Na začátku roku 2017 spustila IKEA v pilotním režimu službu Druhý život nábytku, která umožňuje zákazníkům prodat nevyužitý či nepotřebný nábytek IKEA. Až doposud byla v pilotním režimu dostupná jen v obchodním domě IKEA Praha – Zličín. Díky velkému zájmu zákazníků se od 1. listopadu rozšíří i do dalších obchodních domů a budou ji moci využít zákazníci také v Praze na Černém Mostě, Brně i Ostravě.
„Důležitou součástí strategie IKEA je usilovat o minimalizaci odpadu a vzniku odpadu ve svém podnikání na každodenní bázi co nejvíce předcházet. Služba Druhý život nábytku umožňuje, aby se do naší snahy zapojili i zákazníci a nábytek, který by jinak skončil nevyužitý, nabídli někomu dalšímu a prodloužili mu tím životnost,“ uvádí Roman Bojko, manažer pro udržitelný rozvoj IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko. „Zájem zákazníků nás velmi mile překvapil a jsme rádi, že nyní můžeme službu nabídnout ve všech obchodních domech IKEA.“
Prostřednictvím Služby Druhý život nábytku mohou zákazníci nabídnout svůj nevyužívaný nábytek na webových stránkách www.druhyzivotnabytku.cz, kam nahrají fotografie, popis produktu a požadovanou cenu. Za stejnou cenu se potom nábytek nabízí v koutku se zlevněným zbožím. Zákazník následně dostane slevovou kartu a o samotný prodej se postará obchodní dům.
„Služba Druhý život nábytku pro nás byl zcela nový projekt a důležitý krok v rámci našeho přístupu k cirkulární ekonomice. V průběhu deseti měsíců jsme službu testovali a postupně vylepšovali tak, aby byla pro naše zákazníky co nejjednodušší,“ vysvětluje Roman Bojko. „Výsledkem je nový přehlednější web a zjednodušení celého procesu. Kromě toho tam zákazníci nově najdou i přehled prodaných výrobků včetně fotek, aby získali lepší představu o ceně a nabídce.“
Za devět měsíců fungování se díky Druhému životu nábytku prodalo 1 200 výrobků v celkové hodnotě přesahující 1,1 milionu korun. V průměru čeká nábytek na nového majitele v koutku se zlevněným zbožím 1,5 dne. „Ze všech nabídek, které nám přijdou, nepřijmeme zhruba 30 %. Důvodem může být to, že se nejedná o nábytek IKEA, nepatří mezi vykupovaný nábytek nebo už je neprodejný,“ říká ze svých zkušeností Jan Král, vedoucí oddělení Recovery v IKEA Praha-Zličín, které je zodpovědné za provozování služby Druhý život nábytku. „S prodejem použitého nábytku máme zkušenosti, a proto věříme, že veškerý vykoupený nábytek následně prodáme. V případě, že by se tak nestalo, bude nábytek rozebrán a ekologicky zlikvidován.“
V oblasti oběhového hospodářství se IKEA obecně soustředí na využívaní obnovitelných, recyklovaných a recyklovatelných materiálů, inovativní design, který umožnuje snadnou péči, opravu a recyklaci výrobků a také na poskytovaní služeb pro zákazníky, které umožnují prodloužení životnosti výrobku. Právě tyto služby se chystá IKEA i v budoucnu testovat. Kromě obchodních domů IKEA v České republice byla služba od začátku listopadu spuštěna také na Slovensku. Do budoucna se chystá její rozšíření i v Maďarsku.
Zdroj: IKEA
Praha, 3. listopadu 2017