Koření: trendem je bio a větší balení

Výrobci i obchodníci se shodují, že kromě klasiky si zákazníci nacházejí cestu k exotičtějším druhům koření, zajímají se o původ a nebojí se v kuchyni experimentovat.

Pandemie koronaviru měla vliv na změnu nákupního chování v případě koření. Jeho spotřeba v rámci domácího vaření se projevila ve výrazném nárůstu hodnoty a objemu nákupů. Zvýšila se také frekvence nákupu, domácnosti nakoupí zhruba 200 g jednou za necelé tři týdny.

„Ani v této poněkud výjimečné době nezaznamenáváme žádné výrazné nebo překvapivé změny v prodeji koření. Obecným trendem je zvyšující se zájem dochucovat pokrmy kvalitními bylinkami a kořením. Díky situaci, která v současnosti panuje, je přirozené, že lidé mnohem více nakupují v e-shopech. Tento trend se týká i potravin. Také v našem e-shopu jsme zaznamenali nárůst nakupujících. Stále hledáme cesty, jak náš zákaznický servis zlepšit a celý proces nákupu co nejvíce zjednodušit a zpříjemnit. Lidé se v posledních letech více ptají po původu zboží, které chtějí koupit, zajímá je také společenská odpovědnost firem. To logicky souvisí se zvyšující se poptávkou po bioproduktech,“ uvádí Naďa Balounová ze společnosti Sonnentor.

Nejvíce utratíme za jednodruhová koření

Koření (jednodruhová či směsi koření), kořenící směsi nebo sůl nakupují podle Spotřebitelského panelu GfK (za období 2020 versus 2019) všechny české domácnosti.

Z hlediska výdajů jsou bezkonkurenční jednodruhová koření, která se na výdajích domácností podílí více jak 40 %. Tato subkategorie meziročně posílila v hodnotě více jak o čtvrtinu. Za tímto vysokým nárůstem je třeba vidět nejen častější nákupy, ale i vyšší objem na jeden nákup. Báze kupujících se meziročně výrazně nezměnila, jednodruhová koření nakupuje více jak devět z 10 domácností. Druhou velkou kategorií z hlediska výdajů jsou směsi koření. Tato subkategorie rostla pomaleji než kategorie koření a kondimentů, nicméně i zde se výdaje domácností výrazně zvýšily. Směsi koření kupuje skoro 85 % českých domácností. Tahounem růstu hodnoty byl nárůst nakoupeného objemu, a to díky výrazně vyšší frekvenci nákupu i množství na jeden nákup. Třetí kategorií, co do nejvyššího podílu na výdajích domácností, jsou kořenící směsi, které kupují tři čtvrtiny domácností. Jejich počet se meziročně zvýšil a přispěl k růstu výdajů do subkategorie. Druhým tahounem růstu byl nakoupený objem, průměrná cena totiž stagnovala na 130 Kč/kg.

„Největší část výdajů za nákup koření a kondimentů vidíme v hypermarketovém formátu, kde domácnosti ponechají 35 % svých výdajů, necelou pětinu pak utratí v supermarketových řetězcích. Diskontní prodejny a malé prodejny z výdajů na tuto kategorii získávají o něco víc jak 15 %. Více jak 3 % výdajů realizovaly domácnosti na internetu,“ popisuje Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager GfK Spotřebitelský panel.

Češi jsou konzervativní

Mezi trendy patří jednoznačně bio koření s garantovaným původem, pocházející z udržitelné a férové produkce. Se zodpovědným přístupem souvisí i zvýšená poptávka po koření ve vyšší gramáži. Poptávka po zdravých potravinách se prolíná do většiny sortimentu a stejně tak je tomu u koření, čehož si všímají i výrobci, kteří snižují obsah soli v kořenících směsích.

„Český zákazník je v nákupu koření poměrně konzervativní a jeho výběr vychází především z tradičních českých receptů a surovin, které v našich kuchyních převládají. Stálicí jsou všechny druhy pepřů, které u nás tvoří čtvrtinu všech objednávek, následovaný paprikou, kmínem a skořicí. Mezi oblíbené “exotičtější” produkty patří kurkuma, která si během let vydobyla v českých kuchyních poměrně pevnou pozici. V posledním roce sledujeme rostoucí poptávku po kvalitním koření a jeho směsích a je vidět, že si spotřebitel vybírá,“ říká Tomáš Hlatký, nákupčí online supermarketu Košík.cz. Na e-shopu Košík každoročně obměňují například kořenící směsi, které patří mezi sezónní produkty, ať už se jedná o ty určené na vánoční pečení nebo ke grilování.

Do pomazánek, k masu i na kaši

„Mezi naše nejprodávanější koření patří standardně kurkuma a skořice, v létě jsou oblíbená grilovací koření. Našim zákazníkům se snažíme vyjít vstříc a letos jsme přichystali několik novinek, které ocení každý, kdo rád vaří. Jedná se o pět dochucovacích směsí koření v biokvalitě a bez jakýchkoliv umělých látek. Do této řady patří Koření na jídla z jednoho hrnce, které se hodí k dušenému masu i zelenině, Pikantní nebo Bylinkové koření na pomazánky, které stačí smíchat s tvarohem nebo čerstvým sýrem a lahodná pomazánka je na světě. Všichni, kteří rádi potěší své blízké vlastnoručně upečeným moučníkem, ocení Koření na koláče a keksy a pro sladké snídaně je jako stvořené Charlieho koření do kaše. To dokonale vyladí ovesnou nebo rýžovou kaši,“ vyjmenovává novinky společnosti Sonnentor Naďa Balounová.

Celoročně jsou podle jejích slov velmi oblíbené směsi bylin s echinaceou, tymiánem nebo šalvějí, v zimních měsících potom směs Kuc-kuc obsahující bylinky vhodné pro uvolnění dýchacích cest. „Pro letošní rok jsme dále připravili sypkou variantu bujonových kostek Zeleninová polévka a také ostřejší verzi bujónových kostek Pikantní polévka. Nejen o Velikonocích pak zákazníci jistě ocení Koření na vejce, kterým lze ochutit míchaná vajíčka, omeletu nebo zapečené těstoviny,“ dodává Naďa Balounová.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 4.2021…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *