hodnot mezi 20 % a 50 %. Celý článek

Srovnání cen potravin

Němci nakupují mnohem levněji než Jihoevropané. Nejdráž v supermarketech nakupují Francouzi. Podrobná analýza cen potravin, kterou pro hospodářský list Handelsblatt zpracovala londýnská výzkumná společnost Circana, se zaměřila na šest velkých zemí generujících přes 70 % maloobchodního prodeje potravin v Evropě.

Spořiví Němci si často stěžují na vysoké ceny potravin v supermarketech. Ceny tam podle Statistického úřadu EU od jara 2022 do konce letošního prvního pololetí v průměru stouply skoro o 26 %, zatímco v Itálii o 19 % a ve Francii o 21 %. Mohlo by se zdát, že německé nářky jsou oprávněné, ale Němci ve skutečnosti nakupují potraviny, nealkoholické nápoje a další běžné zboží levněji než Francouzi, Italové, Španělé, Nizozemci a Britové. Vyplývá to z podrobné analýzy, kterou pro hospodářský list Handelsblatt zpracovala londýnská výzkumná společnost Circana. Ta se zaměřila na šest velkých zemí generujících přes 70 % maloobchodního prodeje potravin v Evropě. Celý článek

Privátky vsadily na dobrý poměr ceny a kvality

Privátní značky nadále posilují svou pozici na trhu, a to nejen díky kvalitě a inovacím, ale i rostoucí oblibě mezi českými spotřebiteli.

Výzkum společnosti NIQ ukázal, že 81 % zákazníků považuje privátní značky za výhodnou alternativu z hlediska poměru ceny a kvality. S podílem 27 % na českém trhu již tyto značky překonávají globální průměr, avšak stále mají prostor pro růst směrem k evropským lídrům, kde dosahují podílu až 50 %.

Mezinárodní asociace výrobců privátních značek PLMA uvádí, že podíl privátních značek v 17 zemích v Evropě nadále roste. Podle nejnovějších údajů společnosti NielsenIQ jejich podíl vzrostl v roce 2023 na 38,1 %, což je ve srovnání s rokem 2022 nárůst o1,7 %. Země s nejvyšším růstem podílu privátních značek jsou podle PLMA Portugalsko (+4,4 %), Německo (+2,9 %), Česká republika (+2,8 %) a Španělsko (+2,2 %). Zatímco Švýcarsko je jedinou zemí, která vykazuje pokles podílu privátních značek, stále je to země s nejvyšším podílem ze 17 sledovaných zemí. Podíl privátních značek ve Švýcarsku poklesl v roce 2023 o 0,1 % na 51,8 %. Švýcarsko zůstává jedinou zemí s podílem vyšším než 50 %. Celý článek

Spor o letáky budí vášně

Ministerstvo životního prostředí chce obchodníkům stanovit povinnosti, jak mají doručovat reklamní letáky. Proti jsou obchodníci, distribuční firmy i seniorské organizace.

Ministerstvo životního prostředí navrhuje zavedení recyklačního poplatku za tištěné letáky v novele zákona o obalech. Produkce letáků je v ČR stabilně okolo 4 miliard kusů ročně (zhruba 20 000 tun ročně). Připravovaná novela by měla být účinná nejdříve v roce 2025.

Podle průzkumu, který si nechalo zpracovat Ministerstvo životního prostředí od agentury Ipsos, dostávají letáky téměř tři čtvrtiny domácností, přibližně čtvrtina lidí považuje tištěné letáky za obtěžující. Necelá pětina Čechů přitom na schránku umístila upozornění, že o ně nemá zájem. Více než 80 % lidí souhlasí, že by letáky měly cíleně chodit do schránek jen těm, kteří o ně mají zájem. Celý článek

V kontraktní logistice je potenciál

„Naše kontraktní logistika představuje celý balík logistických služeb pod jednou střechou. umíme reagovat na různé požadavky a nabízíme i vysoce odborné služby s přidanou hodnotou,“ říká Jan Pihar, generální ředitel společnosti Dachser Czech Republic.

Dachser Czech Republic nasazuje vozidla na elektropohon všude tam, kde to dává smysl. V loňském roce společnost například spustila dvě dálkové denní linky sběrné služby provozované kamiony na elektropohon – jednu národní mezi pobočkami v Kladně a Hradci Králové, druhou mezinárodní, která spojuje německý Hof a Kladno.

Letos v létě spustil Dachser Czech Republic provoz nové překládkové haly na své největší české pobočce v Kladně. Jaké služby a procesy díky němu můžete svým zákazníkům nabídnout?

Celý článek

Teplotní řetězec pomáhají dodržovat měřidla, technologie i procesy

Dodržování chladicího řetězce je naprosto klíčové pro zajištění bezpečnosti a kvality produktů, které by mohly být vyššími teplotami poškozeny.

Pravidla pro teplotní řetězec jsou navržena tak, aby zajistila, že citlivé produkty zůstanou při správné teplotě během celého procesu přepravy a skladování. Různé typy potravin vyžadují pro přepravu a skladování různé teploty. Ty pomáhá zajisti celá řada pomocníků.

Potraviny podléhající rychlé zkáze vyžadují během skladování a přepravy zvláštní zacházení. Je třeba dodržovat určité teplotní rozsahy, stabilní chladicí řetězec a také hygienické předpisy s cílem zabránit zdravotním rizikům pro spotřebitele. Celý článek

O úspěchu či neúspěchu rozhoduje čas

Firmy, které mohou efektivně spravovat své zásoby, rychle a přesně plnit objednávky a dodávat produkty včas, mají konkurenční výhodu.

S růstem e-commerce se postupně zvyšují i nároky zákazníků na doručování jejich objednávek. V dnešní době, pokud chce být e-shop úspěšný, potřebuje víc než jen kvalitní produkt a dobrý marketing. Potřebuje čas.

Efektivní řízení dodavatelského řetězce je zásadní pro úspěch elektronického obchodování. Zahrnuje koordinaci činností více dodavatelů, výrobců, distributorů a maloobchodníků, aby bylo zajištěno, že produkty jsou zákazníkům dodávány včas a efektivně. Fulfillment je služba, která zařídí komplexní logistické služby – převzetí zboží, skladování, kompletaci, balení i dopravu. Funguje jako tzv. sdílený sklad, ve kterém se o váš sortiment postará tým profesionálů. Celý článek