Velikonoce ve znamení svátečních nákupů i dezinfekce

Velikonoční svátky byly letos výrazně odlišné od předchozích let. Nestandardní situace přinutila spotřebitele změnit svoje nákupní zvyklosti, což se začalo projevovat už koncem února. Během března s přibývajícími opatřeními zůstávaly rodiny doma: děti nechodí do školy a ti, kdo mohou, pracují také z domova.

Stravování se přesunulo do našich kuchyní, protože mnoho restaurací a hospod je zavřených nebo fungují velmi omezeně. Je pochopitelné, že nákupní košíky se tak budou plnit potravinami, ale i některými druhy drogistického zboží více jak v minulém roce. Na druhou stranu je množství kategorií, jejichž prodeje se i kvůli pobytu doma výrazně propadly.

Analýzy elektronických pokladních dat společnosti Nielsen u vybraných hypermarketů, supermarketů a drogerií na českém trhu ukazují, že během korona-krize za sebou máme už několik vln. První přišla v posledním únorovém týdnu, kdy prodej rychloobrátkového zboží v maloobchodních prodejnách potravin a v drogeriích* narostl o 20 % oproti minulému roku. Po následném zklidnění přišla nová omezení a s nimi souvisela druhá, nejsilnější vlna extrémního navýšení maloobchodního obratu během druhého březnového týdne o téměř 40 %.

Následující tři týdny koncem března a začátkem dubna přinesly už mnohem mírnější nárůst tržeb a uklidnění panických nákupů do zásoby: obrat se zvyšoval tempem od 3 % do 7 %, což je i s ohledem na aktuální inflaci přiměřený nárůst i bez vlivu koronavirové pandemie. Co se ale diametrálně změnilo, je chování českých spotřebitelů – do obchodů chodí až o 30 % méně často než předtím, ale zato velikost nákupních košů narostla za poslední měsíc o 40 %.

Zdroj: Nielsen. KAI trh: Albert, Billa, dm drogerie, Globus, Kaufland, Penny Market, Rossmann, Tesco, Teta drogerie,TOP drogerie

Za velikonoční nákupy Češi utratili podobně jako minulý rok

A jaký byl týden velikonočních nákupů? Velikonoční týden (tj. druhý dubnový týden od 6. do 12. 4. 2020) už došlo ke zrychlení tempa růstu tržeb maloobchodníků o 16 % oproti stejnému týdnu minulého roku a z týdne na týden se navýšily tržby o pětinu. Avšak v porovnání s loňským velikonočním týdnem, který byl posunutý o jeden týden později (tj. třetí dubnový týden 15. – 21. 4. 2019), se zvýšení celkových tržeb za rychloobrátkové zboží pohybovalo jen na úrovni 2 %, což svědčí o tom, že velikonoční nákupy byly již v rámci normálu a srovnatelné s těmi loňskými.

Dezinfekce v kurzu i v období svátků

Během velikonočního týdne pokračovaly intenzivní nákupy dezinfekčních prostředků: o téměř 600 % se oproti stejnému období před rokem zvýšily tržby za dezinfekční prostředky pro domácnost, za dezinfekci na ruce o 554 % a za dezinfekční prostředky na prádlo o 181 %. Z potravin dvojciferně narostly maloobchodní tržby za alkoholické míchané nápoje (o téměř 170 %), perlivá vína a šumivé nápoje o 156 %, marinády o 111 %, směsi na chleba o 109 % a cidery o 102 %.

Domácí pečení a vaření během svátků ovlivnilo zájem českých spotřebitelů o sezónní kategorie. Výrazně nadprůměrně se dařilo majonézám (+ 84 %), o tři čtvrtiny se navýšily i tržby za kypřicí přísady, o téměř dvě třetiny za vanilkový a vanilinový cukr, za potravinářská aromata o více jak 50 % než před rokem. Díky příznivému počasí jsme nakupovali i více zmrzlin a utratili jsme za ně o polovinu více než před rokem. Z alkoholických nápojů jsme utratili během velikonočních nákupů víc než před rokem hlavně za brandy a koňaky (+ 72 %), tržby za rum a tuzemák rostly o 62 % a za pivo o 61 %.

Sekty a šumivá vína se těšily nárůstu o téměř 60 %, podobně borovička či konzumní lihoviny navýšily obrat o více jak polovinu oproti stejnému týdnu minulého roku. Úklid jsme navzdory déle trvající karanténě realizovali až před Velikonocemi: čisticí prostředky na podlahy nebo trouby navýšily obrat o téměř 60 %. Pěkné počasí už vylákalo množství lidí na sluníčko, což se projevilo větším zájmem o opalovací prostředky, jejichž obrat se před Velikonocemi zvýšil o 90 % oproti stejnému období před rokem.

Ne všem produktům se v době krize daří

Korona-krize se všemi opatřeními a změnou nákupního chování spotřebitelů přinesla pro některé kategorie propady v tržbách. Většinou jde o produkty z drogistického koše, které při zvýšeném pobytu doma až tak nepotřebujeme a umíme jejich nákup odložit na později. Typickým příkladem jsou kategorie z oblasti dekorativní kosmetiky: za posledních sedm týdnů od vypuknutí pandemie a ještě o mnoho výrazněji během velikonočního týdne poklesl zájem o dekorativní kosmetiku od make-upu, řasenek, tužek na obočí po oční stíny.

Podobně dvojciferně během posledního období klesly také tržby za toaletní a parfémované vody, deodoranty, přípravky po holení, přípravky na akné, pomády na rty, tužidla, gely a laky na vlasy a pleťová tonika. Z potravin, jejichž obrat se výrazněji snížil v období posledních týdnů v porovnání s minulým rokem, se propad zájmu spotřebitelů nejvíce dotkl žvýkaček a cereálních a müsli tyčinek: jejich tržby se za posledních sedm týdnů snížily o více jak čtvrtinu a během velikonočního týdne o téměř 40 %.

Data ve zprávě vyplývají z maloobchodního auditu společnosti Nielsen. *Pozn. KAI trh: Albert, Billa, dm drogerie, Globus, Kaufland, Penny Market, Rossmann, Tesco, Teta drogerie, TOP drogerie.

 

Zdroj: Nielsen

Praha, 20. dubna 2020