Káva a čaj: Češi jsou náročnější a vybíravější

Kultura pití kávy a čaje zaznamenává v Česku velký boom. Spotřeba setrvale roste a z tuzemských spotřebitelů se stávají fajnšmekři.

Navzdory velké míře konzervatismu se Češi nebojí zkoušet nové druhy a chutě, vzdělávají se, pokud jde o složení, zajímají se o původ a jsou ochotni připlatit za prémiovou kvalitu.

Průzkum Instant Research agentury Ipsos ze září letošního roku, ukázal, že život bez kávy si neumí představit 6 z 10 lidí, 88 % Čechů vypije alespoň jeden šálek denně. Nejraději si kávu dopřáváme po probuzení a během dopoledne, pro téměř třetinu Čechů je neodmyslitelnou součástí pracovního dne.

Z celosvětového objemu se na spotřebě kávy Evropa podílí třetinou a je tak největším trhem s kávou. Nejvyšší roční spotřeba na obyvatele je ve skandinávských zemích. V přepočtu na osobu zkonzumují nejvíce kávy Finové (12 kg). U nás spotřeba kávy od roku 2015 roste, podle posledních údajů se meziročně zvýšila o 5,4 %. Češi tak ročně zkonzumují průměrně 2,2 kg kávy na osobu.

„Ze zpětné vazby od zákazníků je patrné, že přestože stále nejvíce Čechů konzumuje instantní nebo mletou kávu, jejich preference se čím dál více posouvají ke kávě zrnkové. Dlouhodobě roste také obliba kapslové kávy,“ říká Lumír Františák, sales manager JDE Professional, pod níž spadá značka prémiové kávy L’OR. Podle výše zmíněného průzkumu konzumuje zrnkovou kávu z plně automatického kávovaru téměř 20 % lidí. Některou z forem kapslové kávy pak upřednostňuje 9 % dotázaných.

Jaké jsou kávové zvyklosti Čechů?

Průzkum Instant Research rovněž odhalil, že pro velkou část dotázaných (31,4 %) je káva zdrojem energie a vzpruhou k lepšímu soustředění. Je nedílnou součástí startu dne a snídaně (19,2 %), bývá spojená s chvílemi odpočinku, ať už v práci (10,7 %), nebo doma po příchodu ze zaměstnání (9, 8 %). Pro mnohé (11,7 %) se stalo pití kávy rituálem. V neposlední řadě nedají Češi dopustit na její lahodnou chuť (14,7 %). Nejčastěji Češi vypijí dvě až tři kávy (53,1 %) denně. Pouze u jednoho šálku zůstává 23 % dotázaných, naopak čtyři a více káv si užívá 11,9 % Čechů. Kávu pijeme nejčastěji doma (67,2 %), poměrně velká část lidí si ji dopřává v práci (29,1 %).

Káva v nákupech domácností

Kávu si, podle výsledků průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu, který realizovala společnost GfK Czech v období leden až červen 2020 a leden až červen 2021, zakoupilo v prvním pololetí roku 2021 devět z 10 českých domácností. Za dvěma třetinami z celkových výdajů domácností na teplé nápoje stojí právě káva. Největší podíl na útratě domácností za kávu měly kávy instantní, které sice zůstaly nejpopulárnějšími kávami českých domácností, ale které zaznamenaly pokles jak v celkovém zakoupeném objemu, tak i v celkových výdajích, které za tyto produkty domácnosti vynaložily. Naopak zrnkové kávy zaznamenaly razantní nárůst celkových vynaložených výdajů domácností, tak i celkového zakoupeného objemu.

Jak domácnosti nakupovaly čaj? Rostl zájem o bylinný.

Nějaký druh čaje si v prvním půlroce 2021 koupilo něco přes 8 z 10 domácností. Čaje se do celkových výdajů domácností na teplé nápoje podílely jednou čtvrtinou, průměrně si domácnost koupila nějaký čaj o něco více než 1x za měsíc. Nejvíce nakupovanými byly čaje ovocné, kam mířila více než třetina celkových výdajů domácností na čaje. Avšak čaj, který zaznamenal celkový pozitivní vývoj, byl čaj bylinný, na který šla druhá třetina výdajů domácností na čaje. Za tímto podílem ale stál i nárůst průměrné ceny bylinných čajů. Všechny uvedené údaje jsou výsledky průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu, který realizovala společnost GfK Czech v období leden až červen 2020 a leden až červen 2021.

Fair Trade káva a kofeinové nápoje

„V ekonomickém segmentu je to stále cena a aktuálně probíhající slevové akce, které nejvíce motivují zákazníky ke koupi. U prémiovějších káv pak rozhoduje více faktorů, které mají vliv na chuťový profil, například odrůda, stupeň pražení nebo původ zrn. Stále větší roli při nákupním rozhodování také hraje udržitelnost pěstování kávy. I proto každoročně rostou prodeje kávy s certifikací Fairtrade,“ říká Jan Kolafa, Marketing Manager společnosti Tchibo Praha. Z pohledu produktů je podle něj zajímavým trendem například různá intenzita pražení zrn. V poslední době řada firem, včetně Tchibo, přišla se světlou variantou blond roast, která je jemná v chuti, ale oproti klasicky tmavě praženým variantám většinou obsahuje více kofeinu. Zcela novou kategorií produktů pak jsou funkční nápoje s kofeinem. Z nabídky společnosti Tchibo to je kávová limonáda Mazagrande a letošní novinka, kofeinová voda Tchibo Coffizz. „Pokud jde o nejžádanější výrobky, z ekonomického hlediska zůstává hitem kilogramové balení Jihlavanky Standard. Pod značkou Tchibo si také stále větší oblibu získávají kilogramová balení například Tchibo Barista Espresso a Caffè Crema se speciálním uzávěrem Aroma Protect,“ uvádí Jan Kolafa.

Aktuálně slaví Tchibo 30 let působení na českém trhu a při této příležitosti připravilo speciální limitovanou edici kávy Tchibo Barista Colombia. Jedná se o pomalu praženou 100% arabicu s jemnými ovocnými tóny, která je vhodná především na přípravu caffè crema v automatických kávovarech.

Výběrové kávy stále dostupnější

Trend v segmentu kávy je jasný, roste poptávka po těch prémiových a výběrových. A to nejen v kavárnách ale rovněž v domácnostech, i když tam o něco pomaleji. „Zde sehrál velkou roli i covid, protože lidé, zvyklí na kvalitní kávu z kaváren, si ji už nedopřávali každý den po cestě do práce, a začali si ji proto ve větší míře připravovat doma. Hlavním trendem je zkrátka to, že se z výběrovky stává běžná káva, za což jsem moc rád. Roste též obliba filtrované kávy a zaznamenali jsme obrovský nárůst zájmu o kávu bezkofeinovou, za poslední rok a půl stoupla poptávka téměř dvojnásobně, a to jak v kavárnách, tak domácnostech,“ popisuje Jaroslav Tuček, spolumajitel pražírny kávy Doubleshot. Během „covid“ doby představila pražírna espresso směs Start, kterou nazývají vstupní kávou do světa výběrového espressa. Chuťově je mírně konzervativní, aby nebyl přechod mezi klasickými italskými espressy a těmi z výběrové kávy tak velký.

Řemeslná pražírna Zlaté Zrnko nabízí prémiové, ručně sbírané kávy s původem, směsi namíchané podle nejoblíbenějších chutí, směsi 100% arabica a směsi arabica s robustou, pro všestranné použití do kaváren, domácích a kancelářských espresso kávovarů, jakož i kávy pražené na alternativní přípravu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.