Expandující české e-shopy už mají jen měsíc na změnu fakturace v Maďarsku

Maďarsko zavedlo od 1. ledna nástroj, kterým chce snížit daňové úniky a zmenšit šedou zónu ekonomiky. České i slovenské e-shopy tak mají už jenom měsíc na splnění povinnosti v reálném čase reportovat maďarskému daňovému úřadu veškeré vydané faktury. V opačném případě hrozí vysoké pokuty. Změny pravidel pro e-commerce se v polovině roku dotknou také oblasti DPH.

České a slovenské e-shopy, které prodávají zboží v Maďarsku, přejdou na kompletní online hlášení příjmů. Povinnost platí pro všechny podniky s maďarským DIČ, ke kterému je povinna se zaregistrovat od ledna každá firma, která v Maďarsku dělá roční obraty vyšší než 35 tisíc euro. Maďarsko povolilo tříměsíční odkladnou lhůtu bez sankcí, internetoví prodejci tak mají čas do 1. dubna, aby si vše zařídily. „Firmy se budou muset registrovat do systému maďarského daňového úřadu, vytvořit si zde svůj profil a napojit vše tak, aby mohly odesílat data prostřednictvím online platformy,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která spolupracuje s předními e-shopy na trzích střední a východní Evropy. Technické napojení a splnění podmínek popisuje v tomto článku. V případě nesplnění povinnosti hrozí pokuta 1380 euro za jednu fakturu.

Nová pravidla DPH u internetového prodeje

László Szabó zároveň upozorňuje na další změnu, která se dotkne oblasti e-commerce v červenci letošního roku. Internetovým platformám vzniknou nové povinnosti v oblasti DPH. Evropská komise vydala vysvětlivky k novým pravidlům pro uplatnění DPH u e-commerce, která mají začít platit od 1. července. Podle novely zákona o DPH se stačí zaregistrovat jen v jednom členském státě EU. E-shop tak může za digitální objednávky evropských zákazníků podat daňové přiznání a zaplatit DPH formou jednotného kontaktního místa tzv. One-Stop Shop. „To umožní podnikům, které prodávají zákazníkům zboží online, aby své povinnosti v oblasti DPH v rámci EU vyřídily prostřednictvím jednoduchého portálu a ve vlastním jazyce. Bez portálu by firmy potřebovaly v každém členském státě, do kterého chtějí prodávat, registraci k DPH,“ upřesňuje Szabó.

Pravidla cílí na subjekty prodávající zboží konečným spotřebitelům usazeným v EU nebo na platformy, které jim prodej usnadňují. Nový režim zajistí, aby byla DPH vybrána v zemi konečného spotřebitele bez ohledu na to, zda je zboží odesláno z jiného členského státu či dovezeno ze státu mimo EU. Bude se využívat nejen u digitálních služeb, ale nově i v případě prodeje zboží na dálku a dovozu zboží nízké hodnoty (150 eur), a to včetně prodeje prostřednictvím internetových rozhraní a platforem.

„Cílem je nejen boj proti daňovým podvodům a narovnání konkurence mezi dodavateli z EU a třetích zemí, ale zároveň pravidla přizpůsobit stále větší digitalizaci a globalizaci ekonomiky. Usnadní to přeshraniční obchod a členské státy získají zvýšením příjmů z DPH 7 miliard eur ročně navíc,“ dodává László Szabó, který působí také jako Google Certified Trainer právě pro export.

 

Zdroj: Growww Digital

Praha, 4. března 2021