Obaly pro e-shopy nejenom jako okrajové téma

S rozvojem obchodování na internetu dochází i k posunům v chápání balení

Zatímco na začátku většina internetových firem balila zasílané zboží prakticky do jakýchkoli obalů, co se týče jejich rozměrů i kvality používaných materiálů, nyní obchodníci začínají mít na výrobce obalů různé specifické požadavky.

Časem nás možná bude čekat i další posun směrem k reklamním sdělením, kde je u obalů zatím potenciál nevyužitý.

E-shop, elektronický obchod, internetový obchod, online obchod, e-commerce… To je jen pár synonym pro označení speciální webové aplikace, která slouží ke zprostředkování obchodních transakcí na internetu. Tyto aplikace využívají v dnešní uspěchané době nejenom klasičtí prodejci, ale často i přímo výrobci zboží. Pro klienta je pohodlné vybrat si svůj produkt z domova či kanceláře, aniž by se za ním musel vydat do kamenného obchodu. Většina e-shopů má přehledně rozdělené nabízené produkty v katalogu, ať již podle jejich vlastností, tak pomocí jiných typů navigace (především na principu fulltextu). Prodejce nesmí zapomínat, že v rozhodování hrají velkou roli i různé vyhodnocovací žebříčky, možnost diskuzí, referencí, srovnávacích tabulek, porovnávání zboží atd.

Prodej produktu je nejčastěji směřován systémem B2C, někdy i B2B, B2C či C2B. Dnešní e-obchodníci nečekají pasivně na svého zákazníka, ale naopak ho různými aktivními formami online marketingu oslovují, ať již různými odkazy, bannery, upoutávkami přes sociální sítě či formami podprahového působení.

Dá se tedy stručně shrnout, že oblast e-commerce není jen o aplikaci, kterou se vytvoří vlastní e-shop, ale v dnešním světě převisu nabídky je nezbytností využívat v co nejvyšší míře i všechny nástroje e-marketingu. Nezbytnou složkou je vytvoření optimalizace stránek pro vyhledávače i sociální sítě, promyšlená tvorba nabídkového katalogu (včetně obrázků, videí, příloh) a reklamy (rozesílání pomocí akčních nabídek, newsletter, doporučování souvisejících produktů, personifikace apod.) a samozřejmě způsob dodání výrobku zákazníkovi.

Na internetu nakupuje polovina Čechů

Alespoň jeden nákup přes internet v Evropě se v průměru zrealizuje z 53 %, v Česku ve věkové kategorii 16–74 let minimálně jeden internetový nákup zrealizovalo 45 % Čechů (podle údajů Českého statistického úřadu z roku 2015), tedy jen o něco méně, než je průměr evropský. Vzhledem k tomu, že e-obchodování má neustále vzrůstající tendenci, předpokládá se, že ČR bude na evropském průměru ve velmi krátkém časovém horizontu.

Nejčastěji si Češi pořizují přes internet oblečení a obuv, vstupenky na různé kulturní i sportovní akce, ty kosmetiku a zdravotnické prostředky a pochopitelně elektroniku včetně mobilních telefonů. Rostoucím segment tvoří prodej potravin online.

Zajímavé je, že zatímco obchodníci dokážou velice pružně reagovat na nabídku zboží, většina z nich podceňuje balení. I když na druhou stranu je třeba uvést na pravou míru i fakt, že tato situace se v posledních dvou letech začíná měnit, což je pochopitelně opět způsobeno snahou o zákazníka zabojovat nejenom kvalitou zboží, širokou nabídkou či cenou, ale i přidanou hodnotou v podobě kvalitního obalu.

Standardní obaly jsou levné, ale často nudné

Konstrukce standardního obalu vychází často z konstrukčních vzorů katalogu FEFCO. K nejběžnějším typům obalů patří jedna z nejlevnějších konstrukcí vůbec – klopová krabice (FEFCO 02). Další variantu představují krabice s přiklápěcím víkem (FEFCO 04), ty jsou často nelepené, vhodné pro ruční kompletaci. I když se nejedná o název konstrukčního vzoru, k zažitým standardům patří i tzv. poštovní krabice (obvykle vychází z třídy FEFCO 07).

Vedle pevných obalů, se pro balení v e- commerce používá i balení flexibilního typu, což jsou nejčastěji obálky. Vedle klasických papírových obálek či obchodních tašek z pevných papírových materiálů, se nejčastěji setkáváme s obálkami protinárazovými (papírová obálka s fixační vložkou z bublinkové fólie) nebo plastovými. Dnes obaly pro e-shopy nabízejí často samotní výrobci či prodejci přes internet, tedy opět na e-shopu.

Výhodou standardních obalů je jejich dostupnost a cenová výhodnost i v případě nižších zakázek. Toho řada obchodníků využívá, žel často nakoupí jen několik unifikovaných velikostí, které používají na řadu zboží. Asi každý z nás se v minulosti někdy setkal, že při objednávce produktu malých rozměrů, obdržel toto zboží v nadměrné krabici, kde zbytek prostoru byl vysypán polystyrénem, či produkt byl v krabici „fixován“ zmuchlanými novinami.

Když začali i samotní prodejci konečně zvyšovat kvalitativní úroveň balení, vznikla logicky poptávka po universálních, ale stále levných typech krabic. Jednou z variant jsou krabice s různě předržovanými či předperforovanými klopami tak, že složením či odtržením v dané lince nastavujeme různou výšku krabice.

Druhou variantou je využití i větších (nikoli však neúměrně rozměrných) krabic za používání různých typů fixací, kterým se redukuje úložný prostor pro přepravovaný produkt.

Při vhodně zvolené fixaci se může i standardní přepravní obal stát „dárkem“. Jednou z novinek je využití dvouvrstvé, designově velice efektivní, fixace Geami Wrap Pak, kterou na našem trhu nabízí společnost Branopac CZ (Antalis) a za kterou získala ocenění v posledním ročníku národní soutěže Obal roku. Vizuálně se jedná o prostříhaný papír se zajímavou a zároveň sofistikovaně funkční strukturou (unikátní šestihranné výseky fixují výrobek v krabici a zabraňují tak nežádoucímu pohybu) s podložním rovným balícím papírem. Společnost dodává řešení jak v bílé, tak i v přírodní hnědé barvě. Plošná hmotnost prostříhaného papíru je 80 g/m2, vnitřního hladkého pak pouhých 22g/m2. Ve skladu navíc role balícího papíru zabírá méně místa než alternativní bublinková fólie. Výroba i balení je jednoduché a probíhá na stolním typu zařízení, který si prodejce může buď koupit, nebo pouze pronajmout.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v čísle Retail News 01-02.2017…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.