Tržní síla: ÚOHS prověřoval stovky firem a uděloval pokuty

Antimonopolní úřad prověřoval možné zneužívání významné tržní síly u stovek podniků obchodujících s potravinářskými, nápojovými a zemědělskými produkty.

Různá pochybení Antimonopolní úřad (ÚOHS) zjistil mimo jiné u firem Bauhaus, Becherovka, Heineken a Košík.cz. Poslední tři společnosti dostaly pokuty okolo půl milionu a dvou milionů korun.

ÚOHS oznámil, že i letos bude pokračovat v kontrole dodržování zpřísněného zákona o významné tržní síle. Kvůli porušení zákona úřad zatím zahájil 15 správních řízení, z nichž devět již uzavřel, v sedmi případech pokutou. Další řízení mohou následovat na základě podnětů a probíhajících předběžných šetření. Celý článek

Český maloobchod pod lupou: inovace a privátky… v akci!

Ať už se jedná o elektroniku nebo potraviny, zákazník ocení přidanou hodnotu výrobku. A za tu je ochotný si i připlatit.

Posledních pět let v českém maloobchodě bylo charakterizováno výraznými turbulencemi, od pandemie Covid-19, která vedla k nárůstu online nákupů a změnám spotřebitelského chování, přes období nebývale vysoké inflace, která způsobila pokles kupní síly a změny v nákupních prioritách spotřebitelů.

Byť v roce 2024 již docházelo ke stabilizaci prakticky všech ekonomických ukazatelů, Češi vstupovali do letošního roku poměrně značně pesimisticky naladěni, a to zejména pokud jde o ceny potravin. Více než tři čtvrtiny Čechů měly v tomto ohledu negativní očekávání. Jejich pesimismus byl navíc podpořen faktem, že Češi v posledních dvou letech v podstatě zchudli, a to více než obyvatelé ostatních evropských států. Nicméně odvozovat z toho, že jediným cílem výrobců a obchodníků by v takové situaci mělo být zaměření na co nejlevnější produkty, by bylo velmi unáhlené a krátkozraké. Podívejme se na to optikou tří důležitých fenoménů, kterými jsou: inovace, privátní značky a promoakce. Celý článek

Elektronické cenovky se stávají standardem

Elektronické cenovky začínají být nedílnou součástí moderního nakupování. Kromě vysoké efektivity zlepšují také zákaznický zážitek. U nových nebo rekonstruovaných prodejen se již proto stávají standardem.

K nejdůležitějším výhodám elektronických cenovek patří aktuálnosti zobrazovaných informací. Jejich rostoucí oblibě nahrává postupující digitalizace a v neposlední řadě také snaha uspořit manuální lidskou práci.

Elektronické cenovky se pro nové nebo modernizované prodejny pomalu stávají standardem. Oproti klasickým papírovým totiž přinášejí provozovatelům řadu výhod. Tou patrně nedůležitější je aktuálnost informací a možnost okamžité změny ceny.

Při změně ceny, například z důvodu akce, stačí v centrálním počítači zadat cenu novou, přičemž v pokladním systému se změní ihned a aktualizace se odesílá i do cenovek. Díky automatizovanému procesu nedochází k chybovosti a co je hlavní – produkt má vždy správnou cenu. Odpadá tak možné nepříjemné překvapení při placení, kdy je zákazníkům na pokladně účtována jiná částka. Výsledkem je nejen úspora času a snížení chybovosti, ale také výrazný pokles provozních nákladů spojených s tiskem a výměnou papírových cenovek. V neposlední řadě elektronické cenovky obchodníkovi pomůžou získat moderní vzhled prodejny, který má potenciál přilákat nové zákazníky. Celý článek

AI pomáhá zlepšovat zákaznickou zkušenost

Paralelní programové bloky letošní konference Retail Summit se z velké části zaměřily na prodejní a platební technologie v retailu, umělou inteligenci nebo zákaznickou zkušenost.

Umělá inteligence a automatizace mění retail. Jaké jsou trendy a jak je využít k personalizaci, efektivitě a růstu prodejů? Zákazníci dnes očekávají rychlý, jednoduchý a personalizovaný nákupní zážitek – ať už nakupují online, offline, na sociálních sítích, přes aplikaci nebo přes AI asistenty. Jaké jsou nejnovější trendy v CX? Kam se přesouvají inovace v retailu?

Na následujících stránkách přinášíme názory a zkušenosti účastníků jednotlivých diskuzních bloků. Celý článek

Výkladní skříň světa potravin

Bez nadsázky lze říci, že na dubajském veletrhu se prezentuje každý, kdo ve světě potravin a nápojů něco znamená. Již třicetiletou tradici má potravinářský veletrh Gulfood, který se letos konal ve dnech 17. až 21. února v dubajském Světovém Obchodním Centru. Zájem vystavovatelů i návštěvníků byl obrovský.

Letošní Gulfood se konal pod heslem „Budoucí hranice v potravinářství“ a jeho složení a průběh tomu odpovídaly. Na ploše dvaceti čtyř výstavních hal prezentovalo své výrobky na 5 500 vystavovatelů ze 129 zemí. Veletrh přitahuje stále další a další vystavovatele a jeho význam vzrůstá. Toho letošního se poprvé v jeho historri zúčastnily firmy ze čtyř zemí, které zde nikdy předtím nevystavovaly. Celý článek

Snídaně a svačina: Lehčí, zdravější a rychle připravená

Není příliš překvapujícím zjištěním, že i v sortimentu pro snídaně a svačiny preferují spotřebitelé stále častěji zdravé produkty, a také ty, které nabízejí rychlou a snadnou přípravu, tedy úsporu času.

Tržní kategorie snídaňového a svačinového sortimentu se poměrně dynamicky rozvíjí a kopíruje trend zdravějšího životního stylu i změny v poptávce ze strany spotřebitelů, která se ubírá směrem k výživově hodnotnějším potravinám bez přidané chemie a s různými benefity.

I v sortimentu pro snídaně a svačiny se na trhu objevuje velké množství novinek a inovací, výrobci flexibilně přizpůsobují nabídku vhodných produktů, tedy těch s nižším obsahem cukru a tuku, bez konzervantů, barviv a jiných umělých přísad, s přidanými benefity ve formě vyššího obsahu proteinů či vlákniny nebo alternativních variant tradičních výrobků – bezlepkové pečivo a sušenky, jogurty a mléka bez laktózy a podobně. Celý článek

Řízení a snižování vratek je kritickým bodem obchodu

I když procento vraceného zboží relativně neroste, v absolutních číslech se jedná o stále větší množství vratek. Protože roste objem elektronického obchodování.

Novým trendem je snaha obchodníků zapojit do procesu analýz chování zákazníků e-shopů umělou inteligenci s cílem zmírnit četnost vratek.

Množství vratek není pro internetové obchodníky příliš povzbudivé. Podle Wall Street Journal byla míra návratnosti elektronického obchodu v roce 2023 o 17 % vyšší ve srovnání s rokem 2020 a v průměru jsou náklady na zpracování vratky v hodnotě 100 USD přibližně 26,50 USD. Wall Street Journal odhaduje, že pokud maloobchodník sníží náklady na polovinu, povede to k nárůstu zisku o čtvrtinu! Není divu, že se všechny firmy, které působí v internetovém obchodě, snaží ekonomické krvácení způsobené vratkami alespoň zmírňovat. Konkurence je obrovská a zákazníci si zvykli na bezproblémové vracení nevhodného zboží. Celý článek