Nákupní vozík oslavil osmdesátiny

Od funkčního nástroje k faktoru nadhodnoty a podílu na designu prodejny.

První nákupní vozíky připravil pro své zákazníky v červnu 1937 majitel deseti oklahomských obchodů Sylvan Goldman. Brzy se staly běžnou součástí obchodů a nároky na ně postupně stoupaly. Dnes je v popředí zájmu obchodníků zhodnocení služeb a větší orientace na značku.

V segmentu nákupních vozíků jsou velmi ceněny služby a individualita. Zejména přání obchodníků získat vozíky, které budou nositeli identity navštíveného obchodu, povede podle očekávání výrobců vozíků k přizpůsobení nebo výměně celého vybavení.

„Celkově lze konstatovat, že jsou obchodníci ochotni vydat značné finanční prostředky na investice a inovace,“ uvedl Jürgen Frank, vedoucí marketingu a produktového managementu společnosti Wanzl. Firma z jihoněmeckého Leipheimu prodá kolem 2,5 mil. nákupních vozíků ročně, čímž v tomto segmentu zaujímá ve světovém měřítku první místo na trhu.

V závislosti na struktuře svých zákazníků obchodníci využívají i speciální řešení nákupních vozíků. Běžné jsou vozíky s nástavci pro dětské sedačky, vozíky – autíčka a minivozíky pro děti. „Obchodníci se velmi liší profilem svých zákazníků,“ pokračuje Jürgen Frank a jako příklad uvádí diskontní řetězec Lidl, který reagoval na fakt, že mnoho jeho zákazníků patří do skupiny spontánní a senioři, a zvýšil počet vozíků s menším obsahem.

I v českých obchodech se již také objevují speciální nákupní vozíky pro zákazníky na invalidních vozících. Společnost Elnako EU, která je výhradním dovozcem elektrických nákupních košíků značky Amigo Mobility International Inc., nabízí na českém trhu ELektrické NAkupní KOšíky které umožňují skupinám spoluobčanů se sníženou pohyblivostí (stáří, invalidita, úraz, těhotenství atd.), pohodlný pohyb po prodejně bez fyzického omezení.

Drátěná klasika nebo plast?

U investic do nových nákupních vozíků hraje významnou roli i volba materiálu. Běžným drátěným vozíkům konkurují nákupní vozíky z plastických hmot. Zatímco klasické kovové vozíky jsou robustní a jednoduše se čistí, je vozík z plastu lehčí a tišší. Avšak vzhledem k vyšší náročnosti na údržbu a kratší životnost se vozíky z plastu dosud plošně neprosadily.

Společnot Plastimark zahrnula do svého výrobkového portfolia nákupní vozíky, u nichž zkombinovala pozitivní vlastnosti obou materiálů. Pro polského výrobce Rabugino, který se specializoval na plastové vozíky, spočívá výhoda plastových nákupních vozíků v jednoduché manipulaci vzhledem k jejich nízké váze. Výrobce spatřuje výhody rovněž ve variabilní barevnosti kolon vozíků.

U společnosti Wanzl se podíl vozíků z plastů pohybuje pouze kolem 5 % celkového obratu. V Leipheimu však hodlají i nadále vyrábět vozíky z plastů, jak ukázalo i uvedení nových vozíků značky „Salsa“ na veletrhu EuroShop 2017.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním dvojčísle Retail News, červenec-srpen…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.