Výsledky nové studie Incoma GfK DO-IT-YOURSELF 2015 ukazují, že podle českých spotřebitelů meziročně klesl při výběru prodejny pro nákup hobby sortimentu význam její dostupnosti a šíře nabízeného sortimentu v prodejně.
Snížení významu dostupnosti prodejny může souviset s rostoucí ochotou zákazníků navštívit i vzdálenější prodejny (nižší ceny pohonných hmot, optimističtější ekonomická očekávání ve společnosti). Vzhledem k tomu, že jsou zákazníci více mobilní, mohou klást menší důraz na šíři sortimentu v nejbližších prodejnách.
Optimistická ekonomická očekávání zase mohou stát za zvýšeným zájmem zákazníků o kvalitnější zboží. Vzhledem k větší mobilitě mají zákazníci šanci vybírat i vzdálenější prodejnu, která nabízí např. kvalitní značkový výrobek levněji.
Studie Incoma GfK DIY 2015 také ukazuje, že při rozhodování o koupi konkrétního výrobku meziročně vzrostl nejen význam ceny, ale výrazně se také zvýšil význam kvality výrobku. Hypotézou tedy může být, že zákazníci jsou optimističtější, mají zájem o kvalitnější a dražší zboží. V rámci této skupiny zboží ale přesto porovnávají např. mezi prodejnami nebo mezi značkovým zbožím v jedné prodejně; chtějí kvalitní zboží, ale za výhodnou cenu.
Optimističtější ekonomický výhled tedy nemusí znamenat, že by zákazníci rezignovali na cenu, jsou spíše ochotni investovat větší částky peněz, ale rozumným způsobem.
Zdroj: INCOMA GfK
Praha, 20. srpna 2015