Koření a kořenicí směsi

Češi chtějí klasiku, nebrání se ale novinkám a exotickým druhům. Koření bylo dříve považováno za vzácný artikl, exkluzivní, drahé zboží, naši předkové totiž velmi dobře věděli, jak blahodárné účinky má na naše zdraví (ať už na trávení, stabilizaci cukru v krvi, imunitu nebo třeba psychickou pohodu).

V popularitě mezi tuzemskými spotřebiteli bezkonkurenčně vedou jednodruhová koření, rostou ale též prodeje směsí s bylinkami a přidanou hodnotou v podobě „bio“ surovin či absence soli a jakýchkoli aditiv.

Trendy určují sami zákazníci

V poptávce po koření se samozřejmě projevuje sezónnost. Na jaře a v letních měsících pravidelně stoupají prodeje koření pro grilování masa či zeleniny, na podzim výrazně roste prodej aromatických druhů, používaných pro vánoční pečení. Nakupující jsou stále náročnější a pečliví při výběru, pozorně čtou informace na obalu, zajímají se o původ surovin a složení konkrétního výrobku. Současným trendem je jednoznačně preference výrobků, které jsou co nejvíce přírodní, bez přídatných látek a s minimálním obsahem soli.

„Trendy v koření reflektují trendy v oblíbenosti jídel nebo kuchyní, které si zákazníci připravují. Ať už se jedná o českou klasiku, oblíbenou středozemní kuchyni, asijské pokrmy a mnoho dalšího. Pozorujeme, že zákazníci kupují jednodruhová koření i mixy, které chtějí pod svými oblíbenými značkami. Významně ale narostla poptávka i po privátní značce Albert.

Pravidelně připravujeme novinky, v průběhu letošního roku jsme do sortimentu například přidali nová jednodruhová koření a kořenící směsi pro přípravu indických pokrmů. Oproti minulým rokům vidíme rostoucí zájem o vanilku a zároveň o koření ve větším balení,“ popisuje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Koření a sypké kořenící směsi v nákupech domácností

Nejčastěji spotřebitelé nakupují jednodruhová koření a mixy. Domácnosti doplňují zásoby v průměru jednou za tři týdny, přičemž za koření utratí necelých 35 Kč na nákup a z nákupu si odnáší zhruba 65 g výrobku. Víc jak třetinu výdajů za koření ponechávají české domácnosti v hypermarketech, více jak čtvrtinu v diskontních prodejnách a necelou pětinu v supermarketech.

Některý výrobek ze široké nabídky soli a koření si v prvním pololetí letošního roku odnesla v nákupním košíku skoro každá domácnost. Podle údajů Spotřebitelského panelu GfK utratily české domácnosti v porovnání s první polovinou roku 2022 za nákup soli a koření více, přičemž nakoupený objem stagnoval. Výdaje za všechny druhy koření, solí a dochucovadel se meziročně zvýšily zhruba o 10 % z důvodu růstu průměrné ceny, tzn. vlivem inflace. Nejčastěji nakupovaly domácnosti sůl a koření v malých prodejnách, ale nejvíce za ně utratily v hypermarketech.

Sušené bylinky kupuje méně lidí

Jednodruhové sušené bylinky a mixy si v prvních pololetí roku 2023 podle Spotřebitelského panelu GfK zakoupila více jak polovina českých domácností. Počet kupujících má klesající tendenci. Domácnosti zakoupily bylinky zhruba jednou za 10 týdnů, za nákup utratily 20 Kč a odnesly si z něj 20 g bylinek. Nejvíce domácnosti utratily za bylinky v hypermarketech, více jak třetinu svých výdajů, zhruba pětinu pak v diskontních prodejnách a supermarketech.

Sůl během prvního pololetí roku 2023 nakoupilo sedm z 10 domácností. Sůl má nejnižší frekvenci nákupu mezi uvedenými segmenty, jednou za tři měsíce, a to z důvodu většího množství na jeden nákup. Kupující domácnost si z nákupu přinesla 1 kg soli a zaplatila za něj zhruba 18 Kč. Opětovně nejvyšší výdaje domácnosti utratily v hypermarketech, zhruba třetinu, víc jak čtvrtinu v diskontních prodejnách a 16 % pak v supermarketech.

