Zpětný odběr PET lahví a plechovek zákazníky oslovil

První půlrok fungování pilotního projektu zpětného odběru PET lahví a plechovek ukázal, že čeští zákazníci jsou na budoucí zavedení zálohového systému dobře připraveni. Přestože se vracení nápojových obalů v úvodní fázi testovalo jen v šesti vybraných prodejnách řetězců Kaufland a Lidl, zákazníci přinesli za sedm měsíců zpět celkem 542 667 obalů.

To vše navíc bez přímé motivace penězi. Místo nich lahvomaty vydávají slevové kupony na vybraný sortiment. Úspěšný projekt bude nyní pokračovat druhou vlnou, ve které se počet automatů na zpětný odběr obalů více než zdvojnásobí.

Ačkoli Česko na rozdíl od řady evropských zemí ještě nezavedlo plošný systém zálohování PET lahví a plechovek, počet zpětně odebraných nápojových obalů v prodejnách se už i zde počítá ve statisících. Zasloužil se o to pilotní projekt řetězců Kaufland a Lidl, jehož prostřednictvím si mohou zákazníci už od 23. února ve vybraných prodejnách vyzkoušet další krok k cirkulární ekonomice.

Testovací projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek vychází z principů udržitelnosti, které naše společnost uplatňuje dlouhodobě. Jsme rádi, že se do projektu zapojilo mnoho našich zákazníků. Výsledky první fáze projektu výrazně předčily naše očekávání. Od startu projektu se v prodejnách Kaufland vysbíralo celkem již více než 220 000 ks obalů. V září jsme přidali další prodejnu v Praze na Vypichu. Na podzim se plánuje další rozšíření do Pardubic, Zlína a Karlových Varů,“ popisuje tisková mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.

Ze zákazníků, kteří o projektu vědí, jich zhruba polovina obaly skutečně vrací. Činí tak poměrně často a ve velkém objemu navzdory tomu, že zařízení nevydává peníze, ale kupony se slevou na vybraný sortiment. Například v prodejně Kaufland v pražské Michli lidé vracejí při jedné návštěvě v průměru 13 obalů.

Kaufland i Lidl nyní navážou na úspěšnou první fázi projektu navýšením počtu prodejen s instalovanými lahvomaty. Kaufland ke čtyřem stávajícím provozovnám přidá během října a listopadu prodejny v Karlových Varech, Pardubicích a Zlíně. Na tato tři města se nově zaměří i Lidl a navrch osadí zařízením pro zpětný odběr nápojových obalů také pobočku v Ústí nad Labem (Krčínova ul.) a Hradci Králové (Brněnská). „Od spuštění pilotního projektu na zpětný odběr PET lahví a plechovek se nám v prodejnách Lidl podařilo vysbírat přes 320 000 nápojových obalů. Výsledky pilotního projektu dokazují, že jsou naši zákazníci zálohovému systému nakloněni a že jim otázka udržitelnosti není lhostejná. Proto nás velice těší, že si nově budou moci vyzkoušet zpětný odběr nápojových obalů i naši zákazníci v Karlových Varech, Pardubicích, Hradci Králové, Ústí nad Labem a ve Zlíně,“ uvádí tisková mluvčí společnosti Lidl Iveta Barabášová.

Ke konci letošního roku tak bude v prodejnách skupiny Schwarz, kam oba řetězce spadají, v provozu 15 prodejen s těmito lahvomaty. Testovací projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek vychází z principů udržitelnosti, které Kaufland i Lidl uplatňují dlouhodobě. Skupina Schwarz se v rámci svojí mezinárodní strategie REset Plastic zavázala, že do roku 2025 sníží množství plastového odpadu nejméně o 20 % a všechny produkty vlastních značek bude nabízet výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů. Jen za poslední čtyři roky se jí podařilo snížit množství využitých plastů téměř o 6 000 tun.

Vedle toho v České republice pokračuje příprava návrhu zákona o zálohách, který by měl využití dnešního odpadu jako cenného surovinového zdroje zakotvit do právního řádu a legislativně umožnit plošné zálohování PET lahví a plechovek.

Průzkumy řetězců Kaufland a Lidl ukazují, že zákazníci by v otázce výše zálohy byli nejčastěji pro částku 3 korun za PET lahev či plechovku, tedy stejnou výši, jakou jsou dnes zálohované pivní lahve.

 

Zdroj: FleishmanHillard

Praha, 23. října 2023