Zákazníci hobbymarketů jsou optimističtější než loni

Výsledky nové studie Incoma GfK DO-IT-YOURSELF 2015 ukazují, že podle českých spotřebitelů meziročně klesl při výběru prodejny pro nákup hobby sortimentu význam její dostupnosti a šíře nabízeného sortimentu v prodejně.

Snížení významu dostupnosti prodejny může souviset s rostoucí ochotou zákazníků navštívit i vzdálenější prodejny (nižší ceny pohonných hmot, optimističtější ekonomická očekávání ve společnosti). Vzhledem k tomu, že jsou zákazníci více mobilní, mohou klást menší důraz na šíři sortimentu v nejbližších prodejnách.

Optimistická ekonomická očekávání zase mohou stát za zvýšeným zájmem zákazníků o kvalitnější zboží. Vzhledem k větší mobilitě mají zákazníci šanci vybírat i vzdálenější prodejnu, která nabízí např. kvalitní značkový výrobek levněji.

Studie Incoma GfK DIY 2015 také ukazuje, že při rozhodování o koupi konkrétního výrobku meziročně vzrostl nejen význam ceny, ale výrazně se také zvýšil význam kvality výrobku. Hypotézou tedy může být, že zákazníci jsou optimističtější, mají zájem o kvalitnější a dražší zboží. V rámci této skupiny zboží ale přesto porovnávají např. mezi prodejnami nebo mezi značkovým zbožím v jedné prodejně; chtějí kvalitní zboží, ale za výhodnou cenu.

Optimističtější ekonomický výhled tedy nemusí znamenat, že by zákazníci rezignovali na cenu, jsou spíše ochotni investovat větší částky peněz, ale rozumným způsobem.

graf chovani

 

 

Zdroj: INCOMA GfK

Praha, 20. srpna 2015