Vitamínové bomby nejen pro zimu
Na nabídku čerstvých zeleninových salátů či exotického ovoce si český trh postupně zvyká. Kaki, liči nebo granátové jablko před časem mnoho lidí neznalo a dnes se vozí do České republiky po kamionech, komentuje vývoj Martina Procházková, spolumajitelka společnosti Titbit, která se na tento sortiment specializuje.
Jak se vyvíjí zájem českých zákazníků o méně známé druhy, s jejichž přípravou a konzumací nemají takové zkušenosti?
Český zákazník, zejména ten mladší, už běžně navštěvuje exotické země. To znamená, že hodně exotických ingrediencí zná a na trhu se poměrně dobře orientuje. O tom svědčí také to, že v Titbitu běžně dostáváme dotazy na dostupnost různých méně známých druhů, jako je třeba velmi specifické ovoce durian.
Nicméně velké řetězce tyto speciality nechtějí, protože obrátka je na nich malá a ztráty velké, snad jedině Makro má celkem slušný výběr. Ledacos zajímavého se dá koupit ve vietnamských prodejnách.
Na druhou stranu existuje řada druhů, které dříve byly málo známé a dnes jsou vidět všude a lidé je kupují ve velkém. Jedná se zejména o pomelo, které je mnohem více populární ve střední Evropě než třeba v západní. Rovněž kaki, liči a granátové jablko před časem mnoho lidí neznalo, ani nekonzumovalo a dnes se vozí do České republiky po kamionech.
Trh se vyvíjí. Letos například chystáme s obchodním řetězcem Tesco nabídku dalších dvou méně známých druhů. Jde o longan a čerstvý kokos.
Školíte obchodníky, aby dokázali zákazníkům poradit? A mají obchodníci o školení zájem?
Občas provádíme školení, ale spíše lidí z příjmů řetězců než z prodejen, kde je velká fluktuace a školení by se muselo dělat velmi často. Vzhledem k celorepublikovému působení je to nereálné.
Nicméně, jak jsem avizovala, nových druhů není mnoho, sortiment se rozšiřuje pomalu, a pro odpovědné lidi to tedy není tak složité. Každopádně několik školení jsme historicky dělali i pro prodejny a občas prodejny navštěvujeme.
Jak se vám jako dovozci daří vyrovnávat slabý kurz koruny?
Majorita našich prodejů je v eurech a nákupů rovněž, tedy vliv kurzu není tak významný, ale nárůst hodnoty eura se samozřejmě projevuje na koncových cenách, i když růstem objemů se daří snižovat nákupní ceny, tj. nemusí to být vždy patrné.
Napsat komentář