Doba adventu znamená mimo jiné pro většinu z nás pečení nebo nákup cukroví, úklid či pořizování dárků pro rodinu a blízké. Právě pečení cukroví je stále jednou z tradic, kterou si většina z nás nenechá ujít. Že by šlo ale o čistou doménu žen, to se říci nedá. V posledních letech přibývá mužů, kteří při pečení přikládají ruku k dílu.
České Vánoce se ani letos neobejdou bez tradičního jídla a cukroví. Obojí si většinou připravujeme doma, ale v poslední době přibývá těch, kteří si zakoupí již hotové vánoční cukroví. Z průzkumu Tesco je patrné, že většina z nás cukroví stále peče (61 %). Shodně 16 % respondentů pak uvedlo, že své oblíbené druhy cukroví peče doma a pouze ty náročnější druhy nechávají na zkušených pekařích, anebo dostávají cukroví od někoho z rodiny. 6 % dotázaných se do pečení raději ani nepouští a veškeré cukroví si zakoupí. Za nákup hotového vánočního cukroví pak Češi nejčastěji utratí částku do 500 korun (81 %). V případě, že se pustí do pečení doma, tak si za nákup na pečení připlatí a nejčastěji utratí částku do 1 500 korun (56 %).
Doma pečeme nejčastěji linecké a rohlíčky
Češi sladké milují a Vánoce bez tradičního cukroví si umí jen velmi těžko představit. Mezi nejčastější vánoční cukroví upečené doma patří stále linecké (89 %) a vanilkové rohlíčky (87 %), do jejichž přípravy se kromě žen zapojují s chutí i muži. „Trendem poslední doby je ale také nákup již hotových těst, kterých se jen za loňský rok v Tesco prodalo desítky tun,” říká Pavol Halasz, manažer nákupu kategorie bakery ve společnosti Tesco. Zákazníci tak v nabídce najdou například těsto na vanilkové rohlíčky, dále pak linecké a kokosové těsto.
V tomto období také rostou prodeje surovin potřebných pro pečení. „Jedná se především o čokoládu na vaření, jejíž prodej narůstá až několikanásobně oproti běžnému týdnu, oříšky, u kterých je nárůst o desítky procent a dále pak tuky a másla, kterých se během prosince prodává mnohonásobně více,” doplňuje Václav Koukolíček z Tesco.
Nákupům vévodí vánočky
Nejčastějším druhem vánočního cukroví, pro které pak míří Češi do obchodů, jsou vánočky (62 %), linecké (38 %) a vanilkové rohlíčky (30 %). „Největší zájem je o máslovou vánočku z naší pekárny připravovanou ručně. Konkrétně vánočka je velmi pracná na přípravu a ne vždy se doma podaří, proto doporučuji vsadit na jistotu – ta naše je stejně lahodná a navíc ušetří zákazníkům práci a čas,” říká Pavol Halasz.
A co dalšího ještě Tesco z vánočních sladkostí nabídne? „Sortiment máme opravdu široký – zákazníci u nás budou moci vybírat až z šesti desítek druhů pečiva, ať už půjde o stále oblíbenější donuty s vánočním zdobením, mikulášské a vánoční perníky nebo letošní úplnou novinku – perníkovou chaloupku 3D,” dodává Pavol Halasz.
Zdroj: Tesco Stores ČR a. s.
Praha, 2. prosince 2015