Ženy touží po květinách a dovolené, muži po alkoholu a knihách. Den svatého Valentýna – anglosaský svátek, jenž připadá na 14. února, si podle průzkumu pro společnost Tesco oblíbila již více než polovina Čechů.
Větší oblibě se těší u Slováků, a to o celých 10 %. Dárky dáváme ovšem Češi a Slováci shodné – většina sází na jistotu a svůj protějšek či rodinu obdarovává sladkostmi, květinami nebo pozváním na romantickou večeři.
Z výsledků exkluzivního průzkumu vyplývá, že svátek zamilovaných v tuzemských končinách opravdu na své popularitě získává čím dál tím více. Slaví ho již 56 % Čechů a dokonce 66 % Slováků. Za valentýnské dárky pak oba národy utrácejí stejně. Téměř polovina (45 %) do svých drahých investuje do 200 korun a nemenší procento (41 %) pak částku do 500 korun.
Nakupování dárků
V průzkumu jsme se ukázaly také jako kreativní národy. 77 % Čechů a 79 % Slováků totiž každý rok dárky obměňuje a více než 80 % z nás (Češi 82 %, Slováci 85 %) si vystačí pouze s vlastním nápadem, popřípadě sbírá inspiraci na internetu (Češi 22 %, Slováci 17 %). Nakonec ale většina dotázaných (Češi 86 %, Slováci 91 %) chodí nakupovat dárky osobně do kamenných obchodů oproti objednávání přes internet.
V nakupování dárků jsme pak natolik důslední, že je máme připravené nejčastěji již týden před Valentýnem (Češi 59 %, Slováci 55 %). Velmi rádi své blízké obdarováváme klasickými dárky, jako jsou sladkosti (Češi 57%, Slováci 67 %), květiny (muži Česko 60 %, muži Slovensko 55 %) nebo romantická večeře (Češi 25 %, Slováci 17 %).
Oblíbené valentýnské dárky jsou samozřejmě k dostání i v obchodech Tesco. „Zákazníci mohou vybírat hned z několika druhů řezaných květin, valentýnských balení čokolád, bonboniér, dortů či přání,“ říká Václav Koukolíček, mluvčí společnosti Tesco.
Co si přejeme nejčastěji?
I přesto, že Češi i Slováci kupují svým milým polovičkám klasické dárky, jejich touhy se od skutečnosti liší. A to zejména u mužů. Například pánové v Česku si ze všeho nejvíce přejí k svátku zamilovaných láhev alkoholu (26 %) nebo večeři při svíčkách (19 %), kdežto muži na Slovensku dávají přednost dárkům v podobě knih (18 %) či sladkostí (17 %). České a slovenské ženy v tom mají naopak jasno a nejvíce touží po květinách (Češky 27 %, Slovenky 26 %) či romantickém pobytu (Češky 20 %, Slovenky 23 %).
S alkoholem nebo hotovostí u žen nezabodujete
Naopak v tom, co bychom určitě dostat nechtěli, se jako národy shodneme. O první příčku v tomto žebříčku se u žen dělí hotovost, tu by nerado dostalo 36 % českých a 30 % slovenských žen a láhev alkoholu, která by nepotěšila 19 % Češek a 33 % Slovenek. S hotovostí bychom neuspěli ani u mužů, to uvedlo 21 % Čechů a 26 % Slováků. Na druhé příčce neoblíbenosti u mužského pohlaví se umístily i ženami tolik oblíbené květiny, které by neudělaly radost 19 % českých a 17 % slovenských mužů.
Valentýn není jen pro zadané
Ačkoli většina dotázaných (Češi 92 %, Slováci 86 %) při nákupu dárků myslí spíše na své partnery, čtvrtina Čechů (24 %) a třetina Slováků (35 %) nezapomíná ani na své děti. V této statistice vedou ale především ženy. Děti obdarovává 32 % Češek a dokonce 45 % slovenských žen. Často ale zapomínáme na obyčejné Valentýnky, které se dají poslat poštu. Ty posílá pouze 21 % Čechů a 15 % Slováků.
* Průzkum společnosti Dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v lednu 2016. Účastnilo se jej přes 1500 respondentů.
Zdroj: Tesco Stores ČR a. s.
Praha, 9. února 2016