Prodej fairtradového kakaa v ČR významně roste

Fairtradové kakao se uplatňuje na našem trhu stále výrazněji. V roce 2017 předstihlo v objemech prodejů kávu, která byla až do té doby nejrozšířenějším fairtradovým produktem u nás. Kromě čokolád, sezonních cukrovinek, cereálií, čokoládových nápojů nebo sušenek najdete kakao s certifikací Fairtrade třeba i ve zmrzlině.

V roce 2017 se v ČR prodaly výrobky obsahující celkem 579 tun fairtradového kakaa (údaj odpovídá hmotnosti kakaových bobů, jejichž zpracováním kakao vzniklo). Jednalo se o meziroční nárůst o více než 130 %.

„Jedná se bezpochyby o důsledek zavedení Fairtrade programů pro kakao, který Fairtrade International představila v roce 2015,“ vysvětluje Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko. „Ten zjednodušuje zpracovatelům podmínky při výrobě produktů z fairtradového kakaa. Smyslem zavedení programu bylo, aby se více fairtradového kakaa uplatnilo na trhu a pěstitelé tak měli možnost prodat větší část své produkce za podmínek Fairtrade.“ Čísla nejen z ČR potvrzují, že tento cíl se podařilo naplnit.

Z udržitelné spotřeby se stává mainstream

Díky Programu pro kakao se výrobky s fairtradovým kakaem uplatňují v mnohem větší míře v řetězcích, jako jsou Lidl, Kaufland, Penny nebo Norma. Udržitelná, etická spotřeba je trend, na který většina velkých obchodníků velmi rychle zareagovala. Vzhledem k tomu, že celosvětově se za podmínek Fairtrade prodává zatím jen zhruba 3,5 % veškerého kakaa, je v zájmu pěstitelů ze zemí globálního Jihu, aby se spotřeba fairtradových výrobků zvyšovala na úkor výrobků konvenčních. Zájem řetězců je tedy z tohoto pohledu dobrou zprávou.

Ještě lepší zprávou je fakt, že někteří obchodníci se k odpovědné spotřebě hlásí ambiciózními dobrovolnými závazky. Příkladem je již zmíněný Lidl, v jehož nabídce má být podle slov tiskové mluvčí Zuzany Holé do roku 2022 polovina kávových výrobků a 100 % výrobků z kakaa z certifikovaných zdrojů, tedy vedle Fairtrade např. UTZ, Bio nebo Rainforest Alliance.

Kakao? Pouze Fairtrade

Někteří výrobci, a to i na našem trhu, jsou ještě o krok dál: již nyní nakupují veškeré kakao pro svou produkci s certifikací Fairtrade. Příkladem je Biopekárna Zemanka. „Certifikací Fairtrade a označováním některých z našich produktů logem Fairtrade programu pro kakao jsme deklarovali praxi, kterou již dlouho děláme. Férová spolupráce s dodavateli a využívání pouze nejkvalitnějších surovin. Certifikace Fairtrade je pro nás garancí, že celý systém je důvěryhodný pro naše zákazníky. Stejně jako BIO certifikace,“ říká majitel Biopekárny Zemanka Jan Zeman.

Z globálních hráčů působících i na českém trhu uplatňuje stejný přístup značka Ben & Jerry´s, která v roce 2006 uvedla na trh první fairtradovou zmrzlinu (ta byla vanilková) a dnes veškeré kakao pro výrobu svých zmrzlin nakupuje od tří fairtradových družstev v Pobřeží slonoviny.

Nejen čísla, ale konkrétní pomoc

Že certifikace Fairtrade a prodej fairtradového kakaa mají reálný dopad na samotné pěstitele, o tom se během loňské inspekční cesty právě do Pobřeží slonoviny přesvědčil Stanislav Komínek z Fairtrade Česko a Slovensko. „Navštívil jsem několik družstev a přímo od tamějších lidí slyšel, jaké přínosy pro ně Fairtrade má. Například ve vesnici Krezoukoue mohli díky fairtradovému příplatku postavit novou budovu školy, tamější družstvo zajišťuje pěstitelům také sazenice, nakupuje pro společnou potřebu sklady, nákladní auta, motorky a mačety, přispívá na stavby škol a na léky lidem ve vesnicích.“ Fairtrade má ale pro pěstitele i další přínosy: zamezuje dětské a nucené práci a zahrnuje i vzdělávání, které pěstitelům umožňuje zvyšovat efektivitu, šetrněji využívat přírodní zdroje a získat základní dovednosti potřebné pro úspěšnou správu družstev a obchodování.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 05.2019…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *