Grilování: zdravěji a bez kompromisů

Jedno je jisté a tento fakt se nemění – grilování je fenomén a Češi ho milují. I v tomto segmentu se projevují trendy zdravějšího životního stylu. Kromě masa a uzenin připravovaných na grilu, bereme čím dál častěji „na milost“ také zeleninu, různé druhy sýrů nebo mořské plody.

Podle průzkumů značky Vitana se během letní sezóny věnuje grilování 61 % Čechů alespoň jednou za týden. Rádi se inspirujeme uměním kuchařských mistrů a jejich recepty pak zkoušíme sami. „V případě masných výrobků platí, že zákazníci vyhledávají co nejvyšší obsah masa, pokud jde o konkrétní druhy, zájem pomalu přechází od velkých hrubých klobás ke klobáskám menším.

U masa je největší poptávka po krkovici v celku a ve formě plátků v marinádě. Roste zájem také o burgery, které jsme loni nabídli v prémiové kvalitě. Stále však platí, že největší zájem je o tradiční výrobky – špekáčky. Mimo masných výrobků se každým rokem také zvyšuje obliba sýrů na gril. Do grilovací nabídky proto zařazujeme například Camembert, Polooštiepok nebo Halloumi. Věříme, že si zákazníci pro přípravu burgerů oblíbí také Veganské mleté, které jsme zařadili do stálé nabídky,“ popisuje Zuzana Holá, tisková mluvčí společnosti Lidl.

Kde nakupujeme a kolik utratíme?

Na nákup potravin na gril (uzeniny, sýry, koření a omáčky) se podle údajů Spotřebitelského panelu GfK (období leden až prosinec 2019) minimálně jednou ročně vydá 7 z 10 domácností. Průměrná útrata jednoho kupujícího je 210 Kč.

Podle předpokladu se nejvíce potravin na grilování nakupuje v letních měsících. Konkrétně 37 % veškerých výdajů na tyto kategorie utratí domácnosti na začátku grilovací sezóny, tedy v květnu a červnu. Následuje červenec a srpen s 31 % výdajů.

„Pokud se Češi rozhodnou grilovat, čtyři z deseti vyrazí na nákup do hypermarketu. Nejvíce peněz ale utratí v diskontech a nejvíce za jeden nákup grilovacích pochutin vydá nakupující v supermarketu 120 Kč. Celkově domácnosti v diskontech za potraviny na grilování utratí 39 % všech výdajů, s odstupem následují hypermarkety a supermarkety. Češi navíc obecně nakupují ve slevách a stejně tomu je i pokud jde o grilování. Téměř polovinu všech výdajů na nákupy potravin na grilování tvoří právě promoční nákupy,“ uvádí Kateřina Králová, konzultantka GfK Spotřebitelský panel.

Marinády a grilovací omáčky

Každý rok hledají spotřebitelé nové nápady a trendy, jak pokrmy vylepšit a ozvláštnit, což umožní nejrůznější marinády a omáčky. „Značka Vitana se snaží na tyto požadavky reagovat a vymýšlet produktové inovace. Dnešním trendem je žít zdravě, proto hodně lidí při grilování preferuje lehčí pokrmy, jako je například kuřecí maso či grilovaná zelenina a zeleninové saláty. Minulý rok jsme představili pod značkou Vitana salátové zálivky, letos nabízíme hned několik druhů marinád a také řadu ochucených hořčic a grilovacích dresinků,“ říká Milan Linka, Communications Consultant společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko. Do obchodů míří Medová hořčice s českým medem a jemně pikantní chutí, Bylinková hořčice a ostřejší Křenová hořčice. Kategorii dresinků obohatí Chilli dresink, vhodný k masu i na salát, oblíbený Francouzský dresink a nechybí ani Česnekový dresink od Vitany.

„Ke grilování je vhodná naše sladká chilli omáčka Exotic Food, která nepotěší jen milovníky asijské kuchyně. Je zdravější než kečup či hořčice a neobsahuje žádné konzervanty,“ uvádí Adriana Matýsková. obchodní zástupkyně společnosti F.W. Tandoori, která pro letošní sezónu nachystala hned několik novinek. Za zmínku rozhodně stojí Sriracha Mayo Exotic Food, specialita, která kombinuje klasickou pálivou chilli omáčku sriracha s majonézou, která ovšem není živočišného původu, neobsahuje vejce, tudíž je vhodná také pro vegany.

Grilovačka už dávno není o klobásách nebo špekáčcích, Češi mají rádi neokoukané recepty. „Všichni víme, že grilovaná klobása či hamburger nejsou úplně nejzdravější pokrmy, proto hledáme možnosti, jak je vyvážit něčím, co bude zdravější a hlavně, bude nám chutnat. Tak se na náš stůl dostává pečená, grilovaná nebo jinak upravená zelenina. A právě k té grilované se výborně hodí Ajvar (srbská specialita, čalamáda připravovaná především z červených paprik s lilkem, česnekem a chilli). Ten od Podravky je zcela bez éček,“ přibližuje Jarmila Příplatová, brand manažerka společnosti Podravka.

Maso je pořád grunt

„Češi velmi rádi grilují a experimentují, zároveň pořád více sledují trend zdravého stravování a požadují výrobky s vysokým obsahem masa a s minimem přídatných látek. Sezónu grilovacích specialit začínáme již koncem března a končíme v září. A každý rok se snažíme přicházet s něčím novým. V minulých letech se nám osvědčily klobásy se sýrem či s divokým česnekem a s těmi budeme pokračovat i letos. Nejžádanější uzeninou na gril jsou však stále špekáčky, letos jsme připravili novinku Kája špekáčky s vyšším obsahem masa,“ prozradil Michal Tkadlec, marketingový manažer společnosti MP Krásno. Firma myslí i na ty, kdo nechtějí ztrácet čas zdlouhavým marinováním, nakládáním nebo jinou úpravou masa a přípravou kompletního pokrmu ze základních surovin, uvedla proto i řadu hotových výrobků. V nabídce je například Vepřové koleno připravené metodou Sous-vide. Samotná výroba trvá více než šest hodin, a díky tomu si maso uchovává jemnost a šťavnatost. Koleno je již dochucené, stačí jen ohřát na grilu.

Dobré hovězí k nám nemusí putovat přes půlku světa, dokazuje společnost Zeman – maso uzeniny. Veškeré maso, které zpracovává, pochází z mladého skotu z lokálních českých chovů a zraje 14 dní. Na gril se hodí mimo jiné Rump steak (maso z horní části kýty) nebo také Entrecote neboli Rib Eye steak (vysoký roštěnec bez kosti).

Bohatý sortiment uzenin určených na gril připravila také firma Krahulík – masozávod Krahulčí. Mezi hity pro aktuální sezonu patří lehce zauzená Krahulecká klobása jemně pálivá, vepřová Pikantní klobása se špejlí na vytažení z grilu, pikantní Papriková klobása a Špekáčky výběrové vázané v přírodním vepřovém střevu. Všechny výrobky jsou bezlepkové.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 04.2020…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.