Snídaně a svačina: Pečivo celozrnné, méně cukru, více cereálií

Trendy v kategorii snídaňového a svačinového sortimentu vycházejí vstříc poptávce. Ta se ubírá směrem ke zdravějším, výživově hodnotnějším variantám produktů.

Snídaně by měla dodat tělu potřebné živiny a energii do celého dne. Podle průzkumů přiznávají, že pravidelně snídají, jen dvě třetiny Čechů. Na druhou stranu, více než 80 % lidí se snaží snídat zdravě a přemýšlí nad tím, jakým jídlem začnou svůj den.

Mezi nejčastější potraviny, po kterých Češi při přípravě snídaně sáhnou, patří tradičně pečivo s máslem, uzeninou a sýrem či džemem. Ti, kdo se snaží o zdravější stravování, volí ovesné vločky či müsli, jogurt, tvaroh, mléčný dezert a ovoce. Pozitivním trendem je častější nahrazování bílého pečiva za celozrnné a preference mléčných výrobků s nižším obsahem cukru i tuku.

Spotřebitele zajímá chuť i výživové hodnoty

„Vnímáme zvýšený zájem o zdravější alternativy a produkty s vysokým obsahem živin. S rostoucím povědomím o vlivu stravy na zdraví jsme v poslední době pozorovali vzrůstající zájem o celkovou edukaci, zaměřenou zejména na skladbu vyváženého jídelníčku. Lidé se zaměřují nejen na chuť a konzistenci, ale také na celkovou nutriční hodnotu produktu. Aktuální inflace a zvýšené povědomí o výživě vedou k hledání kvalitních, ale cenově dostupných možností,“ hodnotí poptávku Dominika Preška, External Communications Specialist Danone Česká republika & Slovensko. „Na základě těchto poznatků spustilo Danone začátkem letošního roku Alpro kampaň „Snídej podle chuti.“ „Spojili jsme síly se zpěvákem a influencerem Benem Cristovao. Kampaň zdůrazňuje důležitost zdravého a vyváženého startu dne a nabízí široký sortiment rostlinných produktů, které mohou doplnit a zpestřit každodenní jídelníček,“ přibližuje Dominika Preška.

Kolik mléka, jogurtů a sýrů denně?

Lidský organismus potřebuje pro zdravé fungování podle věku 600 až 1 500 mg vápníku denně. Odborníci na výživu proto upozorňují na prospěšnost mléčných výrobků, z nichž člověk získá v průměru 60 % denní potřeby vápníku, zhruba 11 % pokryje zelenina a 10 % obiloviny. „Mléčné výrobky upřednostňujeme i proto, že celková využitelnost vápníku je zde téměř třicetiprocentní, což je ve srovnání s rostlinnými zdroji vysoké číslo,“ objasňuje MUDr. Petr Tláskal, CSc., předseda Společnosti pro výživu a dietolog Fakultní nemocnice v Motole. Podle studií FN Motol nejvíce vápníku získá člověk konzumací tvrdých sýrů (840 mg na 100 g), jogurtů (140 mg na 100 g) a mléka (120 mg na 100 g). Z nemléčných výrobků pak se svými 1 200 mg na 100 g vítězí mák.

Mléčné výrobky chceme kysané

V sortimentu společnosti Danone patří mezi oblíbené stálice zakysané mléčné produkty, jako je Activia a Actimel, a čím dál více také rostlinné nápoje, zakysané výrobky a dezerty na rostlinném základu. „Poslední dobou zaznamenáváme rostoucí zájem o produkty bez přidaného cukru, s vyváženou chutí, konzistencí a s přidanými benefity, jako je zvýšený obsah vlákniny nebo bílkovin či jiných složek,“ uvádí Dominika Preška. Spotřebitelé se podle ní zaměřují na kombinaci zdraví, praktičnosti a chuti. V letošním roce plánuje Danone uvést několik inovací a novinek, mezi které patří rozšíření sortimentu o nové varianty rostlinných dezertů a produktů bez cukru.

Poptávka po kvalitě se zvyšuje

„Změny, týkající se nákupního chování, souvisejí s nedávnou změnou DPH, která vyvolala u mnoha lidí obavy z cen a jejich budoucího vývoje. Tlak na cenu je stále patrný. Z našich zkušeností vyplývá, že spotřebitelé se primárně dělí do dvou skupin. První tvoří ti, kteří hledají především nízkou cenu, zatímco druhá skupina zahrnuje spotřebitele, kteří kladou důraz na kvalitu produktů, pečlivě studují etikety, chtějí znát přesné složení produktů a teprve poté porovnávají cenu s ostatními nabídkami na trhu,“ říká Jiří Jízdný, zakladatel a spolumajitel společnosti AG Foods. Uvádí dále, že vnímá rostoucí zájem o zdravější varianty výrobků. „Například naše pyré ze 100% ovoce je příkladem produktu, který jasně ukazuje, že spotřebitelé preferují autentické a neupravené potraviny bez náhražek. Kvalita a „clean label“ složení jsou pro mnohé klíčovými faktory,“ je přesvědčen Jiří Jízdný.

