Výrobci se shodují, že tento segment trhu dlouhodobě a trvale roste a zvyšuje se poptávka po prémiových, a pokud jde o složení, kvalitnějších, produktech. Zájem je rovněž o „light“ a „fit“ verze výrobků bez přidaného cukru nebo s nízkým obsahem tuku.
Letní období je pro kategorii grilovacích omáček, salátových dresinků, zálivek a kečupů vrcholem sezony, kdy prodeje každoročně rostou v desítkách procent. Výrobci se proto doslova předhánějí v nabídce novinek a neokoukaných příchutí.
Čeští spotřebitelé jsou ale v tomto případě poměrně opatrní a konzervativní a rádi sází na osvědčenou klasiku. S nadšením sice vyzkouší atraktivní novou variantu či exotickou chuť, opakovaně se ale vrací ke svým oblíbeným výrobkům, které kupují pravidelně.
Jak nakupují domácnosti?
Které komodity se objevovaly v nákupních košících českých domácností podle průzkumu trhu metodou Spotřebitelského panelu GfK (v období let leden 2016 až prosinec 2017)? „Různá koření a ochucovadla (kečupy, majonézy, tatarské omáčky, hořčice, křenové a wasabi pasty a jiné) jsou stálými položkami nákupních seznamů českých domácností. Nejoblíbenější je hořčice, kterou nakoupilo devět českých domácností z deseti. Kečup, tatarskou omáčku a majonézu bychom našli v osm z deseti nákupních košíků domácností a různé dochucovací omáčky nakoupila každá druhá domácnost. Naopak salátové dresinky zakoupila jen necelá pětina domácností,“ uvádí Veronika Némethová, Senior Consultant GfK Spotřebitelský panel.
Hořčici a tatarskou omáčku doplňují domácnosti nejčastěji, v nákupních košících se objevují shodně sedmkrát za rok. Majonézu pak nakupují domácnosti šestkrát za rok, kečupy více jak pětkrát ročně.
Za tatarské omáčky utratily během roku v rámci zmíněných ochucovadel domácnosti nejvíce.
Vedou klasické hořčice a kečupy
České domácnosti zaplatily podle výsledků Spotřebitelského panelu GfK nejvíce a zároveň i nejčastěji za klasickou hořčici. Ochucené či typově jiné hořčice nakupují domácnosti jen příležitostně, v průměru jedenkrát ročně.
Výdaje domácností za kečupy jsou v jednotlivých měsících roku velmi podobné a také počet kupujících domácností zůstává v průběhu roku přibližně stejný. Domácnosti s dětmi pak realizují v průměru téměř o dva nákupy kečupu více než domácnosti bez dětí, a zajímavé také je, že rodiny s dětmi utratí za kečup během roku o 100 korun více než rodiny bez dětí.
Dochucující omáčky vkládá nejvíce domácností do nákupních košíků každoročně v květnu a v červnu.
Nejvyšší útraty za ochucovadla měly domácnosti během loňského roku v hypermarketech, následovaly téměř se shodnými celkovými výdaji domácností diskontní prodejny a supermarkety. Během sledovaného období byly dvě třetiny nákupů tohoto sortimentu za běžné, nepromoční ceny. Není tedy překvapením, že podíl výdajů domácností na promočním zboží je u tohoto sortimentu pod průměrem českého rychloobrátkového trhu. Při nákupech tohoto sortimentu zaplatily domácnosti více za značkové produkty.
Na přání zákazníků
„Růst této tržní kategorie určují zejména dva trendy. Prvním je rostoucí obliba grilování, které je v určité formě součástí české kultury již dlouhá léta (měníme špekáčky za grilované maso, kečup a hořčici pak za grilovací omáčky), druhým trendem je pak zdravá výživa a s ní související obliba čerstvých salátů. Český národ ve vaření také čím dál raději experimentuje a zkouší nové recepty,“ je přesvědčena Mariana Suchopárová, manažerka marketingu společnosti Unilever, která pod značkou Hellmann´s pravidelně uvádí na trh nové produkty pro grilovací sezonu, s důrazem na kvalitní suroviny.
Letošní horkou novinkou jsou salátové dresinky, vyrobené v souladu s moderními spotřebitelskými trendy jen z několika málo ingrediencí. K dispozici jsou ve variantách Thousand island, Yogurt and lime, Classic house dressing, Honey and mustard, French a nakonec Smoky Caesar. Loňskými hity Hellmann´s byly grilovací omáčky Chunky burger – omáčka na burger s majonézovým základem a křupavou cibulkou, BBQ – smokey omáčka ke grilovanému masu a Brava – rajčatová, jemně pálivá omáčka s majonézovým základem.
Větší důraz na složení a kvalitu surovin
„Spotřebitelé si stále více uvědomují, že „jsou tím, co jí“, a proto pečlivěji kontrolují složení na obalu. Výrobky Maggi proto inovujeme tak, abychom nabídli produkty s nižším obsahem soli a vyrobené z dobrých surovin – takových, které spotřebitel zná a běžně je najde ve své kuchyni. Výrobky označené zelenou paprikou (s nápisem „Vařím z dobrých věcí“) se vyznačují složením, které je srozumitelné každému a k jeho „rozluštění“ není potřeba učebnice potravinářské chemie. Postupně měníme receptury našich produktů tak, abychom dostáli našemu slibu vůči spotřebitelům a zvyšovali jejich kvalitu života,“ říká Helena Veselá, Brand manager culinary/Ambient and chilled food společnosti Nestlé Česko.
Co nového se tedy pod křídly značky Maggi objevilo v obchodech? Za zmínku stojí například omáčky, kečupy a hořčice z řady Thomy. Pro grilování jsou ideální například ty s příchutí BBQ (s brandy). V nabídce jsou také hotové omáčky, mimo jiné holandská, smetanová nebo na ryby.
Napsat komentář