Češi mají stále větší zájem o čerstvé velikonoční pečivo. Nejvíce roste poptávka po ručně dělaných máslových mazancích, oblíbené jsou i sladké jidáše. Například pekaři hypermarketů Globus upečou do Velikonoc skoro dvě stě tisíc kusů tradičního pečiva.
Prodejci zároveň hlásí i vyšší prodeje kuchyňských elektro spotřebičů na výrobu velikonočních dobrot přímo v domácnostech. Podle řetězce Expert Elektro jde přibližně v tomto období o dvacetiprocentní prodejní nárůst.
Pro některé české domácnosti totiž bývá zvykem napéct si vlastní velikonoční pečivo. „S ohledem na přípravu a zpracování potřebných surovin jdou více na odbyt zejména kuchyňské roboty, ruční elektro mixéry a šlehače. Jejich prodeje jsou v tomto období o přibližně pětinu vyšší oproti průměru,“ potvrzuje Ladislav Pospíšil, ředitel nákupu a marketingu řetězce s domácími spotřebiči a elektronikou Expert Elektro.
U kuchyňských robotů lze navíc z prodejních statistik řetězce vysledovat, že o tyto pomocníky do kuchyně roste před Velikonocemi nadprůměrně zájem i ve vyšší cenové kategorii. „Pro domácnosti je toto sváteční období pravděpodobně i příležitostí k investici do prémiových kuchyňských spotřebičů„ uvedl Ladislav Pospíšil z Expert Elektro s tím, že kuchyňského robota lze pořídit už od přibližně jednoho tisíce korun, zatímco kategorie cenově náročnějších se pohybuje kolem patnácti tisíc korun a výše.
Nejen mazance ale i bílá vejce a čokoládové figurky
„Mazance jsou mezi lidmi každým rokem oblíbenější, poptávka roste meziročně o 20 procent. Předpokládáme, že letos jich prodáme 95 tisíc kusů. Pekařům projde rukama při výrobě mazanců 13 tun rozinek, 5 tun másla a 4 tuny mandlových plátků,“ říká za Globus vedoucí pekáren a cukrářské výroby Pavel Meduna. „Vedle mazanců připravíme také přes 100 tisíc velikonočních jidášů, mnoho ručně dělaných dortů i zákusků. Suroviny na výrobu velikonočního i nesezonního pekařského a cukrářského sortimentu bereme od prověřených dodavatelů,“ dodává. Pekaři i cukráři z pekáren všech patnácti hypermarketů Globus musí před Velikonocemi od čtvrtka pracovat nepřetržitě 24 hodin, aby vše stihli a uspokojili poptávku po pečivu a cukrovinkách. Nejinak tomu je v řeznictvích zmíněného hypermarketu. Během Velikonoc stoupají prodeje veškerých druhů mas a uzenin. Největší nárůsty v řádu desítek procent jsou v předvelikonočním období zejména u méně tradičních druhů masa, jako je telecí, jehněčí, krůtí nebo králičí.
Většina Čechů si Velikonoce nedovede představit bez vajec. V březnu se jich prodá téměř tři miliony. „Před Velikonocemi vždy zařazujeme do sortimentu i bílá vejce, po kterých je poptávka nejvyšší. Dále budeme mít vejce vařená, již obarvená, pro ty, kteří nestíhají ozdobit vlastní kraslice,“ říká mluvčí Globusu Pavla Hobíková a pokračuje: „Vyšší je i poptávka po dutých čokoládových figurkách s velikonoční tematikou, které nejčastěji dostávají hodovníci jako koledu. Zájem je také o menší kusy vajíček a zajíčků. Všechny nabízené velikonoční čokoládové výrobky jsou z opravdové čokolády a ne z pouhých náhražek. Rok od roku se zvyšují odprodeje dražších figurek, u nichž zákazníci začínají upřednostňovat hořkou čokoládu s vysokým podílem kakaa.“
Zdroj: Globus
Praha, 21. března 2016