Wellness čaje, crorissanty, tyčinky

Významnou část sortimentu společnosti AG Foods tvoří čaje. „V čajovém segmentu je zřetelný výrazný zájem o funkční čaje, u ovocných se vyprofilovala příchuť maracuja jako obzvlášť oblíbená a může být tedy označena za současný „hit“. Tato popularita je odrazem rostoucího zájmu o produkty podporující zdraví a duševní pohodu, ale i zajímavé příchuti. Pokud jde o pečivo, zaznamenali jsme velký úspěch u nově uvedených croissantů. Zákazníci si je cení kvůli vysoké kvalitě použité čokolády a nižší sladkosti ve srovnání s konkurenčními produkty,“ popisuje Jiří Jízdný. Dodává, že spotřebitelé jsou více citliví na cenu, což vede k tomu, že vyhledávají produkty, které nabízejí nejlepší poměr ceny a kvality. „Také v oblasti snacků jsme představili několik novinek. Třeba ovocné kapsičky a ovoce v ovocné šťávě, které představují praktickou svačinku na cesty. Dále jsme rozšířili nabídku o cereální tyčinky, které jsou ideální pro rychlé občerstvení během dne,“ shrnuje Jiří Jízdný.

Bez cukru a na vlně nových příchutí

„Vidíme zvyšující se zájem o zdravé varianty potravin a nápojů, kategoriím se daří a v meziročním srovnání rostou. Z portfolia Emco cereálií nám dobře funguje řada Super, která nabízí produkty bez přidaného cukru. Právě do tohoto segmentu směřujeme i většinu našich inovací. Rozšiřujeme nabídku ve stávajících produktových řadách, ať už jde o novou příchuť Super sušenek bez přidaného cukru lískový oříšek, ořechovou tyčinku se slaným karamelem nebo novou řadu rýžových kaší. Do řady rostlinných alternativ chystáme novinku Gyros nudliček,“ vyjmenovává Barbora Fořtová, produktová manažerka společnosti Emco.

Bonavita uvedla loni na trh minutové ovesné vločky, které jsou díky technologické úpravě ideální na krémovou ovesnou kaši, dále také knäckebroty v nových tvarech a příchutích. „Za zmínku stojí například proteinový knäckebrot do batohu, ve kterém najdete tři druhy semínek. Nyní chystáme inovace u celozrnných pufovaných chlebíčků,“ uvedla Petra Satrapová, produktová manažerka společnosti Bonavita.

Svačiny: tradiční versus moderní

Základ dětských svačin tvoří podle průzkumu online supermarketu Košík.cz namazané chleby, housky nebo rohlíky. Do školy s nimi každý den chodí 57 % českých dětí. Mezi všemi variantami pak jasně vede chleba, rohlík nebo houska s máslem a sýrem. Ty pravidelně dostává 23 % dětí. Variantu se šunkou nebo salámem pak 20 % dětí, s marmeládou, pomazánkou nebo paštikou 14 %. Na čtvrté příčce se umístilo sladké pečivo, jako například vánočka nebo koláčky. Pozitivním zjištěním je fakt, že sladkosti, jako třeba čokoládové tyčinky, dávají rodiče jen 3 % dětí, cereální nebo müsli tyčinku dostávají 4 % školáků. Doprovod chlebům, houskám nebo rohlíkům ve svačinové krabičce v naprosté většině dělá ovoce nebo zelenina. Zde vede jablko (24 %), oblíbený je i banán (18 %) nebo okurka. Pouze 6 % rodičů v průzkumu přiznalo, že vitaminy v podobě ovoce nebo zeleniny zcela vynechává.

„Je poznat, že zvyklosti se postupně mění – pečivo už není vždy bílé, výhradně cereální nebo tmavé si nosí do školy už třetina dětí. Z našeho pohledu roste podíl zeleniny a ovoce. Rodiče se také více snaží, aby školáci svačinku opravdu snědli, a nejdou cestou podbízení se například cukrovinkami,“ zmiňuje Jan Vašíček, šéf marketingu online supermarketu Košík.cz.

Do kabelky i do kapsy

Pro ty, kdo hledají křupavou a nápaditou svačinu, která se neslisuje v kabelce nebo školní aktovce, jsou ideální volbou pytlíky do kapsy od společnosti Mixit. „Sáček plný zdravých a výživných směsí zásobí tělo energií a vitaminy po celý den. V nabídce jsou pytlíky s mixy oříšků, lyofilizovaného ovoce, müsli i kaší. Na výběr je hned padesát různých lahůdek, které jsou vyměřené přesně na jednu snídani nebo svačinu,“ říká Martin Wallner, spoluzakladatel společnosti Mixit. Kandidátů na svačinu, která se neomrzí, má ale Mixit více. Créme boule jsou krémové koule, které skrývají pod vrstvou datlí lískooříškový krém, a to vše bez palmového oleje a chemických přídatných látek. Oblíbené jsou rovněž tyčinky Mixitky bez lepku, laktózy a přidaného cukru.

Zdravé a praktické svačinky, které jsou po ruce kdykoli, nabízí Semix Pluso. Mini müsli tyčinky dodají okamžitou energii, jsou bez cukru a lepku a obsahují klíčený oves. Jedna mini tyčinka odpovídá jednomu soustu a v balení je 14 kousků.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 3.2024…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.