V nákupech vede konzervovaná a sterilovaná zelenina

Více než polovina výdajů domácností na konzervované potraviny byla v uplynulém roce utracena za zlevněné zboží.

Pro účely článku byla kategorie konzervovaného zboží vytvořena sloučením rybích konzerv, zeleninových konzerv, paštik, konzervovaných masových produktů, džemů, kompotů, teplých i studených omáček, rajčatových a zeleninových pyré a konzervovaných hotových jídel.

Konzervované zboží si v období září 2021 – září 2022 koupila alespoň jednou bezmála každá česká domácnost. Jak pro Retail News uvedl Vítek Petržílka, konzultant GfK Consumer Panels & Services, výrazně největší penetraci ze všech kategorií má konzervovaná a sterilovaná zelenina, která se v nákupním košíku více než 95 % domácností objevila v uplynulém roce průměrně sedmnáctkrát.

Některé kategorie zaznamenaly pokles

Druhým nejčastěji nakupovaným produktem byly podle Spotřebitelského panelu GfK paštiky, které jsme do našich nákupů zahrnuli přibližně jednou za sedm týdnů. Nákupní frekvence jak paštik, tak zeleniny ve srovnání s minulým rokem poklesla.

Sterilovaná zelenina byla nejvýraznější kategorií také z pohledu nakoupeného objemu. Jedna nakupující domácnost nakoupila v průměru 14 kg zeleninových konzerv, přičemž objem ostatních kategorií nakoupený jednou domácností se nejčastěji pohyboval mezi dvěma a třemi kilogramy.

Co se týká rybích konzerv, průměrně jich nakupující domácnost nakoupila 2,3 kg a utratila za ně přibližně 460 Kč, průměrně 64 Kč každý nákup.

Výrazné meziroční změny nakoupeného objemu zaznamenaly džemy a kompoty. Obě kategorie ve srovnání s minulým rokem objemově poklesly.

Nákupy ve slevách tvořily pře 50 %

Více než polovina výdajů domácností na konzervované potraviny byla v uplynulém roce utracena za zlevněné zboží. Nejvyšší zastoupení nákupů ve slevové akci bylo u rybích konzerv. Za zboží ve slevě bylo utraceno 64 % výdajů domácností za rybí konzervy. Na druhé straně pomyslného žebříčku se umístila rajčatová a zeleninová pyré, u kterých bylo zastoupení slevových akcí nejnižší. Přestože se jejich podíl meziročně zvětšil, stále tvořily pouze 32 % výdajů domácností za kategorii.

Také privátní značky řetězců mají v kategorii konzervovaného zboží významné postavení. V uplynulých dvanácti měsících si z výdajů domácností za konzervy ukously 38 %. Zatímco v některých kategoriích měly podíl na výdajích domácností vyšší, jako například 56% podíl na výdajích za kompoty, v jiných kategoriích bylo jejich zastoupení výrazně menší. Pouze 14 % výdajů na paštiky bylo utraceno za paštiky privátních značek, zbývajících 86 % výdajů šlo na značkové produkty.

Z pohledu nákupních formátů zastávají první místo diskontní prodejny. Podobně důležitou roli však při nakupování konzervovaných potravin hrají hypermarkety. V těchto dvou nákupních formátech v uplynulém roce nakoupily české domácnosti 70 % celkového objemu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2022…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.