Sezónnost a mezinárodní kuchyně

„Češi velmi rádi a často kupují osvědčenou klasiku, vedou tradiční koření, a to zůstává neměnné. Vitana, jako jeden z lídrů trhu, pravidelně přichází s inovacemi a přináší do českých kuchyní inspiraci. Například nedávno jsme uvedli na trh nové druhy i směsi koření, z nichž lze vařit jídla zahraniční kuchyně, například Černý sezam. Dalšími novinkami jsou Dýňové koření nebo koření na sušenky zvané Spekulky,“ uvádí Michaela Plecitá, Senior product manažerka značky Vitana.

Český spotřebitel umí podle její zkušenosti hledat za odpovídající cenu odpovídající kvalitu. Proto je v těchto časech, kdy lidé relativně šetří, situace jednodušší pro značky, které mají tradici a svou kvalitu již prokázaly, je přesvědčena Michaela Plecitá a upřesňuje: „Stálým hitem jsou tradiční koření, která používaly už naše babičky. Podívat se můžeme třeba na jednodruhová koření a směsi. Obě kategorie mají svou sezonalitu. Základní jednodruhová koření kupují všichni, směsi k tomu často většinou kupují lidé, kteří rádi využívají pomoci v podobě již namíchaných chutí. Specifičtější jednodruhová koření pak ti, kteří preferují vlastní chuťové kombinace.“

Rok 2023 byl ve Vitaně na novinky bohatý. Asi nejvýraznější inovací bylo grilovací koření s kouřovou příchutí Smoky Taste. Češi milují grilování, a díky této řadě si mohou kouřovou chuť a vůni vychutnat třeba i na elektrickém grilu doma či na balkoně. Dalším trendem je mezinárodní kuchyně. Zájem zákazníků o exotická jídla uspokojil letos nově například Mletý římský kmín, Černý sezam, Opečený česnek nebo Paprika Chipotle. „Pro podzimní období jsme připravili Dýňové koření, Koření na sušenky Spekulatius nebo Chlebové koření,“ dodává Michaela Plecitá.

Poptávka po prémiovém koření neklesá

„Koření, zejména to ze třetích zemí, podléhá poměrně velké inflaci, spotřebitelé se tedy v podstatě rozdělili na dva tábory. Jedni preferují v první řadě hlavně cenu, druzí jsou ochotni si připlatit za prémiovou kvalitu. Obecně zákazníci preferují směsi koření určené na konkrétní použití, a to bez přídatných látek, zejména glutamanu  sodného. A právě tím vyniká veškeré naše koření. Velkým hitem jsou naše původní receptury. Negativní důsledky současné ekonomické krize nepociťujeme, vzhledem k vysoké kvalitě našeho koření se zvyšování cen na poptávce výrazně neprojevuje,“ shrnuje Valdemar Grešík, zakladatel a majitel společnosti Valdemar Grešík – Natura. Ze směsí koření stojí určitě za zmínku třeba Bruschetta, Bylinkové máslo, Bylinky do polévky, Argentina steak nebo Chlebové koření. Velká poptávka je aktuálně po novinkách, kterými jsou čaje a koření v dárkovém balení, což jsou produkty, které se velmi dobře hodí i jako vánoční dárky. Dárková sada Dobré koření obsahuje 5 druhů koření: Bylinky s cibulkou, Na mletá masa, Paprika lahůdková maďarská mletá, Pikantní koření na drůbež a Salátové koření.

Koření bez jakýchkoli přidaných přísad, umělých zvýrazňovačů chuti či konzervantů, nabízí i česká firma Vegánek. Při výrobě používá moderní technologie a suroviny nejlepší jakosti z celého světa. Již více než dvacet let dodává na trh kvalitní veganské koření a vývary. K dostání jsou jednodruhová koření i chuťově vyladěné směsi. Propečenému steaku dodá plnou chuť černý pepř, maximum chuti nabízí již připravená grilovací směs, která se hodí při přípravě marinád i do salátů. Originální chuť bramborám dodá směs selského koření, která kombinuje vybranou sušenou zeleninu s kořením a solí, kořenicí směs s mátou, tymiánem, oreganem a bazalkou se pak hodí do řeckého nebo jakéhokoli jiného zeleninového salátu, také ale do dresinků a dipů.

 

Další články a mnoho zajímavého naleznete v Retail News 11.2023…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.